سخنگوی دولت با تایید ارسال پیام هایی از سوی عربستان برای روحانی به منظور کاهش تنش ها، گفت: ما از ابتدا خواهان آرامش و پایان جنگ و تنش در منطقه بوده و هستیم اما مشکل از ناحیه خود سعودی هاست و ما باید اول علایم وزنشانه های این تمایل و تغییر رفتار را هم ببینیم که اولین مورد آن توقف کشتار مردم یمن است.

طرح صلح هرمز هیچ کشوری را در منطقه نادیده نمی گیرد/ به دیپلماسی نزدیک بودیم اما ترامپ مانع شد

قدس آنلاین

علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود با اشاره به دستاوردهای سفر هئیت ایران به نیویورک عنوان کرد: دولت آمریکا به دلایل روشنی مایل به حضور دولت ایران در نیوریک نبود. اولین دستاورد سفر رئیس‌جمهوری به نیویورک، شکسته شدن فضای روانی و اتهامات علیه ایران بود.

وی افزود: دستاورد دوم ارائه طرح صلح و دوستی از سوی رییس‌جمهور بود که این طرح امنیت در خلیج فارس را درون‌زا می‌بییند و هیچ کشوری را برای حضور در این ائتلاف کنار نمی‌گذارد، ضمن اینکه، این طرح علیه هیچ کشوری نیست و به جای رویکرد سلبی رویکرد ایجابی دارد. اکنون هیچ کشوری نمی‌تواند این طرح را نادیده بگیرد و از امروز آماده مذاکرات جدی‌تر در مورد این طرح هستیم.

سخنگوی دولت با اشاره به بیانیه ضد ایرانی سه کشور اروپایی درباره ادعای نقش ایران در حمله به آرامکو، گفت: صدور غیر مسئولانه بیانیه سه کشور اروپایی با هدف تحت فشار روانی قرار دادن ایران در مذاکرات بود، حال آنکه روحانی به مرکز توجه این جلسه تبدیل شد. با اصرار و پیگیری رییس جمهور روشن شد که هیچ مدرکی در خصوص ارتباط ایران با حملات به آرامکو وجود ندارد و سه کشور اروپایی هم حاضر نبوند مسئولیت بیانیه را بر عهده بگیرند.

ربیعی با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور در این دیدارها رییس‌جمهوری به طرف اروپایی گوشزد کرد خروج آمریکا از برجام نمی‌تواند توجیه‌گر ناتوانی اروپایی‌ها در عمل به تعهداتشان باشد، گفت: تحریم‌ها علیه ایران شکلی از تروریسم است و هیچ کشوری حاضر نخواهد بود با تروریست‌هایی که در حال برنامه‌ریزی برای ترور هستند مذاکره کند.

وی تاکید کرد: ما به دیپلماسی و راه حل نهایی نزدیک بودیم و آمریکا مانع آن شد و مسئولیت شکست آن بر عهده آمریکا است. هر چند ترامپ جرأت انجام کار درست را ندارد  و اما ظاهرا به پذیریش واقعیت‌های ایران نزدیک شده است. تغییر رفتار آمریکا در نتیجه مقاومت فعالانه ملت ایران بود.

ربیعی با بیان اینکه وابستگی اروپا به آمریکا مشکل خود اروپایی‌هاست،‌خاطرنشان کرد: رییس جمهوری هم این سوال را از آنها پرسیدند که آیا آنها زمان امضای تعهد می‌دانستند این بندها منوط به تایید آمریکا است. ما مسیر خودمان را ادامه می‌دهیم و امیدواریم آمریکا هم به تعقل برسد.

وی در پاسخ سوال دیگری درباره آخرین وضعیت نرخ خرید گندم گفت: نرخ خرید گندم برای سال آینده ۲ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شده است که امیدواریم کشاورزان از این مبلغ منتفع شوند چراکه خودکفایی کشور را فراهم آورده‌اند.

