تولیت آستان قدس رضوی گفت: این آمادگی در آستان قدس رضوی وجود دارد تا در حرم مطهر و با همکاری استادان و نخبگان دانشگاهی اقدام به برگزاری میزگردهای علمی و تشکیل کرسی‌های آزاد اندیشی در موضوعات و سطوح علمی مختلف کنیم.

آمادگی آستان قدس برای برگزاری میزگردهای علمی و کرسی‌های آزاد اندیشی با همکاری دانشگاه‌ها/آستان قدس رضوی بنایی بر تصدی‌گری ندارد

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی در دیدار با رئیس و اعضای هیئت رئیسه دانشگاه فردوسی مشهد که در تالار ولایت حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به تأکیدات امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله) درخصوص دانشگاه و اهمیت والا و جایگاه تأثیرگذار آن در جامعه، تأکید کرد: مشهد مقدس به جهت حضور بارگاه منور حضرت علی بن موسی الرضا(ع) و انتصاب به عالم آل محمد(ص)، باید شهری الگو و نمونه در جنبه‌های مختلف و از یک مرجعیت علمی لازم برخوردار باشد و این مهم جز با تلاش، برنامه‌ریزی دقیق و انجام پژوهش‌ها، پایان نامه‌ها و رساله‌های متقن و قوی در زمینه‌های مختلف علمی، محقق نخواهد شد.

وی با بیان اینکه آستان قدس رضوی آمادۀ گسترش همکاری‌های خود با مجامع علمی دانشگاهی به خصوص دانشگاه فردوسی مشهد است، عنوان کرد: معتقدیم اگر طرحی و کاری بخواهد ماندگار شود، لاجرم باید پشتوانه علمی داشته باشد و اگر تصمیم و اقدامی پیوست علمی نداشته‌ باشد، مقطعی و گذرا خواهد بود.
تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه در آستان قدس رضوی نظرات، تصمیمات و اقدامات احساسی و سلیقه‌ای بدون پشتوانۀ علمی جایگاهی نخواهد داشت، افزود: معتقدیم در آستان قدس رضوی در همۀ حوزه‌ها، کارها باید به صورت علمی، متقن و استوار انجام شود.
وی با اشاره به موضوع مقابله با منکر بدحجابی در حرم مطهر رضوی و دیگر مصادیق نهی از منکر و امر به معروف، عنوان کرد: در این زمینه به طور جدی معتقدیم باید کار با رعایت تمامی ملاحظات شرعی و بررسی از حیث روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی، ارتباطات و... صورت بگیرد و در همین راستا، پرونده‌ای تشکیل و منتظر دریافت نظرات کارشناسان مربوطه جهت اتخاذ تصمیمات لازم هستیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به زمینه‌های همکاری‌های مشترک میان آستان قدس رضوی و دانشگاه‌ها، افزود: این آمادگی در آستان قدس رضوی وجود دارد تا در حرم مطهر و با همکاری استادان و نخبگان دانشگاهی اقدام به برگزاری میزگردهای علمی و تشکیل کرسی‌های آزاد اندیشی در موضوعات و سطوح علمی مختلف کنیم تا از این طریق بتوانیم خدمات بیشتری به زائران عالم آل محمد(ص) در جهت ارتقای سطح علمی، فرهنگی و معرفتی آنان ارائه نماییم.
تولیت آستان قدس رضوی افزود: ما از دانشگاه‌ها انتظار داریم تا با ارائۀ طرح‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف، آستان قدس را در ارائه خدمات هر چه بهتر و متناسب‌تر با شأن و کرامت زائران حرم امام هشتم(ع) یاری رسانند و برای این منظور، دانشگاه فردوسی مشهد می‌تواند پل ارتباطی مناسبی میان آستان قدس و دانشگاهیان در داخل و خارج از کشور باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به سیاست عدم تصدی‌گری آستان قدس رضوی، عنوان کرد: آستان قدس رضوی بنایی بر تصدی‌گری ندارد و این سیاست ما در بسیاری از حوزه‌هاست. بر همین اساس، تجدید نظر اساسی در حوزه‌های مختلف در دستور کار قرار دارد و تلاش ما به طور جدی بر این است تا تصدی‌گری در عرصه‌های مختلف را به حداقل ممکن برسانیم و به موازات آن از ظرفیت دیگر بخش‌ها، نظیر دانشگاه‌ها نهایت استفاده را ببریم.

در این دیدار دکتر محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد نیز ضمن ارائۀ گزارشی از عملکرد این دانشگاه به عنوان قطب علمی شمال شرق کشور، با استقبال از پیشنهادات تولیت آستان قدس رضوی جهت ارتقای سطح همکاری‌های مشترک میان آستان قدس رضوی و دانشگاه‌ها، آمادگی کامل این دانشگاه جهت همکاری‌های مشترک را اعلام کرد.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.