دعواهای مدیریتی میان مدیران سابق و مدیران کنونی استقلال همیشه یکی از معضلات اصلی این تیم بوده است. در واقع استقلالی‌ها قبل از رویارویی با حریفان ابتدا بایست دشمن درون را شکست می‌دادند.

قدس آنلاین: در واقع استقلالی‌ها قبل از رویارویی با حریفان ابتدا بایست دشمن درون را شکست می‌دادند. روزی فتح الله زاده بر مدیریت استقلال تاخته و روزی خطیر با وجود استعفا تمام ارکان باشگاه را زیر سؤال می‌برد و تیم در حال رشد را به قهقرای حاشیه‌ها می‌کشد. در واقع هیچ کجای دنیا نظیر اتفاقاتی که در استقلال در جریان است را نمی‌توانید ببینید. فرق اساسی استقلال با پرسپولیس، سپاهان و حتی تیم‌های کوچک‌تر دقیقاً در سکوت مدیران قبلی و نقش حمایتی پیشکسوتان است. در استقلال همه برای نشستن بر صندلی مدیریت از هیچ مصاحبه و افشاگری مضایقه ندارند.

آبی پوشان پایتخت سه دهه پر مخاطره و پرحاشیه را با همین مدیران پر ادعا پشت سر گذاشته و همچنان با همین مدل مدیریتی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

*اولیایی؛ منتقد پیر

اولیایی نخستین مدیر در سال‌های پس از انقلاب بود که دوران مدیریت باثبات و طولانی را در استقلال تجربه کرد. استقلال در دوره مدیریتی او به مقام قهرمانی و نایب قهرمانی آسیا رسید. نقطهٔ تاریک دورهٔ مدیریت اولیایی انتقال این تیم به دستهٔ سه بود که در فصل ۱۳۷۱ و بر اساس طرح فدراسیون مبنی بر سهمیه ‌بندی تعداد تیم‌های استان تهران رقم خورد. اولیایی پس از خروج در استقلال هیچ‌گاه به عنوان یک رقیب به دنبال بازگشت به این مجموعه نبود اما در مقاطعی که استقلال ناکام بود به عنوان یک منتقد مدیریتی در گفت‌وگو با رسانه‌ها به دنبال نقد مدیریت باشگاه بود.

فتح الله زاده؛ مدعی ابدی مدیریت

فتح‌الله‌زاده در نخستین اقدام خود ناصر حجازی را به عنوان سرمربی استقلال معرفی کرد. استقلال با همکاری فتح‌الله‌زاده و حجازی لیگ آزادگان ۷۷−۱۳۷۶ را فتح کرد و در جام باشگاه‌های آسیا نیز تا فینال بازی‌ها پیش رفت. فتح‌الله‌زاده، حجازی را برکنار کرد و البته تا مدت‌ها از کنار نام حجازی برای خودش اعتبار و محبوبیت کسب کرد.

فتح الله زاده حاشیه سازی‌های بی‌پایانی برای استقلال را رقم زد و برای بازگشت به کمک روزنامه تحت مدیریتش دست به هر کاری زد.

فتح الله زاده مقطع کوتاه دیگری هم به عنوان سرپرست باشگاه استقلال مدیریت این باشگاه را برعهده گرفت اما دوره دوم مدیریت او همانند دوره نخستش زیاد طولانی نبود و جای خود را به واعظ آشتیانی داد. وی پس از برکناری آشتیانی هم یک دوره دیگر در استقلال مسئولیت مدیرعاملی را برعهده گرفت تا به واسطه نقدهای گزنده خود در استقلال جوان تنها فردی باشد که سه بار روی صندلی مدیرعاملی استقلال نشسته باشد. او هر بار که کنار رفت مدیریت استقلال را به بی‌کفایتی متهم کرد و از دوران پر هزینه خود به عنوان دوران طلایی استقلال یاد کرد. فتح الله زاده معتقد است: ناجی استقلال است و برای برگشت به میز مدیریت این تیم از زدن هیچ مدیری در اوضاع خوب و بد تیم ابایی ندارد.

روزگار قریب

قریب با کمک قلعه‌نویی یک قهرمانی به دست آورد. اما تغییرات در سطح کلان مدیریت استقلال سبب شد مهر 85 او با کرسی مدیرعامل خداحافظی کند. محمدحسین قریب که از خانواده ای کاملاً فرهیخته وارد فضای ورزش و دنیای پر هیاهوی فوتبال شده بود، هرگز برای استقلال حاشیه سازی نکرد و با وجود اصرار مطبوعات حاضر نشد درباره پشت پرده‌های دوران مدیریتش حرفی به میان آورد.