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر پیام‌های سعودی‌ها برای ایجاد راهکار سیاسی بین تهران و ریاض گفت: ما از ابتدا خواهان پایان جنگ و کشتار و تجاوز عربستان به این کشور بوده‌ایم. ایران راه حل را از ابتدا آتش‌بس دانسته و می‌داند.

پیام های ریاض برای کاهش تنش

وی درباره پیام‌های عربستان به ایران گفت: خبر، خبر درستی است. پیغام‌هایی از سوی برخی سران کشورها از طرف سعودی‌ها به حسن روحانی ارائه شد ولی ایران باید نشانه‌هایی از این موضوع را ببیند. عربستان اگر واقعا به دنبال تغییر رفتار باشد، ایران از آن استقبال می‌کند.

ربیعی بیان کرد: بخشی از طرح صلح هرمز نیز کار با همسایگانی نظیر عربستان است بنابراین ایران از این روند استقبال می‌کند.

وی با بیان اینکه طرح ائتلاف امید جایگزین طرح ائتلاف ضد ایرانی و تحریک آمیز و خصمانه آمریکا در خلیج فارس بود اظهارداشت: طرح ایران سه تفاوت بنیادین با طرح های آمریکایی دارد؛ این طرح برخلاف طرح آمریکا، امنیت در خلیج فارس را درون زا می بیند و تامین امنیت را مشروط به قدرت های بیرون از منطقه نمی‌بیند.
ربیعی افزود:علاوه بر این،  طرح ایران هیچ کشوری را برای شرکت به این ائتلاف بیرون نمی گذارد و یک ساختار و نظم امنیتی که یک یا چند کشور را حذف کند در نهایت نمی‌تواند امنیت همگانی را فراهم کند.  
سخنگوی دولت افزود: طرح ائتلاف امید علیه هیچ کشوری نیست و به جای نگاه سلبی رویکرد ایجابی دارد و رسیدن به صلح را هدف خود قرار داده است. هیچ کشوری امروز نمی‌تواند پیشنهاد ایران را نادیده بگیرد و در عوض به طرح معیوب و تنش آفرین آمریکا بپیوندد، مگر آنکه در ادعا برای صلح و امنیت فاقد صداقت باشد.

برای مذاکره درباره ائتلاف امید آماده ایم

ربیعی گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده مذاکره دقیق تر پیرامون این طرح و گسترش آن است و آن را معیاری برای جدیت و صداقت همه دولت‌ها برای ایجاد ثبات بین المللی در خلیج فارس مد نظر قرار خواهد داد.

طرح بیشتر در برابر بیشتر در چارچوب برجام است

سخنگوی دولت درباره جزئیات طرح بیشتر در برابر بیشتر ارائه شده از سوی روحانی بیان کرد: این طرح شامل موضوعات برجامی است و هیچ موضوع فرا برجامی نظیرتوان موشکی و قطع حمایت از گروه های مقاومت را شامل نمی‌شود.

وی افزود: مجلس ایران و کنگره آمریکا می‌توانست تضمین‌های لازم را درباره برجام ارائه کنند. ایران برای پروتکل الحاقی و کنگره برای عدم بازگشت تحریم‌ها.

تحلیل خنده های روحانی با مکرون و جانسون

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره حاشیه های ایجاد شده و انتقاد از خنده‌های رئیس جمهوری در سازمان ملل در دیدار با روئسای جمهور فرانسه و انگلیس، با وجود مواضع ضد ایرانی این دو کشور در همان ایام، گفت:  تندروهای آمریکا و روزنامه واشنگتن پست در مقاله‌ای این خنده‌ها را حمل بر این موضوع کردند که فشارها هیچ تاثیری در روحیه رئیس‌جمهور ایران نداشته است. اتفاقاً آنها از جانب مقابل این تحلیل را ارائه دادند و گفتند که این خنده‌ها نشان دهنده روحیه بالای ایران است.

