طی نیمه نخست امسال یک میلیون و ۷۸۴ هزار تن کالا به ارزش ۷۷۶ میلیون دلار از گمرکات و بازارچه های مرزی خراسان رضوی به خارج از کشور صادر شد.

۷۷۶ میلیون دلار کالا از خراسان رضوی صادر شد

به گزارش قدس آنلاین، ناظر گمرک خراسان رضوی گفت: صادرات این میزان کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۳۰ درصد افزایش اما از نظر ارزش ۳۰ درصد کاهش داشت.

امید جهانخواه افزود: صادرات کالا از خراسان رضوی در ۶ ماه نخست سال گذشته یک میلیون و ۳۶۹ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۱۰۱ میلیون دلار بود.

وی اظهار داشت: از کل صادرات کالاهای غیرنفتی استان در نیمه نخست امسال ۹ میلیون و ۱۴۷ هزار دلار از طریق تجارت چمدانی و ۱۷ میلیون و ۷۷۱ هزار دلار از طریق بازارچه های مرزی باجگیران و دوغارون انجام گرفت.

وی عمده کالاهای صادراتی خراسان رضوی طی این مدت را زعفران، مقاطع فولادی، مصالح ساختمانی، میوه و مصنوعات پلاستیکی ذکر کرد و گفت: اغلب کشورهای مقصد کالاهای صادراتی استان در این مدت افغانستان، عراق، ترکمنستان و ازبکستان بود.

جهانخواه میزان واردات کالا به خراسان رضوی در ۶ ماه نخست امسال را ۱۴۴ هزار تن به ارزش ۱۷۳ میلیون دلار ذکر کرد و افزود: این میزان واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن سه درصد و از نظر ارزش ۲۲ صدم درصد افزایش داشته است.

وی اظهار داشت: میزان واردات کالا به این استان در ۶ ماه نخست سال گذشته ۱۳۹ هزار تن به ارزش ۱۷۲ میلیون دلار بود.

وی گفت: عمده ترین کالاهای وارداتی به خراسان رضوی در نیمه نخست امسال پنبه، حبوبات، ابریشم خام و کلرور پتاسیم و مبدا کالاهای وارداتی کشورهای ازبکستان، امارات متحده عربی، ترکیه و چین بوده اند.

ناظر گمرک خراسان رضوی افزود: با توجه به مقایسه ارقام صادرات و واردات کالا به این استان در مدت یاد شده تراز بازرگانی خارجی گمرک استان مثبت و معادل ۶۰۳ میلیون دلار بود.

خراسان رضوی پنج گمرک در لطف آباد، سرخس، باجگیران، دوغارون و مشهد و ۲ بازارچه مرزی در تایباد واقع در مرز افغانستان و باجگیران در مرز ترکمنستان دارد.  

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.