خرم‌آباد- هرچقدر از مرکز کشور و کلان‌شهرها دور می‌شویم ظاهراً امکانات رفاهی و درمانی نیز از مردم فاصله می‌گیرد و لذا این موضوع موجب شده است تا بسیاری از مردمان این سرزمین ازجمله لرستان برای درمان برخی از بیماری‌ها و اطمینان حاصل کردن از سلامتی رنج سفر را به جان خریده و به استان‌های قم، اصفهان و یا تهران عزیمت کنند.

کمبود پزشک هزینه خانواده‌های لرستانی را افزایش داده است

قدس آنلاین-گروه استان ها: استان لرستان سال‌هاست که با کمبود پزشکان متخصص روبرو است و باوجود تلاش مسئولان اما این موضوع هنوز لاینحل مانده است و هر چه از خرم‌آباد و مرکز این استان فاصله می‌گیریم این مشکل برجسته‌تر می‌شود.

گلایه‌های مردم

صدیقه بیرانوند یکی از شهروندان خرم‌آبادی در این رابطه می‌گوید: متأسفانه به دلیل کمبود متخصص زنان مطب‌های این پزشکان بیش‌ازحد شلوغ است.

وی بابیان اینکه برای درمان نازایی بیش از یک سال است که به استان قم تردد داشته است بیان می‌کند: در این استان به دلیل کمبود متخصص و پیگیری درمان به‌اجبار به استان قم مراجعه داشتم که این موضوع هزینه زیادی را به خانواده تحمیل کرده است.

وی ابراز می‌کند: متأسفانه امکانات رفاهی محدود یکی از موانعی است که بسیاری از پزشکان حاضر به زندگی در این شهر نبوده و پایتخت را برای طبابت به خدمت در این منطقه ترجیح می‌دهند.

علی حسینی نیز بابیان اینکه قریب به‌اتفاق پزشکان غیربومی در این استان را جوانان و افراد تازه فارغ‌التحصیل شده دانشگاه‌ها تشکیل می‌دهند ابراز می‌کند: اغلب پزشکان در استان جوانانی تشکیل می‌دهند که یا برای گذراندن طرح خود مجبور به حضور در این استان شدند و یا تجربه و اسم‌ورسمی در این رابطه ندارند لذا بسیاری از بیماران نمی‌توانند به اندوخته آن‌ها برای درمان اعتماد کنند و لذا به سایر استان‌ها عزیمت کنند.

وی بابیان این موضوع که مراجعه به استان‌های دیگر موجب افزایش هزینه خانواده‌ها شده است ابراز می‌کند: در این راستا باید امکانات و یا مزیت‌هایی برای متخصصان در نظر گرفته شود تا برای آمدن به این استان و خدمت به مردم اشتیاق داشته باشند.

تلاش برای حل مشکلات

در همین رابطه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی لرستان از ایجاد قرارگاهی با حضور حوزه‌های مختلف برای برطرف کردن مشکلات و کمبودها در این دانشگاه خبر می‌دهد.

باید امکانات و یا مزیت‌هایی برای متخصصان در استان های کم برخوردار نظر گرفته شود تا متخصصان برای آمدن به این استان ها و خدمت به مردم اشتیاق داشته باشندمحمدرضا نیکبخت با قبول اینکه در استان و به‌ویژه مناطق محروم با کمبود پزشک متخصص روبرو هستیم اذعان می‌کند: این استان با کمبود پزشک متخصص مواجه است که تلاش می‌شود در طرح توزیع نیروی انسانی این مشکل برطرف شود.

وی با اشاره به این موضوع که دانشگاه علوم پزشکی لرستان تلاش کرده در بحث پروژه‌ها به مناطق محروم استان توجه ویژه داشته باشد می‌افزاید: گواه این ادعا این است که از تعداد پروژه‌های بهداشتی و درمانی در دست اجرا تعداد ۱۳ پروژه در پل‌دختر و ۱۳ پروژه در دلفان  و تنها ۷ پروژه در مرکز استان فعال است.

وی بابیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی حتی برای عشایر نیز برنامه‌هایی دارد می‌افزاید: در این راستا پزشکان و ماماها همراه با عشایر کوچ می‌کنند تا به درمان بیماران عشایر بپردازند.

وی هم‌چنین با اشاره به  بحث برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع به‌عنوان مهم‌ترین اولویت‌های وزارت بهداشت می‌گوید: در حال حاضر ۹۰ درصد جامعه استان در سامانه سیب ثبت‌نام‌شده است.

بیشترین کمبودها

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز در این زمینه می گوید: درمجموع در کل کشور در چند رشته ازجمله رشته‌های رادیولوژی، چشم‌پزشکی و ارتوپدی فارغ‌التحصیل کم داریم و لذا کمبود پزشک سونوگرافی در لرستان نیز از این قاعده مستثنا نبوده  و در این راستا در لرستان با کمبود مواجه هستیم.

عباس پزشکی بابیان اینکه در توزیع نیروی متخصص به تعداد درخواست‌های ما نیرو تخصیص داده نمی‌شود، تصریح می‌کند: به‌طور مثال برای رادیولوژی ۶ نفر درخواست دادیم  اما فقط ۲ نفر اختصاص یافت بااین‌حال اولویت ما شهرستان‌های استان و نقاط محروم است.

وی یادآور می‌شود: سال گذشته توانستیم ۶۳  نیروی متخصص را برای استان جذب کنیم و امسال هم با رایزنی‌هایی که در وزارت بهداشت انجام دادیم، توانستیم سهمیه استان را افزایش دهیم و در آبان ماه می‌توانیم ۸۰ پزشک متخصص جذب  کنیم و این در حالی است که اگر ۳۰۰ پزشک متخصص هم جذب کنیم، نیازهای استان در این زمینه برطرف نخواهد شد چون کمبود پزشک متخصص در لرستان خیلی بیشتر از این است.

وی اذعان می‌کند: ما در استان برای اکثر رشته‌ها با کمبود متخصص مواجهیم اما در حوزه مغز و اعصاب، قلب و عروق، زنان و زایمان، چشم‌پزشکی، رادیولوژی و گوش و حلق و بینی بیشترین کمبودها راداریم و این مسئله در همه شهرهای استان به چشم می‌آید.

وی در خصوص این موضوع نیز که برخی شهروندان نسبت به جذب پزشکان جوان و تازه‌کار انتقاد دارند نیز عنوان می‌کند:  تمامی پزشکان جوان و متخصصی که در استان فعالیت می‌کنند، تأییدیه تحصیلی دارند و از طریق وزارتخانه به استان‌ها معرفی‌شده‌اند و جوانی آن‌ها دلیل بر کار نابلد بودنشان نیست.

عباس پزشکی می‌گوید: جوان بودن پزشکان به معنای نداشتن تبحر نیست. اتفاقاً پزشکان جوان پرانرژی و فعال و بیشترشان عضو هیئت‌علمی هستند یا به‌زودی عضو آن خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.