همدان _رییس دفتر منطقه‌ای یونسکو با بیان اینکه جاده ابریشم تاریخ ما نیست بلکه واقعیت امروز است گفت: میراث فرهنگی جاده ابریشم را باید برای نسل آینده حفظ کنیم.

جوانان یکی از اولویت های اصلی یونسکو هستند
به گزارش قدس آنلاین ستوان ستکفسکی ظهر یکشنبه در اختتامیه نشست‌های اجلاس جهانی راه ابریشم در همدان ضمن تشکر از عوامل اجرایی و میزبان این همایش اظهار کرد: بحث‌ها و گفتگوهای ششمین اجلاس جهانی راه ابریشم کمک شایانی به تعاملات بین فرهنگی کرده است.
 وی با ابراز خوشحالی از جذب مخاطبان فراوان در ششمین اجلاس جهانی راه ابریشم افزود: سایت‌های دینی جاده ابریشم ارتباط تنگاتنگی با ادیان و فرهنگ این منطقه دارند و ترکیبی از سنت‌ها و تاریخ کشورهای حاشیه جاده ابریشم هستند.
رییس دفتر منطقه‌ای یونسکو با بیان اینکه فرهنگ‌ها و ادیان نمی‌توانند بدون جذب خرد و معرفت بیرونی استمرار داشته باشند اضافه کرد: میراث فرهنگی و تاریخی نشان دهنده لزوم ارتباط بیشتر و درک متقابل بین کشورهای مختلف است.
 وی با تاکید بر توجه به تنوع فرهنگی و زندگی مسالمت‌آمیز بین کشورهای حاشیه جاده ابریشم گفت: هدف از برگزاری همایش‌های بین‌المللی داشتن دنیای مسالمت‌آمیز و افزایش درک و تعامل دینی و فرهنگی در جهان است.
ستکفسکی با بیان اینکه تمرکز مجامع بین‌المللی بر آشتی فرهنگ‌ها است تصریح کرد: مترجمان شفاهی نقش مهمی در انتقال روح جاده ابریشم و پل ارتباطی بین افراد حاضر در همایش جهانی داشتند.
ستکفسکی جوانان را یکی از اولویت‌های اصلی یونسکو معرفی کرد و افزود: جوانان آینده بشر هستند و باید اقدامات و کارهای مهم را به آنها واگذار کنیم.
رییس دفتر منطقه‌ای یونسکو در پایان عنوان کرد: زندگی یک حلقه دوار است بنابراین پایان این کنفرانس آغاز همکاری‌های بعدی خواهد بود.
ظهور اسلام نقطه عطف ادیان در جاده ابریشم است
تییری زرکن ،رییس کمیته علمی مذهب و معنویت یونسکو نیز در نشست کارشناسی گفت‌وگو و تاثیرات متقابل میان ادیان و معنویات در مسیر جاده ابریشم به تشریح ادیان کشورهای حاشیه این جاده طی قرن های مختلف پرداخت و اظهار کرد: جاده ابریشم بستری برای نشر ادیان است.
زرکن افزود: ادیان کشورهای حاشیه جاده ابریشم از ابتدای تشکیل این جاده تا چند قرن با یکدیگر همزیستی و تبادل دیدگاه داشتند.
وی با بیان اینکه بسیاری از معابد و مکان‌های مذهبی ادیان دیگر بعد از اسلام به محلی برای اجتماع مسلمانان تبدیل شدند عنوان کرد: زرتشت قدیمی‌ترین دین جاده ابریشم است.
زرکن با بیان اینکه جاده ابریشم طی قرن‌های گذشته مرکز نشر فرهنگ و ادیان مختلف بوده است گفت: ظهور اسلام نقطه عطف ادیان در جاده ابریشم است.
وی در پایان افزود: برخی از آیین‌های مذهبی و سنن ایرانی متاثر و به‌جا مانده از دوران زرتشت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.