ربیعی اظهار داشت:وی افزود: منتقدان روحانی درباره هر کاری او انجام دهد چیزی خواهند گفت، اگر اخم می‌کرد باز حرف دیگری می‌زدند.

نرخ خرید تضمینی گندم ۲۲۰۰ تومان تعیین شد

وی در پاسخ سوال دیگری درباره آخرین وضعیت نرخ خرید گندم گفت: نرخ خرید گندم برای سال آینده ۲ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شده است که امیدواریم کشاورزان از این مبلغ منتفع شوند چراکه خودکفایی کشور را فراهم آورده‌اند. وی اظهار داشت وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرده است که 14 میلیون تن گندم در سال آینده تولید شود.

مصوبه ابطال شده را دوباره پیگیری می‌کنیم

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش دیگری در مورد ابطال مصوبه دولت در تعیین مکان تجمعات از سوی دیوان و اینکه رای مذکور با شکایت کدام دستگاه بوده؟ گفت: درباره دلایل ابطال این مصوبه و اینکه آیا رای دیوان بر اساس شکایت نهاد یا فردی صورت گرفته یا نه، فرصت بررسی نداشتم اما هدف دولت از این مصوبه از طریق معاونت‌ حقوقی ریاست جمهوری دنبال خواهد شد.
ربیعی خاطرنشان کرد: ما باید برای تجمعات حقوقی قائل باشیم تا افراد بتوانند این کار را انجام دهند؛ قانون اساسی هم در چارچوب‌های قانونی این اجازه را می‌دهد. در بحث های کارگری هم همواره توصیه می‌شد با مجوز و در مکان‌هایی چه در کارخانه و چه بیرون آن کارگران می‌توانند اعتراض های خود را نشان دهند.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم جامعه ای متعادل داشته باشیم و از افراطی گری جلوگیری کنیم باید فرصت اعتراض را برای افراد قائل شویم و این بحث هم بر اساس قانون اساسی صورت گرفته بود.

اصلاح ساختاری بودجه

وی درباره تغییرات ساختاری در بودجه ۹۹ نسبت به بودجه سال‌های گذشته اظهار داشت: اصلاح ساختار بودجه به ۲ قسمت تقسیم شده است؛ یک قسمت که تقریبا با اصلاح ساختار اقتصادی کشور همپوشانی دارد و مهمترین آنها از قبیل نظام مالیاتی، نظام تامین اجتماعی و بحث یارانه‌ها و یارانه‌های انرژی یا اصلاحات نهادی بزرگ است که در جلسه سران سه قوه دنبال می‌شود.
ربیعی عنوان کرد: طبق تصمیم‌گیری‌هایی که انجام شد، بخش‌هایی که در اختیار دولت است و می‌تواند در قالب بودجه پیگیری شود در هیات وزیران دنبال خواهد شد. بر این اساس سازمان برنامه، کاری انجام داده که  رسانه‌ها در این زمینه بهتر به نقد بپردازند چرا که این کار می‌تواند به عقبه و غنی‌سازی این تصمیم‌گیری کمک کند.

 بودجه جاری از نفت جدا می‌شود

وی تاکید کرد: از سال آتی بودجه جاری از نفت جدا می‌شود و هر آنچه از منابع نفتی به‌دست بیاید صرف اعتبارات عمرانی و تملک‌زدایی می‌شود که این تصمیم بسیار بزرگی است.

بودجه دوساله ارائه می‌شود
سخنگوی دولت تصمیم مهم دیگر را دوسالانه و غلطان شدن بودجه عنوان کرد و گفت: علاوه بر اینکه بودجه ۹۹ را به مجلس خواهیم داد،بودجه ۱۴۰۰ را نیز جهت اطلاع خواهیم داد. و در زمان ارائه بودجه ۱۴۰۰ ، بودجه ۱۴۰۱ هم باز هم جهت اطلاع به پیوست خواهد رفت که این به اصلاح قانون کمک می‌کند.
ربیعی یادآورشد: خیلی از کشورها این زمان را ۲ یا ۳ ساله کرده‌اند ولی چون بودجه ما یک‌ساله است برای اینکه پیش‌بینی پذیری را بیشتر کنیم، الان آن را دو ساله می‌دهیم.

