رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل کانون ناشنوایان خراسان رضوی گفت: چرا یک ناشنوا مانند یک فرد عادی نمی تواند از فلان فیلم یا برنامه تلویزیونی استفاده کند. باید به حال این قضیه فکری کرد. البته طرحی هم بابت همین قضیه به صداو سیما ارائه شده است برای چند مورد هم اجرا شده و می شود ولی هنوز کافی نیست.

اشتغالزایی یکی از مهمترین مشکلات ناشنوایان است/ زبان اشاره در کشور هنوز به رسمیت شناخته نشده است

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست:شاید نشنید نشان باعث شده تا دیده نشوند. این کلمات وصف حال ناشنوایان و کم شنواهای کشور است که آمار دقیقی از آنها در دست نیست، این افراد مانند دیگر معلولان جامعه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، اما ناتوانی آنها برخلاف دیگر معلولان سبب شده در برقراری ارتباط با سایر افراد جامعه با مشکلات بیشتری رو به رو باشند، چون ناشنوایان در دنیای ساکت‌شان هر روز تنهاتر می‌شوند و موانع بیشتری بر سر راهشان قرار می‌گیرد.

این روزها ناشنوایان برای رفع نیازهای ابتدایی خود مانند ارتباط با همنوع، اشتغال و تحصیل مشکل دارند. امروز روز جهانی ناشنوایان و فرصتی است تا به نیازهای این افراد که در کنار ما زندگی می‌کنند و دیده و شنیده نمی‌شوند، بیشتر توجه کنیم.

هر سال در سراسر دنیا اول اکتبر را به عنوان روز جهانی ناشنوایان در نظر گرفته اند و سعی می‌کنند مراسم‌ مختلفی برای بازگو کردن نیازهای این افراد برگزار کنند مانند لزوم شناسایی ناشنوایان در جامعه، کمک به رفع نیازهای این افراد، آگاهی نسبت به خطراتی که ناشنوایان را تهدید می‌کند، ارتقای فرهنگ ناشنوایان، اهمیت زبان اشاره و توانایی‌های ناشنوایان آگاهی پیدا کنند. در همین خصوص با معصومه ترابی مقدم رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل کانون ناشنوایان خراسان رضوی گفتگویی ترتیب داده ایم که میخوانید:

قدس آنلاین: چه تعداد از معلولین در خراسان رضوی را ناشنوایان تشکیل میدهند؟

ترابی:ناشنوایانی که در بهزیستی استان پرونده دارند حدود ۱۴ هزار نفر هستند ولی کسانی که در کانون ناشنوایان عضویت دارند شامل ۴ هزار نفر وابسته و افتخاری هستند. در واقع از این تعداد ۴۰ درصد از این افراد کم شنوا و ۷۰ درصد از آنها ناشنوا هستند.

قدس آنلاین:ناشنوایان چه دغدغه های و مشکلاتی دارند؟

ترابی:یکی از این دغدغه ها نبود شغل است اشتغالزایی یکی از مهمترین مشکلات ناشنوایان است. و بجز این مشکلات دیگری که البته بیشتر گریبانگیر افراد کم شنواست همانا تهیه سمعک و باطری سمعک است که اکثرا چه به لحاظ تعمیر و از نظر تهیه این وسیله با مشکلات زیادی مواجه هستند.

قدس آنلاین:این وسایل به چه شکل و از چه طریقی تامین می شود؟

ترابی:اکثرا از طریق خیرین تامین و در اختیار دوستان ما قرار می گیرد.

قدس آنلاین: در حال حاضر چند درصد از کل افراد ناشنوا در سطح استان مشغول به کار هستند یا به اصطلاح برایشان ایجاد شده است؟ آیا قانون سه درصد از جذب سازمان ها برای معلولین شامل ناشنوایان هم می شود؟

ترابی: با این که این خبر  رسانه ای شده  ولی متاسفانه تا کنون اجرایی نشده است ولی به هر شکل حدود ۴۰ درصد از ناشنوایان خراسان رضوی در سازمان ها مشغول به کار هستند.

قدس آنلاین: بجز بحث اشتغالزایی ناشنوایان در جامعه با چه مشکلات دیگری مواجه هستند؟

ترابی: متاسفانه هنوز این زبان به رسمیت شناخته نشده است هنوز مردم عادی نمی توانند زبان اشاره را بپذیرند وقتی یک فرد ناشنوا به جمع مردم می رود و با زبان اشاره با مردم ارتباط برقرار می کند هنوز هستند کسانی که به خاطر عدم آشنایی با این زبان ناشنوا را مسخره می کنند و این قضیه به یک ناشنوا خیلی آسیب می رساند.

قدس آنلاین: گفتید یک ناشنوا هنوز در ارتباط برقرار کردن با افراد دیگر دچار مشکل است. چرا؟

ترابی: چون هنوز زبان اشاره به رسمیت شناخت نشده است حتی برای رسانه ملی ما. صداو سیما باید برای هر برنامه اش حتما از یک رابط استفاده کند دوستان ناشنوای ما در استفاده از چیزی مثل تلویزیون و برنامه هایی مانند اخبار، فیلم و سریالها و ... به دلیل اینکه رابطی وجود ندارد با مشکل مواجه اند. چرا یک ناشنوا مانند یک فرد عادی نمی تواند از فلان فیلم یا برنامه تلویزیونی استفاده کند. باید به حال این قضیه فکری کرد. لبته طرحی هم بابت همین قضیه به صداو سیما ارائه شده است برای چند مورد هم اجرا شده و می شود ولی هنوز کافی نیست.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.