حمیدرضا ترقی گفت: آمریکا نشان داده که هیچ گاه نسبت به آنچه در مذاکره به دست می‌آورد راضی نمی‌شود؛ لذا با توجه به اینکه موضوع موشکی ومنطقه‌ای خطر قرمز حاکمیت جمهوری اسلامی ایران است؛ دولت بخواهد یا نخواهد، نه مسوول چنین مذاکره‌ای است نه چنین اجازه‌ای در گذشته به دولت داده می‌شد یا در آینده داده خواهد شد.

ایران هیچ بده بستان دیگری با آمریکا ندارد؛ برجام پایان مذاکره ایران با آمریکا بود

حمید رضا ترقی فعال سیاسی اصولگرا و کارشناس سیاست خارجی در گفت و گو با قدس آنلاین گفت :برجام پایان مذاکره ایران با آمریکاست؛ موضوعی که مقام معظم رهبری به عنوان خط قرمز بارها بر آن تاکید کرده‌اند؛  مذاکره نکردن در موضوعات دفاعی یا منطقه‌ای است؛ لذا آنچه توسط آقای روحانی در سازمان ملل با عنوان طرح(بیشتر در برابر بیشتر)  بیان شد؛ از دو منظر قابل تحلیل و بررسی است. اول اینکه آقای روحانی به دنبال اقناع افکار عمومی و روسای حاضر در جلسه سازمان ملل بود با این توجیه که ایران در مسیر همه مذاکره‌ها از آمادگی قابل قبولی برخوردار است و  یا اینکه در حوزه های مختلف هم می‌توان مذاکره داشت. اما عدم تعیین مصداق برای آنچه که آمریکا خواهان آن است یا ایران می‌تواند با آمریکا بر سر آن مذاکره کند، فرض اول یعنی نیت و قصد ایشان برای اقناع افکار عمومی را تقویت می‌کند.

وی دراین باره افزود: قطعا آقای رئیس جمهور به خوبی می‌داند که بعد از توافق هسته‌ای در قالب برجام ایران چیز دیگری برای بده بستان ندارد؛ بنابراین در صورت نگاه خوشبینانه به این سخن تنها می‌توان گفت که بیان این جمله از سوی رئیس جمهور تنها و تنها اتمام حجت با آمریکا و اطلاع رسانی آن به مردم دنیاست. آمریکا نشان داده که هیچ گاه نسبت به آنچه در مذاکره به دست می‌آورد راضی نمی‌شود و به هیچ صراطی درباره ایران مستقیم نیست؛ لذا با توجه به اینکه موضوع موشکی ومنطقه‌ای خطر قرمز جمهوری اسلامی ایران  به شمار می‌رود؛ دولت بخواهد یا نخواهد نه مسوول چنین مذاکره‌ای است نه چنین اجازه‌ای در گذشته به دولت داده می‌شد یا در آینده داده خواهد شد.

عضو  شورای مرکزی حزب موتلفه در پاسخ به ادعای برایان هوک مبنی براین که ایران بین فروپاشی اقتصادی یا مذاکره با آمریکا یکی را باید انتخاب کند گفت:آقای روحانی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل به این نکته اشاره کرد که علی رغم تحریم‌ها و مشکلات، رشد اقتصادی ایران آغاز شده است؛ بیان این جمله پاسخ محکمی به این دست از یاوه گویی‌های آمریکا در افکار عمومی دنیاست. براساس تازه‌ترین گزارش واصله از کنگره آمریکا ایران از صد میلیارد دلار ذخایر ارزی برخوردار است؛ به این معنا که فروپاشی اقتصاد ایران ادعایی واهی است، لذا انتظار می‌رود مسوولین کشور با تلاش و کوشش هر چه بیشتر مقاوم سازی و رشد اقتصادی را با تکیه بر استفاده از ظرفیتهای داخلی در دستور کار قرار دهند.

عضو اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه افزود: مسوولان کشور باید دقت کنند که به هیچ وجه نباید نقطه ضعف اقتصادی به دشمن نشان دهند یا خود را به اروپا و آمریکا نیازمند نشان دهند؛ چرا که به فرموده مقام معظم رهبری بدون آمریکا و اروپا هم می‌توان به رشد اقتصادی قابل قبولی رسید؛ مشروط بر اینکه مسوولان به این مهم برسند که در رسیدن به این موضوع نیازمند استفاده حداکثری از توانایی‌های داخلی هستیم. رشد اقتصادی ایران منوط به حرکت و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی در مسیری غیر از اروپا و آمریکاست؛ قطع امید از دشمنان و حرکت به سمت راهکارهایی که در حوزه سلطه اروپا و آمریکا قرار ندارد و توجه به ظرفیت‌های منطقه‌ای و سایر دوستان ایران در عرصه بین‌الملل می‌تواند منجر به حل بسیاری از مشکلات اقتصادی شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.