مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان آخرین وضعیت بازسازی و پرداخت تسهیلات در مناطق سیل‌زده استان را تشریح کرد.

پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصدی ساخت یک هزار واحد سیل‌زده

حجت شایانفر در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: بر اساس گزارش نهایی بازرسان دستگاه‌های مختلف از مناطق سیل‌زده در بارندگی‌های اوایل سال جاری در مجموع تعداد خانه‌های آسیب‌دیده ۳هزار و ۱۸۰ واحد اعلام شد.

وی افزود: از این تعداد ۳هزار واحد روستایی و ۱۸۰ واحد شهری بوده که برابر مصوبات ابلاغی در بخش روستایی ۴۰ میلیون تومان تسهیلات ساخت و ۱۰ میلیون تومان به صورت بلاعوض پرداخت می‌شود. در بخش شهری هم ۵۰ میلیون تومان تسهیلات ساخت و ۱۲ میلیون تومان بلاعوض در نظر گرفته شده که علاوه بر آن مقرر شد تا بنیاد مستضعفان برای هر واحد ۱۶۰ کیسه سیمان و خدمات دیگر از قبیل صدور پروانه، بیمه و خدمات مهندسی هم به صورت رایگان از سوی دستگاه‌های متولی ارائه شود.

وی ادامه داد: تاکنون عملیات اجرایی یک هزار واحد در فاز نخست آغاز شده که ۶۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم پیش از فصل سرما به اتمام برسد اما به موازات این یک هزار واحد به محض تشکیل پرونده و سیر مراحل اداری لازم تسهیلات لازم در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

شایانفر در بخش دیگر سخنان خود به خسارت وارد شده ناشی از سیل در حوزه کشاورزی و دامی هم اشاره و اظهار کرد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته در نهایت ۱۰۰میلیارد تومان تسهیلات و ۱۱۷میلیارد تومان بلاعوض مصوب شد.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان رضوی گفت: بر اساس جدول تفکیکی تاکنون در بخش زراعی و باغی ۸هزار و ۱۹۶ پرونده تشکیل شده و در حوزه دام و طیور هم ۲هزار و ۵۶ پرونده و در بخش آبزیان هم ۴۳ پرونده نهایی در استان داریم.

وی افزود: تسهیلات در حوزه‌های دام، طیور و آبزیان بدون هیچ مانعی پرداخت شده و تنها در بخش زراعی و باغی به دلیل فرایند قانونی تعریف شده در گذشته اندکی با تأخیر روبه‌رو بودیم که با پیگیری‌های صورت گرفته مرتفع شده است.

وی در تشریح بیشتر مشکل مورد اشاره ادامه داد: بر اساس ضوابط قبلی لازمه پرداخت خسارت در بخش زراعی و باغی تأییدیه پژوهشگاه فضایی بود ولی به دلیل آنکه خسارت وارد شده ناشی از سیل در خراسان رضوی مانند استان‌های شمالی و جنوبی در گستره وسیعی نبود و به صورت پراکنده شاهد بروز سیل‌های ویرانگر بودیم تهیه این تأییدیه بسیار سخت و زمانبر بود.

از این رو با رایزنی‌های صورت گرفته مقرر شد به جای پژوهشگاه فضایی، دفتر فناوری اطلاعات وزارت کشور مرجع صدور تأییدیه مورد نظر باشد که پس از اجرای این دستورعمل جدید تاکنون تأییدیه ۴هزار و ۱۵۹ پرونده خسارت در بخش زراعی و باغی صادر شده و ۴هزار و ۳۷ پرونده در مرحله رفع نقص و طی مراحل اداری است که در آینده نزدیک تأییدیه آن‌ها هم صادر خواهد شد.

شایانفر گفت: در مجموع تاکنون ۳۹میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان تسهیلات بلاعوض در بخش‌های مختلف کشاورزی پرداخت شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.