* نجف‌نژاد؛ سکوت متهم تاریخی

روز ۲۷ بهمن ۱۳۸۵ کنفدراسیون فوتبال آسیا استقلال را به دلیل ارسال دیرهنگام فهرست بازیکنان در لیگ قهرمانان آسیا از حضور در بازی‌ها کنار گذاشت. شوک ناشی از حذف غیرمنتظرهٔ استقلال و فشار افکار عمومی استعفای دسته‌جمعی هیئت مدیره و مدیر عامل باشگاه را در پی داشت، اگر چه نجف‌نژاد و تعدادی از اعضای هیئت مدیره بعدها در سمت‌های مختلف به استقلال بازگشتند. اما وی نیز هرگز پس از کناره گیری از سمت مدیرعاملی هرگز برای استقلال حاشیه سازی نکرد.

واعظ آشتیانی؛ شمشیر تیز انتقاد

رئیس پیشین فدراسیون دوچرخه سواری به واسطه ارتباطات نزدیکش با مسئولان دولتی توانست به عنوان مدیرعامل استقلال معرفی شود. آشتیانی با قلعه ‌نویی لیگ هشتم خلیج‌فارس را فتح کرد. واعظ آشتیانی پس از فتح الله زاده دومین مدیرعامل جنجالی استقلال لقب گرفت، داستان‌های واعظ و مشاور جوانش که همچنان ادامه دارد سبب شد دوره واعظ آشتیانی هم به عنوان یکی از دوران‌های پر چالش استقلال لقب گیرد. نکته جالب توجه اینجاست که با خروج واعظ او نیز به دایره منتقدان همیشگی باشگاه استقلال اضافه شد تا هواداران شاهد حاشیه سازی‌های او در خصوص باشگاه استقلال باشند.

بهرام افشارزاده؛ حاشیه ساز مرموز

در اردیبهشت ۱۳۹۳ با جدی شدن زمزمه‌هایی مبنی بر خصوصی‌سازی استقلال، بهرام افشارزاده مدیر کهنه‌کار ورزش ایران به عنوان مدیر عامل استقلال منصوب شد. افشارزاده بررسی میزان بدهی‌ها و سامان دادن به اوضاع مالی باشگاه را اولویت‌های کاری خود در استقلال اعلام کرد. اما عمر مدیریتی افشارزاده هم بیشتر از دو سال طول نکشید. با خروج افشارزاده یک عضو جدید به گروه منتقدان مدیریتی استقلال اضافه شد، دبیرکل سابق با وجود اینکه ادعا می‌کرد علاقه‌ای به پرداختن به حاشیه ندارد بارها مدیران قبلی و مدیران جدید را به دلیل ضعف عملکرد متهم به ناکارآمدی می‌کرد تا به این ترتیب یکی از حاشیه‌سازان استقلال لقب گیرد.

*سید رضا افتخاری

10 شهریو 95 رضا افتخاری به عنوان مدیرعامل انتخاب شد و 27 تیرماه 97 او به واسطه انتقادات تند و تیز منتقدان بی رحمش با گریه استعفا داد. در دوره مدیریتی او چالش‌های زیادی در استقلال رقم خورد، انتصاب باجناق یکی از معاونان وزیر ورزش، خرید بازیکنان گران قیمت و به بار آمدن بدهی‌های سنگین مالی از جمله موارد ضعف‌های مدیریتی او بود اما هیچ چیزی به اندازه قدرت گرفتن معاون ورزشی باشگاه استقلال در دوران مدیریتی او به استقلال ضربه نزد و همچنان این اتفاق ادامه دارد.او البته پس از استعفا زبان تیزی نداشت و حاشیه‌ای برای آبی‌ها ایجاد نکرد. در این بین فتح‌الله‌زاده با کنایه‌های خود چند باری او را هم مانند مدیران قبلی و بعدی اش به واکنش واداشت.

امیرحسین فتحی

فتحی در گام نخست یکی از کارمندهای اخراجی فدراسیون فوتبال را به عنوان معاون ورزشی خود معرفی کرد. خطیر اما این روزها با وجود کنار رفتن از اسقلال آتش بیار معرکه است و یک تنه تیشه به ریشه استقلال می‌زند. انتشار اتفاقات پشت پرده توسط معاون سابق و ناکامی تیم در حوزه فنی حالا استقلال را در آستانه یک تغییر دیگر قرار داده است تغییری که بدون تردید با این فرایند فشل مدیریتی همچنان کارساز نیست و تنها تکرار این چرخه معیوب در سی سال اخیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.