معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: پایان مهلت دریافت و نصب کد شناسه برای تولیدکنندگان و واردکنندگان هشت قلم کالای لوازم خانگی ۱۵ مهر ماه و برای مالکان فروشگاه های سطح شهر ۱۵ آبان ماه است.

مهلت نصب کد شناسه کالا برای لوازم خانگی اعلام شد

به گزارش قدس انلاین، رضا شجاعی افزود: براساس ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، به منظور شناسایی و رهگیری کالاهای خارجی که با انجام تشریفات قانونی وارد کشور می ‌شوند و تشخیص آنها از کالاهای قاچاق یا فاقد مجوزهای لازم از قبیل کالای جعلی، تقلبی، غیربهداشتی و غیراستاندارد، ترخیص کالای تجاری منوط به ارائه گواهی‌ های دریافت شناسه کالا، شناسه رهگیری و ثبت این گواهی‌ها و شماره شناسه‌ها توسط گمرک است.

وی اظهار داشت: طبق این ماده قانونی، توزیع و فروش کالاهای وارداتی در بازار خرده فروشی منوط به نصب این ۲ شناسه است و در غیر این صورت کالاهای یاد شده قاچاق محسوب می‌ شوند.

وی گفت: بر اساس شیوه نامه ابلاغ شده، هشت قلم کالا از لوازم خانگی شامل یخچال فریزر، تلویزیون، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، کولر گازی، اسپلیت، جاروبرقی و ماکروویو مشمول ثبت شناسه کالا هستند.  

شجاعی افزود: تولید کنندگان و وارد کنندگان این کالاها موظف هستند حداکثر ۲ ماه بعد از ابلاغ این شیوه نامه، شناسه کالاهایی که تولید یا وارد کرده اند را مطابق با فرمت ارائه شده طبق ماده پنج شیوه نامه اجرایی ثبت کنند و کالاها را با این شناسه در اختیار عرضه کنندگان قرار دهند.

وی اظهار داشت: مالکین کالاهای مشمول این قانون در سطح عرضه و انبار موظف هستند تا سه ماه پس از ابلاغ این شیوه نامه ضمن دریافت شناسه کالا از واردکنندگان و تولیدکنندگان نسبت به الصاق آن بر روی کالا اقدام کنند.

وی گفت: اطلاع رسانی این ماده قانونی به مراجع مربوطه از ۱۶ مرداد ماه امسال در استان خراسان رضوی آغاز شده است.

شجاعی افزود: از ۱۵ آبان ماه با عرضه کنندگان لوازم خانگی یاد شده که فاقد شناسه باشند برخورد می شود.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.