زنجان- بازار زنجان روزگاری در مسیر راه ابریشم قرار داشته است و لذا بازرگانان و تجار بسیاری از عراق به آذربایجان در این مسیر تردد داشتند ازاین‌رو ریشه‌ای تاریخی دارد که حال در فهرست ثبت جهانی قرار دارد.

بازار زنجان یک گام مانده تا ثبت جهانی

قدس آنلاین-گروه استان ها: بازار زنجان با قدمت طولانی، همچنان قدرت اقتصادی شهر زنجان را در اختیار دارد و بافت معماری سنتی آن حفظ‌شده است.

سال‌هاست که مسئولان شهرداری، میراث فرهنگی و جامعه اصناف به دنبال بهسازی این بازار هستند و حتی بخشی از آن بهسازی و کف سازی شده است اما آنچه که این بازار جهانی را در ثبت در یونسکو ناکام می‌گذارد عدم همکاری برخی از کسبه و عدم رعایت استانداردها است.

باوجوداینکه برخی از این بازار مرمت‌شده است اما هرروز شاهد هستیم که برخی از کسبه بابی مبالاتی اجسام سنگین را بر کف آن می‌کوبند و یا اجسام تیز را برای آویز کردن کالاهای خود بر درودیوار کوبیده‌اند که هرکدام از این صحنه‌ها کارنامه ثبت جهانی این بازار را خدشه‌دار می‌کند.  

بنا بر گفته کارشناسان میراث فرهنگی وقتی یک اثر در فهرست میراث جهانی ثبت شد، دیگر یک میراث ایرانی نیست و به یک میراث مشترک بشری تبدیل می‌شود و لذا در منازعات بین‌المللی تنها جایی که از هرگونه تعرضی مصون می‌ماند، بناهای ثبت جهانی است.  و در این رابطه یونسکو موظف است تمام اقدامات لازم برای نگاه‌داری از این بناها، و حتی جذب گردشگر را انجام دهد.

بازار زنجان هم برای جهانی‌شدن همکاری و همراهی تمامی ۲۵۰۰ کسبه درون خود و البته همراهی برخی ادارات را دارد تا در زمره میراث جهانی قرارگرفته و بیش از گذشته بر افتخارات میهن اسلامی بیفزاید.

یک گام مانده تا جهانی شد

معاون میراث فرهنگی و گردشگری زنجان بابیان اینکه اگر خواستار جهانی‌شدن این بازار هستیم باید تمامی بازاریان و سازمان‌های دولتی دست‌به‌دست هم بدهند اظهار می‌کند: هر بخش از بازار باید با توجه به خصوصیاتش طرح منحصر به خود را داشته باشد لذا این موضوع نیازمند طرح‌های مطالعاتی و مستلزم صرف زمان است.

مهرداد عسگریان بابیان اینکه ثبت جهانی و حفظ بازار تاریخی و قدیمی زنجان دو وجه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دارد تأکید می‌کند: ساختار فضا و معماری بازار زنجان بخش سخت‌افزاری و کارکردهای مذهبی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بازار وجه نرم‌افزاری آن است.

وی در خصوص ساختار فضا و یا همان وجه سخت‌افزاری توضیح می‌دهد: در این راستا برای دستیابی به استانداردهای جهانی نیازمند همکاری کسبه بازار هستیم.

عسگریان اظهار می‌کند: البته کسبه بازار تاکنون همکاری خوبی با میراث فرهنگی و در این رابطه داشتند و لذا جمع‌آوری و انتقال کولرهای گازی در منظر عموم و انتقال آن به پشت‌بام یکی از هم همین اقدامات است.

وی با تأکید بر حفظ فضای بصری بازار توسط کسبه عنوان می‌کند: نابسامانی‌های بصری مانند کابل‌های برق و یا نوع تابلوهای تبلیغاتی و سایر مواردی که به این موضوع دامن می‌زند باید تا حد امکان سروسامان گیرد .

عسگریان بیان می‌کند: طرح تهیه‌شده برای بهسازی بازار زنجان منطبق با بافت سنتی است و در زمان بهسازی بافت فعلی را تغییری نخواهیم داد فقط نابسامانی‌های بصری را حذف می‌کنیم.  

وی تأکید می‌کند: بازار زنجان واجد شرایط ثبت جهانی است، اما در بخش بازار مشکلاتی در سیما و منظر وجود دارد که بازاریان باید با همکاری بیشتر این مشکل را حل کنند تا چالشی در پیش‌ روی ثبت جهانی بازار زنجان ایجاد نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.