ایلام- رفت‌وآمد بسیاری از مسئولان بلندپایه دولت و نظام این روزها به مرز مهران خود گواه اهمیت برپایی بزرگ‌ترین راهپیمایی عظیم جهان است که در راستای ایجاد هماهنگی و برنامه‌ریزی به‌منظور تسهیل در تردد زائران هرروز افراد بیشتری را به‌پای کار می‌کشد.

ایلام در تب‌وتاب پذیرایی از زائران اربعین/پیش بینی حضور ۵ میلیونی عاشقان حسینی در مراسم اربعین

قدس آنلاین-گروه استان ها: مرز بین‌المللی مهران در ۹۵ کیلومتری جنوب غربی شهر ایلام طی سال‌های اخیر به کانون اصلی  ترددهای مرزی ایران و عراق به‌خصوص  مسیر آمدوشد مرزی زائران عتبات عالیات دو کشور  شده است.

 بسیاری از منابع پیش‌بینی کرده‌اند که شمار زائران کنگره اربعین سال جاری تا پنج میلیون نفر افزایش یابد که بر اساس روال سال‌های ماقبل انتظار می‌رود که همچنان ایلام و مرز مهران انتخاب آنان برای ورود و خروج مرزی باشد.

رفع مشکلات گذشته

در همین حال استاندار ایلام بابیان اینکه در سال‌های گذشته با مشکلاتی ازجمله تردد غیرمجاز زوار، سیل، ورود بدون هماهنگی خودروها  و تراکم بیش‌ازحد زوار روبرو بودیم اظهار می‌کند: باوجوداین مشکلات مدیریت بسیار مناسبی اعمال شد و شاهد رفع گره های کور ترافیکی و تسهیل در ترد زائران بودیم.

امسال با توجه به ثبت‌نام سه میلیون نفر در سامانه سماح پیش‌بینی می‌شود بیش از پنج میلیون نفر از مرز مهران تردد کنند

قاسم دشتکی سلیمانی اظهار می‌کند: امسال با توجه به ثبت‌نام سه میلیون نفر در سامانه سماح پیش‌بینی می‌شود بیش از پنج میلیون نفر از مرز مهران تردد کنند.

به گفته وی، امسال تحولات خوبی در پروژه‌های زیرساختی اربعین ازجمله آسفالت کنارگذر غربی، زیرگذر، احداث سکوها، سرویس‌های بهداشتی و تفکیک مسیر پایانه برکت از مسیر پل زائر به مهران صورت گرفته است.

ممنوعیت تردد خودروهای سنگین

رئیس پلیس‌راه ایلام از آمادگی پلیس و هم‌چنین ممنوعیت تردد خودروهای سنگین خبر می‌دهد و می‌گوید: تردد وسایل نقلیه سنگین ایام اربعین در مسیرهای مواصلاتی اصلی استان ممنوع است.

سرهنگ رضا همتی زاده اظهار می‌کند: با توجه به افزایش ترددها در ایام اربعین حسینی از روز چهارشنبه ۱۷ مهرماه تا پایان روز سه‌شنبه ۳۰ مهرماه تردد وسایل نقلیه سنگین فوق در مسیرهای حمیل- سرابله - ایلام، قلاجه - ایوان - ایلام، ایلام - مهران، ایلام - ملکشاهی - مهران و مهران - دهلران و بالعکس ممنوع خواهد بود.

آمادگی واحد های پذیرایی

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام  نیز از آمادگی ۶۶ واحد گردشگری در مهران برای اسکان زائران اربعین حسینی خبر می‌دهد.

عبدالمالک شنبه زاده می‌گوید: سال گذشته ۴۰ هزار زائر در مکان‌های گردشگری مهران اسکان یافتند و پیش‌بینی می‌شود امسال این میزان افزایش قابل‌توجهی داشته باشد.

وی یادآور می‌شود: استان ایلام دارای ۸۰ واحد تأسیسات گردشگری با ظرفیت بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر در شبانه‌روز است.

ارائه خدمات توان‌بخشی

مدیرکل بهزیستی استان ایلام نیز از استقرار تیم توان‌بخشی در مرز مهران برای خدمات‌دهی به زائران سالمند و معلول خبر داده و اظهار می‌کند: از طریق این تیم خدمات توان‌بخشی شامل فیزیوتراپی، توزیع وسایل توان‌بخشی و غیره در مرز فراهم می‌شود.
زهرا همتی با اشاره به اینکه مسئولیت ساماندهی زائران گمشده در ایام اربعین امسال با عنوان ستاد گمشدگان از سوی ستاد اربعین به این اداره کل واگذارشده است اذعان می‌کند: در این ستاد هم‌چنین تیم اورژانس اجتماعی این اداره کل مستقر و روانشناسان بهزیستی نیز در این تیم خدمات لازم را در صورت نیاز به زائران ارائه خواهند کرد.

اینترنت رایگان

مدیرعامل شرکت مخابرات منطقه ایلام نیز بابیان اینکه در ایام اربعین حسینی اینترنت وای‌فای رایگان در مسیر مهران تا پایانه‌ مرزی (بدون محدودیت) برای زائران فراهم می‌شود می‌افزاید: مهم‌ترین عملیات مخابرات ایلام مرتبط با اربعین، افزایش پهنای باند موردنیاز همراه اول در مهران از یک‌به‌سه گیگابایت و در پایانه مرزی مهران از یک به ۲ گیگابایت است.

حشمت‌الله اسدی از نصب چهار کانکس اضطراری همراه اول در ایام اربعین در پارکینگ اربعین، پل زائر، و پایانه مرزی مهران خبر داده و می‌گوید: در این ایام اینترنت پرسرعت در مسیر ایلام - مهران توسط همراه اول پوشش داده می‌شود.

آب‌رسانی به زائران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایلام  نیز بابیان اینکه امسال ایام اربعین ۴۵ دستگاه تانکر آب‌رسانی در مسیر تردد زائران اربعین در مرز مهران مستقر و فعالیت می‌کنند بیان می‌کند:  تأمین آب و آب‌رسانی به اردوگاه‌ها، موکب‌ها، پارکینگ‌ها از مهم‌ترین اقدامات این شرکت در ایام اربعین حسینی است.

افشین مظاهری بابیان اینکه شهر مهران روزانه بیش از ۱۰۰ هزار نفر زائر خواهد بود که این تعداد چندین برابر ظرفیت فعلی تأسیسات شهر و بیش از ۱۰ برابر خط انتقال آب به پایانه است می‌افزاید: خط موجود انتقال آب به مرز بین‌المللی مهران پاسخگوی این حجم جمعیت را نداشته و لذا با اقدامات انجام‌شده در پایانه مرزی مشکل کمبود آب حل‌شده است.

ارائه خدمات درمانی

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان ایلام نیز با اشاره به اینکه پایگاه خدمات سرپایی از ۱۷ مهر در مهران مستقر و تا یک هفته بعد از اربعین، فعال است بیان می‌کند:  این مرکز درمانی خدماتی ازجمله ویزیت پزشکان عمومی و متخصص، دندانپزشکی، تزریقات، پانسمان و داروخانه را به زائران ارائه می‌کند.

دکتر کریم لاله‌ماژین اظهار می‌کند: سال گذشته ۳۰ هزار نفر زائر از خدمات درمانی این پایگاه بهره‌مند شدند که بیشتر آن‌ها در موج برگشت بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.