همیشه گفته‌اند تأثیرات مثبت محدودیت باعث ایجاد خلاقیت خواهد شد. روز گذشته استاندار اردبیل از گلنگ زنی پروژه ای خبر داد که قرار است از سنگ، کاغذ تولید کند.

آیا سنگ‌های عنبران مشکل کاغذ را حل می‌کنند

قدس آنلاین: تولید «کاغذ سنگ» نوآوری است که در کشورهای دیگر در حال اجراست و امید می‌رفت با توجه به مساله بحران کاغذ در کشور ما که به تبع آن باعث گرانی کاغذ و کتاب شده و صنعت نشر را تحت تاثیر قرار داده، مورد توجه قرار بگیرد.  

به گفته استاندار اردبیل، عملیات اجرایی کارخانه تولید کاغذ با کلنگ‌زنی در شهر عنبران از توابع نمین در استان اردبیل آغاز شده است.طبق ادعای سرمایه‌گذار کارخانه، در این مجموعه برای تولید کاغذ به جای درخت و دیگر گیاهان، از سنگ استفاده خواهد شد و هیچ آلودگی و آسیبی بر طبیعت نخواهد داشت.

به گفته استاندار اردبیل، سرمایه‌گذار این کارخانه، زمین را به صورت مستقیم خریداری کرده و تاکنون نیز برای راه‌اندازی خط تولید، تسهیلاتی دریافت نکرده است.

آیا می‌توان از سنگ، کاغذ تولید کرد؟

شاید برای عده‌ای سؤال باشد که مگر می‌شود از سنگ، کاغذ تولید کرد. با یک سرچ ساده می‌توان متوجه شد بسیاری از کشورهای دنیا این نوآوری را به خدمت گرفته اند و موفق هم بوده اند. 

کاغذ سنگ (که با اسامی‌دیگری مثل کاغذ سنگی، کاغذ آهک یا کاغذ معدنی نیز نامیده می‌شود) نسل جدیدی از کاغذ است که در سال‌های اخیر توسط محققان اختراع شده است. ماده اولیه این کاغذ پودر کربنات کلسیم بوده که جایگزین استفاده از چوب درختان برای تولید کاغذ است. از خواص آن ضد آب بودن ، مقاومت در برابر پارگی، جلوه ی جادویی رنگ‌ها بر روی آن و در نهایت برگشت پذیری آن به خاک طی دوره بازیافت کوتاه مدت عنوان می‌گردد.

بسیاری کاغذ سنگ و کاغذ معدن را پدیده‌ای شگفت‌انگیز در صنعت چاپ و تولید و تولید آن را نیز سرآغاز عصری جدید در تولید کاغذهای سازگار با محیط‌زیست می‌دانند، چون ماده اولیه آن تنها سنگ است، از این‌رو به نظر می‌رسد دیگر نباید نگران قطع درختان و آثار مخرب آن روی محیط‌زیست باشیم. همچنین در فرآیند تولید «کاغذ سنگ» نه‌تنها از آب استفاده نمی‌شود، بلکه به خاطر سفیدبودن مواد اولیه، نیازی به استفاده از سفیدکننده‌ها هم در تولید آن نیست که نتیجه این کار، این خواهد بود که دیگر آلاینده‌ها به محیط‌زیست ما اضافه نخواهند شد.

تولید کاغذ از کربنات‌ چیز جدیدی نیست و در تولید بسیاری از مواد دیگر مانند خودکار و حتی دستمال کاغذی، از کربنات‌ها استفاده می‌شود اما تولید کاغذی که ۸۵درصد آن از کربنات باشد و قابلیت چاپ اُفست را هم داشته باشد، یک نوآوری است.