وی گفت:

ما الان یک هزار دستگاه و ۹ هزار ردیف برنامه داریم که این موضوع قدرت نظارت بر بودجه و برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی و مدیریت وزیر و بالاترین مقام اجرایی را دچار مشکل کرده است.
سخنگوی دولت اظهارداشت: پیشنهادی که به دولت آمده و در این مورد بحث می‌شود، کاهش دادن آن به حدود ۱۰۰ دستگاه و ردیف است چرا که این کار قدرت تمرکز را افزایش می دهد و بالاترین مقام می‌تواند اولویت را تشخیص بدهد.

کمیته کوچک سازی دولت تشکیل می‌شود

وی به بحث کوچک‌سازی دولت اشاره کرد و گفت: قرار است برای کوچک‌سازی دولت کمیته‌ای تشکیل شود، که واگذاری، برون سپاری‌ها و ادغام دستگاه‌ها در این کمیته بررسی می‌شود. این موارد از اصلاحات بسیاری جدی است و اتخاذ این تصمیمات بلندمدت از سوی دولت، به نفع دولت‌های آینده هم خواهد بود.

سخنگوی دولت افزود: با این اصلاح ساختار امکان نظارت بر نهادهای عمومی و غیردولتی و شرکت‌های دولتی افزایش پیدا می‌کند. الان طرح‌های زیانده وجود دارد و اصلاح ساختار مالکیت نیز باید صورت بگیرد و همچنین مدیریت شرکت‌های دولتی در این بودجه پیش‌بینی شده است.

دولت تصمیم قطعی برای سهمیه بندی بنزین نگرفته است

ربیعی همچنین درباره سهمیه بندی بنزین گفت: سناریوهای مختلفی در این زمینه وجود دارد، اما دولت هنوز تصمیم قطعی و نهایی در این زمینه گرفته نشده است.

دولت متعهدانه انتخابات را برگزار می‌کند

ربیعی در پاسخ به این سوال که «86 درصد مدیران دولت در استان‌ها از اصلاح‌طلبان هستند و این نگرانی وجود دارد که آنها بر روند برگزاری انتخابات تاثیر بگذارند، اساسا دولت چقدر روی این مسئله حساس است و چه تضمینی وجود دارد که انتخابات آتی مجلس از این حیث در سلامت برگزار شود؟» گفت: انتخابات پرشور و مشارکت بالا مدنظر دولت است و در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

وی تاکید کرد:در این باره باید عرض کنم که کارگزاران و مدیران دولت تعهد اخلاقی، دینی و قانونی دارند و رأی مردم را یک امانت می‌دانند. اگر اجازه دهیم صدای همه شنیده شود انتخابات پرشور برگزار خواهد شد. لذا باید زمینه حضور همه جریان‌های سیاسی را در انتخابات فراهم شود و اجازه دهیم زمینه مشارکت همه آنهایی که می‌خواهند در چارچوب قانون اساسی فعالیت کنند، مهیا شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه برای یک دیپلماسی فعال، داشتن عقبه حمایتی مردم ایران و نمایش دادن آن در انتخابات، بسیار اهمیت داردف خاطرنشان کرد: درهیچ دوره‌ای تا این حد به نشان دادن انسجام ملی نیازمند نبودیم و انتخابات یکی از رویدادهایی است که می توانیم انسجام و اتحاد ملی و قدرت تصمیم گیری ایرانی‌ها در کنارهم و همه با هم برای آینده را به رخ جهانیان و آنهایی که می‌گویند که «اینها نمایندگان منتخب و دولت ایرانیان نیستند» بکشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.