رئیس اتحادیه نانوایان مشهد گفت: همکاران ما از سال ۹۳ تا به امسال هیچ افزایش قیمتی نداشته اند آنهم با توجه به اینکه همه چیز افزایش قیمت داشته است و از طرفی هم هزینه های جاری نانوایی ها از قبیل آب، انرژی و...افزایش پیدا کرده است.

قیمت جدید نان هنوز مشخص نیست/گندم و آرد ربطی به قیمت نان ندارد!/قیمت نانهای سفارشی مشخص نیست

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: اصرار و کشمکش‌ها برای افزایش قیمت نان از سال ۹۳ ادامه دارد، اما نان یکی از کالاهای مهم سبد خانوار به ویژه در دهک‌های متوسط و ضعیف محسوب می‌شود و به همین دلیل تعیین قیمت آن حساسیت بالایی برای دولت و جامعه دارد. همچنین افزایش میزان تورم و شرایط سخت اقتصادی باعث شده که دولت تمایلی به افزایش قیمت نان نشان ندهد.

سال ۹۶ بود که به دنبال درخواست نانوایان، ستاد تنظیم بازار در اواخر آبان مصوبه مجوز افزایش ۱۵ درصدی قیمت نان را به اتاق اصناف ابلاغ کرد اما این مصوبه بیش از یک روز دوام نیاورد و بنا بر دستور رئیس جمهوری اجرای آن متوقف شد. حالا اما زمزمه‌های افزایش قیمت نان به گوش می‌رسد. دولت قرار است قیمت گندم و آرد را گران کند و از این رو نانوایان نیز معتقدند با افزایش حداقل حقوق در سال ۹۸ و قیمت تمام‌شده، نرخ نان نیز باید گران شود. گفت وگوی ما با مصطفی کشتگر، رئیس اتحادیه نانوایان را در این باره بخوانید:

قدس آنلاین: مگر آرد چند درصد گران شده که قیمت نان ۳۰ درصد افزایش پیدا کند؟

کشتگر:هنوز هیچ نرخی مشخص نشده است! ولی تا جایی که من می دانم گفته اند از اول آبان ماه نرخ های جدید اعلام خواهد شد. در هر حال اصلا هم افزایش قیمت نان ربطی به گرانی قیمت آرد ندارد. و احتمالا فقط قیمت حمل آرد اندکی گران خواهد شد و گرنه همه سعی ما این است که قیمت آرد را ثابت نگه داریم. ولی همه حرف ما این است که همکاران ما از سال ۹۳ تا امسال هیچ افزایش قیمتی نداشته اند آنهم با توجه به اینکه همه چیز افزایش قیمت داشته است و از طرفی هم همه هزینه های جاری نانوایی ها از قبیل آب، انرژی و...افزایش پیدا کرده است. خب اگر اینها نتوانند افزایش نرخی نداشته باشند هزینه هایشان را از کجا جبران کنند. ولی در هر حال ما سعی می کنیم نرخ نان ها ما نسبت به تهران متعادلتر باشد. در نانوایی های آزاد پزمان هم تعدیل و تسهیل داریم که من فکر می کنم قیمت ها به سمت افزایش نخواهد رفت.

قدس آنلاین: نرخگذاری نان های مختلف تا چه زمان مشخص می شود؟

کشتگر: ما متولی و تصمیم گیرنده نیستیم ولی می دانم که پروسه اش در حال انجام است وهنوز هم درصدی اعلام نشده است ما آنالیزمان را از قیمت تمام شده نان  ارائه می دهیم و بعد از بررسی اعلام می شود.

قدس آنلاین: این تغییر قیمت در نانواییهای دولتی چه مقدار است؟

کشتگر:نمی دانم هنوز مشخص نیست ما پارسال افزایش قیمتی ۵۰ درصدی را خواستار شدیم ولی فقط ده درصد به قیمت نان افزوده شد. چیزی که ما می گوییم و می خواهیم که اجرا نمی شود ما هم منتظریم نرخ ها به ما اعلام شود ما هم اجرا می کنیم.

قدس آنلاین: چند نانوایی آزاد پز در مشهد داریم و چند درصد می شود؟

کشتگر:ما حدود هزار و ۱۰۰ نانوایی پروانه دار آزاد پز در مشهد داریم تقریبا ۴۰ درصد و بقیه دولتی هستند که این ها هم شامل نرخ گذاری می شوند و خوشبختانه اتفاقی که در این میان افتاد این بود که وزن همه نان های آزاد پز و دولتی همه یکسان خواهد شد.

قدس آنلاین:آرد مشهد از کجا تامین می شود؟

کشتگر: نانوایی های دولتی که همه از مشهد تامین می شود ، اما آزاد پزها مختارند از هر نقطه از کشور آرد مورد نظرشان را تامین کنند چون این روش برای نانوایی های دولتی مقرون به صرفه نیست

قدس آنلاین: کیفیت آرد هم با توجه به افزایش قیمت نان افزایش داشته است؟

کشتگر:این سئوال شما مثل این است که بپرسیم آیا وقتی قیمت گاز افزایش پیدا کند شعله اش هم آبی تر می شود؟ نه! مولفه آرد و گندم جداست و ربطی به قیمت ندارد. ولی روی هم رفته به نظر من وضعیت کیفیت آرد مشهد خیلی بهتر است و ما نسبت به سالهای گذشته شکایت کمتری از این بابت به دستمان می رسد.

قدس آنلاین: هم اکنون یک نوع نان به عنوان نان سفارشی پخت می شود این نان ها هم تابع قیمت گذاری است؟

کشتگر: این اتفاق بله در آزاد پزها می افتد و اسم این نان ها هم به دنبال خودش است مشتری از نانوا می خواهد که نان را به شکل دیگر و با وزن و مدل دیگری برایش بپزد و چون درخواست مشتری است بله قیمتش فرق می کند و دو نفر بر سر قیمت آن به توافق می رسند. پخت این نان ها در روز خیلی محدود است.

قدس آنلاین: آیا نان سفارشی باعث ضایع شدن حق سایر مردم نمی شود چرا که برخی نانواییها کارشان فقط پخت نان سفارشی است.

کشتگر: نه. نانوا موظف است در زمانی که مشتری نداشته باشد نان سفارشی بپزد ، او نمی نمی تواند مشتری را منتظر بگذارد و نان سفارشی بپزد.

قدس آنلاین: چه کسی به قیمت نان های بسته بندی نظارت دارد آنها چه مقدار گران می شود؟

کشتگر:خود ما بر قیمت این نان ها نظارت داریم این نان ها هم مشمول نرخ گذاری هستند و کسی نمی تواند نرخی جدا گانه برای این نان ها اعلام کند قیمت ها بر اساس مصوبه ما بفروش می رسد و هنوز هم قیمت این مدل نان ها هم اعلام نشده است.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.