شبکه الجزیره قطر با حضور سه کارشناس، ابعاد مختلف اقدام ارتش یمن در افشای عملیاتی در جنوب عربستان را که عملیات بزرگ نجران یا «نصر من الله» نام دارد، بررسی کرد.

تحلیل «عملیات بزرگ نجران» در جنوب عربستان در شبکه الجزیره

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، شبکه خبری الجزیره قطر شنبه‌شب، برنامه «ماوراء الخبر»‌ خود را که تحولات روز را تحلیل می‌کند، به خبر «عملیات بزرگ ارتش یمن در جنوب عربستان» اختصاص داد. 

«محمد البخیتی » یکی از اعضای سرشناس جنبش انصارالله یمن و عضو دفتر سیاسی این جنبش اعلامیه روز شنبه انصارالله درباره عملیات نظامی بزرگ در نجران را با اخبار مربوط به موافقت ریاض با آتش‌بس جزیی در یمن که روز گذشته توسط روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» منتشر شد، بی ارتباط دانست.

به گفته البخیتی اگر عربستان سعودی به ابتکار عملی که اخیراً توسط انصار الله اعلام شد پاسخ می‌داد و خواهان آتش بس بود ، شاید ارتش یمن امروز عملیات نظامی نجران را فاش نمی‌کرد تا فضای ارائه ابتکار خراب نشود و عربستان سعودی را از خجالت بیشتر بخاطر بزرگی خسارت عظیمی که در این عملیات متحمل شده، باز می‌داشت.

درباره جزئیات عملیات نجران از نظر اینکه چه زمانی و در چه منطقه جغرافیایی اتفاق افتاده است، البخیتی در اظهاراتی به برنامه «ما وراء الخبر» گفت: این عملیات ظرف سه ماه انجام شده نه یک شب و در استان‌های صعده (شمال یمن) و نجران (جنوب عربستان) رخ داده است.


موقعیت صعده و نجران

البخیتی در مورد اینکه چرا حالا خبر آن اعلام شد، تأکید کرد که این امر به دلیل برآوردهای نظامی است و به هیچ موضوع دیگری مربوط نمی‌شود.

وی تصریح کرد: سخنگوی نظامی انصارالله عکس‌ها و فیلم‌هایی را نشان خواهد داد که صحت تمام آنچه در مورد عملیات نجران فاش شده است، نشان می‌دهد و با جزئیات، تعداد اسرا و ملیت آنها و همچنین کشته‌ها را اعلام می‌کند.

این عضو انصارالله با بیان اینکه در بین اسرای این عملیات یمنی‌ها و سودانی‌ها و گروهی از نظامیان سعودی هستند، گفت: احتمالا سخنگوی نظامی انصارالله روز یکشنبه (امروز) اسامی اسرای سعودی و تعداد آنها را اعلام کند.

در همین حال «عمر عیاصرة»، نویسنده و تحلیلگر سیاسی اعلام کنونی عملیات نظامی بزرگ نیروهای ارتش و کمیت‌ های مردمی یمن در نجران و به دنبال انتشار اخباری درباره موافقت عربستان با آتش بس جزیی را مسئله‌ای عمدی خواند و گفت: با توجه به اینکه انصار الله می‌گوید خسارات بزرگی به نیروهای سعودی در این عملیات وارد کرده مطمئنا این امر عربستان را در تنگنا قرار داده و به شرافت آن آسیب می‌زند.

عیاصره گفت: اگر جنبش الحوثی راست بگوید و ادله‌ای برای اثبات تلفات انسانی و جغرافیایی به عربستان منتشر کند، این نشان می‌دهد که عربستان در زمین و هوا در برابر الحوثی شکست خورده است.

این تحلیلگر درباره اینکه چرا انصارالله حالا را برای افشای عملیات نجران انتخاب کرده است، گفت: زمان اعلام این عملیات نشان می‌دهد که حوثی‌ها دیگر خواهان آتش بس با عربستان سعودی نیستند و آنها می‌خواهند نبرد خود را با آن ادامه دهند.

«أسعد بشارة» تحلیلگر سیاسی هم در گفت‌وگو با الجزیره گفت که باید منتظر ماند و با دقت به آنچه انصارالله درباره عملیات نجران می‌گوید گوش فردا داد.

روز گذشته ششم شهریورماه سخنگوی نیروهای مسلح یمن از اجرای «عملیات نظامی بزرگ» ارتش موسوم به «نصر من الله» در جنوب عربستان خبر داد و گفت که در این عملیات هزاران نفر به اسارت گرفته شدند.

یحیی سریع تاکید کرد که «عملیات ارتش یمن در محور نجران از بزرگترین عملیات فریب نیروهای یمنی از ابتدای جنگ محسوب می‌شود» (جزئیات بیشتر).

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.