مردم افغانستان در میان بیم و امیدها نسبت به سرنوشت و آینده کشورشان و در سایه تهدیدات گسترده طالبان بار دیگر پای صندوق‌های رأی رفتند تا بتوانند آینده‌ای بهتر برای کشورشان رقم بزنند. این چهارمین انتخابات رسمی افغانستان پس از حضور اشغالگران در این کشور است.

قدس آنلاین: انتخابات روز گذشته ساعت ۷:۳۰ به‌وقت کابل آغاز شد و به‌گفته کمیسیون انتخابات این کشور تا ساعت ۱۷ (دو ساعت تمدید شد) ادامه داشت. حواعلم نورستانی، رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان  با پایان یافتن فرایند این مهم با حضور در نشست خبری از پایان موفقیت آمیز روند انتخابات خبر داد و این رأی‌گیری را موفق ترین انتخابات در ۱۸ سال گذشته خواند.

در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ۱۳ نامزد از جمله «محمد اشرف غنی» رئیس جمهور کنونی این کشور و «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی افغانستان به عنوان رقبای اصلی با یکدیگر رقابت می کنند. گفتنی است که در پی کسب ۴۴ درصد آرا از سوی عبدالله عبدالله در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳، وی به همراه محمداشرف غنی به دور دوم انتخابات راه یافت؛ ولی در نهایت با یک معامله سیاسی میان او و محمداشرف غنی قدرت میان آن‌ها تقسیم شد. شعار محوری همه نامزدها، دستیابی به صلح با طالبان است. اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان گفته در صورت انتخاب دوباره، مذاکرات صلح را به جریان خواهد انداخت.

تهدیدهای طالبان مهم‌ترین چالش انتخابات بود که با میزان مشارکت مردم مرتبط بود و هرچند حادثه بزرگی رخ نداد با این وجود در ۱۲ استان افغانستان حملات راکتی، انفجار و حمله مسلحانه صورت گرفت که در آن هشت نفر کشته و بیش از ۴۰ تن دیگر زخمی شده‌اند. کمیسیون انتخابات افغانستان پیش از این ۷ هزار و ۳۰۰ مرکز رأی‌دهی را برای برگزاری انتخابات تعیین کرده بود، اما به‌دلیل تهدیدات امنیتی این مراکز به ۵ هزار و ۳۷۳ مرکز کاهش یافت و از مجموع این مراکز نیز ۴۴۵ مرکز دیگر نیز مسدود بود. مراکز رأی‌گیری در استان‌های قندوز، ننگرهار، بدخشان، قندهار، بامیان، هلمند، کنر، کابل، غور، لغمان، اروزگان و فاریاب هدف انفجار یا حملات خمپاره‌ای قرار گرفتند. به دلایل امنیتی در ۱۴ ولایت از ۳۴ ولایت افغانستان اصولاً هیچ کارزار انتخاباتی برگزار نشده است. این انتخابات در حالی برگزار شد که طالبان بیش از هر زمان دیگری از سال ۲۰۰۱ که حکومتشان توسط نیروهای تحت رهبری آمریکا برانداخته شد، قلمروهای بیشتری را در اختیار دارد.

با وجود چند دهه جنگ، ۶۷/۹ میلیون افغانستانی از ۳۴ میلیون سکنه این کشور برای شرکت در این انتخابات نام‌نویسی کرده‌اند که ۳ میلیون و ۳۳۴ هزار تن آن زنان هستند.  پیش از آغاز رقابت عبدالله عبدالله دولت اشرف غنی را به سوءاستفاده از قدرت و استفاده از منابع دولتی در کمپین انتخاباتی‌اش متهم کرده است. بسیاری دیگر از مقامات افغانستانی نیز نسبت به بروز تخلفات گسترده و سازمان یافته هشدار داده اند. ۱۴۹ میلیون دلار برای این انتخابات هزینه شده که این پرهزینه‌ترین انتخابات در سطح منطقه است. بر اساس معلومات مقام‌های کمیسیون انتخابات، هر رأی ۱۵ دالر مصرف دارد. اگر هیچ یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به حد نصاب ۵۱درصد آرا دست نیابند، باید در آخر ماه اکتبر مرحله دوم انتخابات برگزار شود. نتیجه نهایی باید ۷ نوامبر مشخص شود.

در این انتخابات ۱۳ نفر باهم رقابت می‌کنند

محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله دو رقیب اصلی

نام‌نویسی ۶۷/۹ میلیون افغانستانی برای شرکت در انتخابات

بیش از ۳۰ درصد ثبت نام کنندگان شرکت در انتخابات زنان هستند

نظارت بیش از ۱۳۷ هزار ناظر بین‌المللی بر انتخابات

دستیابی به صلح با طالبان شعار محوری نامزدها

بیش از ۱۰۰ هزار نیروی امنیتی تأمین امنیت را برقرار کردند

پرهزینه ترین انتخابات در سطح منطقه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.