کاربردهای کاغذ سنگ

کاربردهای کاغذ سنگ محدود به کاربردهای صنعت چاپ، نشر و بسته‌بندی و تبلیغات نیست و از نظر روبه‌رو شدن با ماشین‌های چاپ و صحافی، رفتاری مشابه کاغذهای گلاسه دارد و هیچ‌گونه نیازی به مرکب یا زینک متفاوت ندارد.گراماژهای نازک این نوع کاغذ برای کاربردهایی نظیر بسته‌بندی‌های غذایی، گراماژهای متوسط آن برای امور چاپی نظیر کتاب‌های نفیس، نقشه‌ها با کاربردهای مختلف، ساک‌های دستی، مجلات، بروشورها و پاکت و گراماژهای ضخیم آن هم برای کاربردهایی که در امور روزانه از مقوا در تهیه آنها استفاده می‌شود مانند جعبه‌ها و کارت‌های اعتباری، مناسب است. این کاغذ از آنجا که در مقابل جویده‌شدن از سوی جانواران و جوندگان مقاوم است، برای تهیه آثار هنری مثل نقاشی و نیز کتاب‌ها و آثار نفیس یا اسنادی که قرار است سال‌ها عمر کنند و از آنها نگهداری شود، مثل سند خانه، ماشین یا اوراق مشارکت، می‌تواند کاربرد داشته باشد.به طور کلی این محصول در حوزه چاپ و تبلیغات کاربرده گسترده‌ای دارد.

تولد در کانادا   

تولید کاغذ از کربنات کلسیم یکی از روش‌های نوین در صنعت کاغذسازی محسوب می‌شود که این تکنولوژی از کشور کانادا وارد سایر کشورها از جمله ژاپن و تایوان شده است. یکی از خصوصیات حائز اهمیت این محصول عدم نیاز به آب در طول فرآیند تولید آن است. با توجه به خشکسالی سال‌های اخیر در کشور، فرآیند این پروژه نشان می‌دهد که این واحد می‌تواند به عنوان یک صنعت سبز معرفی شود.

همانطور که گفته شد، عمده ماده اولیه مصرفی جهت تولید محصول مذکور کربنات کلسیم می‌باشد که عمدتا از سنگ آهک به دست می‌آید. استان‌های یزد و همدان و همینطور در استان مرکزی (محلات) باتوجه به ظرفیت‌های بالقوه ای که دارند می‌توانند گزینه مناسبی باشند. از طرفی استقرار بیشترین ذخایر معدنی سنگ آهک کشور در سمنان باعث شده این استان به عنوان قطب بهره‌برداری از معادن آهک به شمار رود و فقط نیازمند فناوری تبدیلی است.

به گفته کارشناسان و تولیدکنندگان، یکی از بزرگترین موانع خودکفایی ایران در تولید کاغذ، نبود مواد اولیه است. با توجه به اینکه اصلی‌ترین ماده تولید کاغذ در کشور درخت است‌، سازمان محیط‌ زیست بهره‌برداری از این محصول را بسیار محدود کرده، بنابراین تولیدکنندگان کاغذ با مشکلاتی روبه‌رو شده‌اند. با وجود این، می‌توان با استفاده از سنگ آهک در کشور به تولید کاغذ پرداخت.  

طبق آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین اتاق بازرگانی و انجمن صنفی صنایع چوب ایران در سال ۱۳۹۳، بیش از یک میلیون تن کاغذ، خمیر و آخال وارد کشور شده است؛ در حالی که تولید کاغذ در کشور (شرکت‌های چوکا و پارس) حدود کمتر از ۱۰ درصد از نیاز داخلی را تامین می‌کنند.  

با توجه یه اینکه  بیش از۸۰ درصد کاغذ مصرفی کشور در بخش انتشار کتاب، کاغذهای خارجی هستند و بخش عمده آن از چین وارد می‌شوند می‌توان امیدوار بود  با بهره‌برداری از این واحدهای تولیدی، هم استان اردبیل به یکی از قطب‌های تولید کاغذ تبدیل شود و هم مشکلات کاغذ که چندی است از آن با عنوان «بحران کاغذ» یاد می‌شود، از صنعت نشر ایران رخت بربندد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.