گیلان- رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: مقدمات کشت کلزا در گیلان فراهم شده است و به زودی در ۷هزار هکتار از شالیزارهای استان کلزا کشت می شود.

گیلان در تدارک کشت گلهای زرد چشم نواز

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی گیلان علی درجانی ، با بیان اینکه امسال بیش از ۲ هزار کشاورز گیلانی کشت دانه روغنی کلزا را در ۷ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی انجام می دهند، گفت: کشت این محصول تا چند روز دیگر در گیلان آغاز می شود و تا نیمه آبان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در هر هکتار زمین حدود یک تا ۳ تن دانه روغنی کلزا تولید می‌شود، افزود: پیش بینی می‌شود امسال ۷ هزار تن کلزا به ارزش حدود ۳۵ میلیارد تومان برداشت شود.

درجانی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد همزمانی برداشت کلزا با کشت برنج، پراکندگی سطح زیر کشت، پایین بودن قیمت کلزا و بارندگی‌های شدید فصلی از دلایل بی رغبتی کشاورزان گیلانی به کشت این محصول در گذشته بوده است و به همین دلیل تمهیدات لازم اندیشیده شده است تا این موانع از میان برداشته شود و بیش از گذشته شاهد کشت کلزا در گیلان باشیم.

وی خاطرنشان کرد: سهمیه شهرستانها برای کشت کلزا تعیین شده است و بیشترین کشت کلزای گیلان امسال در شهرستان رودبار و پس از آن در شهرستان سیاهکل انجام خواهد شد.

درجانی تصریح کرد: افزایش کشت کلزا در گیلان به منظور تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و کاهش نیاز کشور به واردات روغن در حال انجام است و امیدواریم گیلان نیز در تحقق این هدف مهم بتواند نقش خوبی ایفا کند.

وی گفت: نیاز است تا بذور مناسب با شرایط اقلیمی گیلان و ترجیحا ارقام زودرس کلزا در گیلان کشت شود تا با کشت برنج تداخل نداشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: ۴۵ تا ۵۵ درصد کلزا روغن و ۱۸ تا ۲۴ درصد آن پروتئین است.

وی تصریح کرد: از کلزا برای تولید روغن، از کنجاله آن برای تغذیه دام و از گل آن برای تغذیه زنبورعسل استفاده می‌شود.

برداشت کلزا در گیلان نیمه اردیبهشت هر سال آغاز می‌شود. گیاه کلزا گل‌های زرد رنگ چشم نوازی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.