در پی انتشار اخبار تخریب سنگ‌نگاره‌های چند هزار ساله در منطقه دیزدر شهرستان طرقبه، معاون میراث‌فرهنگی استان خراسان رضوی از بررسی دادستانی درخصوص این موضوع خبر داد.

ورود دادستانی به تخریب سنگ نگاره‌های چند هزار ساله طرقبه/ امید است قرارداد معدن تمدید نشود

به گزارش قدس آنلاین، چندی است تصاویری از تخریب سنگ نگاره‌های چندهزارساله در منطقه دیزدر واقع در شهرستان طرقبه شاندیز در فضای مجازی منتشر شده است. تصاویری که علاوه بر تخریب این سنگ نگاره‌ها نشان از ریختن گازوئیل به منظور تخریب بیشتر این میراث ملی دارد.

مرجان اکبری (معاون میراث‌فرهنگی استان خراسان رضوی) درخصوص تخریب سنگ نگاره‌های چندهزارساله در منطقه دیزدر شهرستان طرقبه شاندیز گفت: در این منطقه چند گروه بزرگ سنگ نگاره‌های تاریخی وجود دارد که از هزاران سال قبل به جای مانده و البته به درستی تاریخ آن را نمی‌دانیم اما احتمال می‌دهیم از عصر مفرغ تا دوره اسلامی باشد.

او ادامه داد: در تمام دنیا عرف برآن است که منطقه‌هایی که سنگ نگاره دارند تبدیل به ژئوپارک می‌شوند و ما نیز به این نتیجه رسیده‌ایم که این منطقه را تبدیل به پارک عمومی و فضاهای باز طبیعی تبدیل کنیم. ضمن آنکه این سنگ نگاره‌ها به عنوان شاخص در این محل معرفی شود. اما متاسفانه به دلیل تداخل منطقه‌ای که این سنگ نگاره‌ها در آن وجود دارد با معادن برداشت سنگ، از این رو با مشکلاتی در این خصوص روبه رو شده‌ایم.

به گفته اکبری، مدتی است این منطقه در اختیار معدنکاران است و مجوز فعالیت آنها نیز توسط وزارت صنعت، معدن تجارت صادر شده است. البته دوره برداشت برخی از این معدن‌ها تمام شده و ما با تمدید مجوز فعالیت آنها مخالفت خواهیم کرد. امیدواریم این مخالفت اثربخش باشد و مجوز فعالیت مجدد و برداشت از منطقه به آنها داده نشود.

وی با تاکید برآنکه توقع ما  آن است که به ثروت‌های ملی اهمیت داده شود، ‌گفت: ما نمی‌دانیم چه کسی سبب بروز آسیب به این سنگ نگاره‌ها شده است اما از آنجا که این محوطه در حیطه فعالیت معدن کاران است این انتظار را داریم که آنها از این میراث ملی حفاظت کنند. این اثر ثبت ملی شده است و باید از آن حفاظت شود.

معاون میراث‌فرهنگی استان خراسان رضوی تصریح کرد: البته سنگ نگاره‌های بر اثر ریخته شدن گازوئیل تخریب نشده و این گازوئیل در کنار این سنگ نگاره‌ها ریخته شده که در نهایت سبب ناراحتی سمن‌ها و فعالان گردشگری شد. از این رو دادستانی از محل بازدید کرد و قرار است تمام مدارک ارائه و مورد بررسی قرار گیرد و رسیدگی شود.

منبع: ایلنا 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.