درحالیکه طی روزهای گذشته سخن از روزهای خوب وطلایی صادرات خراسان رضوی به میان آمده ومقامهای مسوول خبر ازبهبود صادرات پس از افزایش قیمت ارز میدهند، ناظر گمرکات استان خط بطلانی بر همه این ادعاها کشیده و از کاهش ۳۰درصدی ارزش صادرات خراسان رضوی میدهد.

صادرات خراسان رضوی عقب نشینی کرد/ادعای افزایش صادرات درمقابل آمارکاهش صادرات/ بروکراسی اداری سد راه صادر کننده

به گزارش قدس آنلاین  در باره وضعیت صادرات ،ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: میزان صادرات کالادر شش ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل در وزن ۳۰ درصد رشد و در ارزش دلاری ۳۰ درصد کاهش داشته است.

امید جهان‌خواه در خصوص میزان صادرات کالا از گمرکات خراسان رضوی طی شش ماه اول سال جاری اظهار کرد: براساس نتایج حاصل از آمار مقدماتی، میزان صادرات کالا، معادل هزار و ۷۸۴ تن به ارزش ۷۷۶ میلیون دلار است.

ناظر گمرکات خراسان رضوی بیان کرد: از کل ارزش صادرات غیر نفتی در شش ماه اول سال جاری رقم ۹ هزار و ۱۴۷ هزار دلار از محل تجارت چمدانی و رقم ۱۷ هزار و ۷۷۱ هزار دلار از محل بازارچه‌های مرزی باجگیران و دوغارون بوده است.

جهان‌خواه در خصوص میزان واردات استان در شش ماهه اول سال جاری خاطرنشان کرد: میزان واردات استان ۱۴۴ هزار تن و به ارزشی بالغ بر ۱۷۳ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن سه درصد و از لحاظ ارزش ۰.۲۲ درصد افزایش داشته است. همچنین واردات سال گذشته به میزان ۱۳۹ هزار تن و به ارزش ۱۷۲ میلیون دلار بوده است.

ناظر گمرکات خراسان رضوی تصریح کرد: عمده‌ترین مقاصد کالاهای صادراتی از نظر ارزش شامل زعفران، مقاطع فلزی، مصالح ساختمانی، میوه و مصنوعات پلاستیک می‌شود. همچنین کشورهای عمده مقصد کالاهای صادراتی استان شامل افغانستان، عراق، ترکمنستان و ازبکستان است.

*** سرانه ۳۰۰دلاری صادرات خراسان رضوی

درهمین حال و درحالی که ناظر گمرکات استان از کاهش صادرات خبر میدهد، دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: روند صادرات در استان رو به افزایش است.

فیروز ابراهیمی می افزاید: هم اکنون به سرانه ۳۰۰ دلاری در حوزه صادرات در استان دست یافته ایم و زمان آن رسیده که پا را فراتر گذاشته و به توسعه سرانه صادرات ۵۰۰ دلار در استان دست یابیم.

جالب اینجاست که ناظر گمرکات میزان صادرات خراسان رضوی در ۶ ماهه ابتدایی سال را ۷۷۶میلیون دلار اعلام میکند که حتی درصورت تداوم این رقم در۶ ماهه دوم سال به ۴/۱ میلیارددلار میرسد. باتوجه به جمعیت ۶میلیون نفری خراسان رضوی این رقم تفاوت فاحشی با سرانه ۳۰۰دلاری دارد چه رسد به اینکه بخواهیم از سرانه ۵۰۰دلاری یعنی ۳میلیون دلار صادرات سخن بگوییم.

وی با اشاره به اینکه در ۱۲ سال گذشته ظرفیت تولید افزایش پیدا کرده و به دو برابر رسیده، خاطر نشان کرد: با این حال قدرت خرید در داخل کاهش یافته است، پس تنها راه تولید بر اساس ظرفیت واقعی کارخانجات، توجه به مقوله صادرات است.

حال باید دید که آیا مقامهای مسوول ادعای دو برابرافزایش تولید طی سالهای گذشته را تایید میکنند یا این آمار هم مانند سرانه ۳۰۰ دلاری صادرات است؟

دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بزرگترین دغدغه موچود در زمینه صادرات را برگشت ارز حاصل از صادرات دانست و گفت: بررسی ها در خانه صنعت و معدن نشان می دهد، علی رغم تلاش های صورت گرفته در حوزه ثبت سفارش ها، کمتر از ۴۰ درصد ارز به ثبت سفارش ها صورت می گیرد.

ابراهیمی عنوان کرد: در حوزه صادرات نمی توان جزیره ای رفتار کرد و باید مقوله اقتصاد خصوصا صادرات را از دولت جدا کرد و باید برای حل مشکلات اقتصادی یک فرا ستاد تشکیل داد.

***تحریم صادرات شرق کشور

همچنین، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: در مرزهای شرقی تحریم نداریم اما چقدر اختیارات برای ثبت سفارش و تخصیص ارز داده شده است. باید مشکل واگن نیز حل شود که در این صورت می‌توانیم ۵ میلیارد دلار صادرات از خراسان داشته باشیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ما درخواست کردیم که اجازه دهند اسما واردات از افغانستان داشته باشیم تا آن‌ها حساسیت نشان ندهند که ما فقط صادرات داریم اما این اجازه داده نشده است.

وی ادامه داد: قرار بود ستاد اقتصاد مقاومتی مانند ستادهای پشتیبانی جنگ عمل کند اما آیا این امکان را برایشان فراهم کردیم؟ اختیارات به این ستاد داده نشده است. ما در استان محرومیت‌هایی داریم. ما از مناطق آزاد و پایانه‌های تخلیه و بارگیری محروم هستیم.

***راز توفیق درصادرات

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت : شناسایی بازار هدف صادراتی و نیاز افرادی که در آنجا فعال هستند، مهمترین موضوع مورد تاکید است. در این زمینه باید نیاز مصرف کننده در کشورهای مختلف شناسایی شده و تولید بر اساس نیازهای موجود انجام شود.

امیر فخریان با اشاره به اهمیت توجه به کیفیت، کمیت، برند و ویژگی های بسته بندی کالاهای صادراتی، افزود: باید مصرف کننده احساس کند، کالای تولیدی برای فرهنگ او و مطابق نیازش تولید شده است. چرا که قرار نیست کالایی با فرهنگ و بسته بندی کشور تولید کننده عرضه شود و سپس انتظار رود بازار بلندمدتی در کشور هدف به آن کالا اختصاص یابد.

امیر فخریان با اشاره به نقش شرکت های واسطه ای در توسعه صادرات، گفت: شرکت های واسطه ای می توانند موضوع تحقیقات بازار برای واحدهای تولیدی را انجام دهند. در واقع باید فاصله بین تولید کننده و تاجر را در کشور هدف یا مقصد کم کرد.

وی با بیان اینکه تولید کننده خوب ممکن است صادر کننده خوبی نباشد، خاطر نشان کرد: با این حال صادر کننده می تواند از اطلاعات بهره بگیرد و تولیدی متناسب با بازار هدف عرضه کند و صادرات خوبی ارائه دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.