سرپرست پژوهشکده علوم اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی از این پژوهشکده به عنوان مرکزی برای ترویج علوم و معارف مرتبط با حضرت ثامن الحجج(ع) در آستان قدس رضوی یاد می‌کند.

آغاز به کار پژوهشکده علوم اسلامی در بنیاد پژوهش‌ها

قدس آنلاین: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی مردانی گلستانی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اعلام این مطلب افزود: این پژوهشکده در سال ۱۳۷۵ یعنی حدود ۲۳ سال پیش از سوی شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم مجوز قطعی فعالیت خود را دریافت کرد و از سال ۱۳۹۶ پیرو مصوبه مجمع عمومی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی شروع به جذب اعضای هیئت علمی نمود.

مطابق گفته‌های سرپرست این مجموعه، عمده فعالیت‌های این پژوهشکده در سال‌های پس از کسب مجوز، در دو بخش اداری و علمی انجام شده است که در بخش اداری تمرکز اصلی روی تثبیت جایگاه علمی و موقعیت اداری و سازمانی در وزارت علوم و تنظیم اساس‌نامه انجام گرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مردانی بیان کرد: در حوزه فعالیت‌های علمی، این پژوهشکده با رویکرد همگرایی و هم‌افزایی با مراکز پژوهشی و تحقیقاتی همسو از جمله بنیاد فقه اهل بیت(ع)، پژوهشکده دارالحدیث، مؤسسه تخصصی امام سجاد(ع)، دفتر تبلیغات اسلامی و... شروع به تعامل و رایزنی کرده است.

تنظیم نظام موضوعات پژوهشی برای پژوهشکده علوم اسلامی

وی توضیح داد: نتیجه و دستاورد این همکاری و تعامل منجر به برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی و دیدار با شخصیت‌های علمی در مشهد و تنظیم نظام موضوعات پژوهشی برای این پژوهشکده شده است.

سرپرست این پژوهشکده در توضیح این مطلب اظهار کرد: هر پژوهشکده‌ای باید در حوزه علمی و پژوهشی تعریف شده برای آن فعالیت کند و این مستلزم یک نظام‌نامه پژوهشی برای موضوعات مرتبط است که با مشورت متخصصان، نخبگان، استادان و مراکز و مجموعه‌های مرتبط تهیه می‌شود.

وی افزود: بر این اساس و با توجه به اساس‌نامه بنیاد پژوهش‌های اسلامی و اساس‌نامه این پژوهشکده، پنج محور اصلی برای موضوعات و فعالیت علمی این پژوهشکده شامل: امام رضا(ع)، زیارت، وقف و نذر، آستان قدس رضوی و انقلاب اسلامی تعریف و تبیین شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در همین جهت، طراحی مسئله‌های کاربردی با محوریت علوم رضوی یکی از مهم‌ترین اهداف و رویکردهای این پژوهشکده در راستای پاسخگویی به پرسش‌ها و نیازهای زائران است.

سرپرست این پژوهشکده در بخش دیگری از سخنانش به ریزموضوعات مرتبط با علوم رضوی اشاره و خاطرنشان کرد: پس از انجام مطالعات و بررسی‌های لازم ریزموضوعاتی در ارتباط با حوزه مطالعات رضوی و امام رضا(ع) در چندین زمینه از جمله تاریخ و سیره امام رضا(ع)، فقه و آموزه‌های امام رضا(ع)، زیارت، مطالعات تربیتی و... شناسایی و مورد توجه قرار گرفت.

*راهکار استفاده از پژوهش‌ها چیست؟

این مقام مسئول در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس مبنی بر چگونگی استفاده از نتایج پژوهش‌های انجام شده در این پژوهشکده گفت: در این زمینه با ارتباط گیری با نخبگان، استادان، دانشجویان، متخصصان و... به صورت شفاهی و در نشست‌های تخصصی علمی نتایج این پژوهش‌ها مطابق راهکارهای تعیین شده منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: با برگزاری نشست‌های عمومی با دانشجویان از طریق کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی نتایج این پژوهش‌ها به نقد و بررسی گذاشته می‌شود و همین روش یکی از راه‌های ترویج و استفاده از نتایج مزبور است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مردانی در بیان سومین راهکار موجود در این زمینه تأکید کرد: انعکاس و انتقال موارد مندرج در پژوهش‌های انجام شده به مبلغان دینی و سخنرانان علمی و مذهبی به ویژه  در حرم مطهر امام هشتم(ع) به صورت مکتوب و در بسته‌های فرهنگی برای استفاده خطیبان و افراد صاحب تریبون و... از دیگر راه‌های انتقال نتایج این پژوهش‌ها به مخاطبان و عموم مردم است که در این زمینه به موضوعی مانند عصری‌سازی و پیاده‌سازی رفتار معصومین(ع) با شرایط حاضر جامعه و... می‌توان اشاره کرد.

*حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی

این مقام مسئول همچنین در زمینه حمایت این پژوهشکده از پایان‌نامه‌های دانشجویی در حوزه فرهنگ و معارف رضوی گفت: حمایت از پایان‌نامه‌ها مطابق آنچه در کشور مرسوم است به صورت‌های مختلف از جمله حمایت‌های مادی، حمایت از چاپ اثر و... صورت می‌گیرد.

وی افزود: حمایت‌های مادی معمولاً با اختصاص کمک هزینه برای چاپ اثر یا قدردانی از مؤلف و... انجام می‌شود و حمایت این پژوهشکده بیشتر در قسمت دوم یعنی حمایت از چاپ اثر صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: دراین زمینه هیچ هزینه‌ای نقدی برای چاپ اثر پرداخت نمی‌شود، بلکه اگر پایان‌نامه مورد نظر از استانداردهای علمی، فنی، تخصصی و پژوهشی لازم برخوردار باشد، تمام هزینه چاپ توسط این پژوهشکده پرداخت می‌شود و اگر از استانداردهای لازم برخوردار نباشد آن گاه به صورت مشارکتی مطابق شرایط و ضوابط موجود با صاحب اثر و پایان‌نامه همکاری و تعامل می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.