اطلاعات مربوط به ۳۴ هزار و ۲۷۹ انبار متعلق به بخشهای خصوصی، دولتی و عمومی خراسان رضوی در سامانه جامع انبارها به ثبت رسید.

۳۴ هزار انبار خراسان رضوی در سامانه جامع انبارها ثبت شد

به گزارش قدس آنلاین، معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: برآورد ما از تعداد انبارهای موجود در این استان ۵۰ هزار انبار است، همچنین بسیاری از انبارهای ثبت شده در این سامانه مربوط به اصناف بوده و کمترین تعداد ثبت شده نیز مربوط به واحدهای کشاورزی، طیور و معدن است.

رضا شجاعی افزود: در سال ۱۳۹۵ سامانه جامع انبارها مربوط به مواد پنج و ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز توسط دولت به منظور شناسایی انبارها و پیشگیری از قاچاق کالا و ارز راه اندازی شد و اجرای آن از ابتدای سال ۱۳۹۶ به یک الزام قانونی تبدیل شد که از تمام صاحبان مشاغل، انباردارها و تجار خواسته شده است اطلاعات خود، انبار و کالاهای ورودی و خروجی را در سامانه ثبت کنند.

وی عدم ثبت انبار بخش خصوصی و دولتی در سامانه جامع انبارها را مصداق احتکار کالا عنوان کرد و گفت: با کسانی که انبار خود را ثبت نکرده باشند، برخورد قانونی می شود.

وی اظهار داشت: سامانه جامع انبارها، یک سامانه عملیاتی است که اطلاعات مکانی، مقدار، نوع و مالکیت کالا را مشخص نموده و نسبت به شناسایی و نظارت بر موجودی انبارها به صورت سیستمی و هوشمند عمل می کند.

شجاعی افزود: هوشمندسازی فرآیند ذخیره سازی کالا، آگاهی از نوع و میزان ورودی و خروجی کالا از انبار، ثبت مشخصات مالک کالا، شناسایی مبادی و مقاصد حمل بار از اهداف سامانه جامع انبارهاست.

وی با اشاره به گام های اجرایی در این سامانه ادامه داد: شناسایی و اتصال مبادی و مقاصد بار به سامانه جامع انبارها، استقرار سامانه و صدور رسید یا حواله در انبارها، صدور بیمه نامه بر اساس ثبت انبار در سامانه، صدور بارنامه بر مبنای کدپستی انبار، تبدیل بارنامه به رسید یا صدور بارنامه براساس حواله از مراحل عملیاتی سامانه جامع انبارهاست.

وی اظهار داشت: از آنجا که موجودی کالا، ورود و خروج کامیون های حامل بار و حمل و نقل کالا در سامانه جامع انبارها ثبت شده است، دستگاه های اجرایی بویژه گمرک، نیروی انتظامی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و بیمه مرکزی از طریق این سامانه می توانند به طور کامل بر کالا و حمل و نقل آن نظارت داشته باشند.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: دارنده هر انبار که اطلاعات انبار خود را در سامانه جامع انبارها ثبت نکرده باشد، طبق قانون به عنوان محتکر کالا شناخته شده و با وی برخورد قانونی می شود.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.