معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه کیفیت در انتشار محتوا جزو شاخصه‌های مهم عملکرد یک رسانه است، گفت: سعی می‌کنیم با نظارت حداکثری و با همکاری مدیران رسانه‌ای بر تخصیص کاغذ نظارت کاملی داشته باشیم و با مؤلفه‌های در نظر گرفته شده از ایجاد حفره و ابهامات در این میان جلوگیری کنیم.

برنامه‌ریزی برای تأمین کاغذ تا خرداد۹۹/کاغذ با ارز نیمایی به وفور موجود است/ بر عملکرد رسانه‌ها نظارت داریم

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، نشست خبری معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز ۸ مهرماه در ساختمان معاونت مطبوعاتی برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمد خدادی اظهار کرد: در آستانه اربعین و به دلیل اهمیت این مناسبت کارگروهی برای هماهنگی و ارائه تسهیلات متناسب با مکان و زمان و با محوریت تولید محتوا و مبتنی بر دیدگاه های امام راحل و رهبر معظم انقلاب تشکیل شده است. اربعین اتفاق مهمی است که در یک کشور دیگر برگزار می شود و بستر آن انتقال پیام نهضت حسینی(ع) است و رسانه ها نقش تعیین کننده ای در انتقال و تبیین این پیام دارند.  در بخش بین‌المللی نیز هماهنگی‌های لازم صورت گرفته و این امکان وجود دارد که با همگرایی و همفزایی رسانه‌ای، از بالاترین ظرفیت‌های رسانه‌ای استفاده شود.

خدادی تأکید کرد: رسانه ها در انتقال پیام عاشورا پیشگام هستند و نقش مهمی دارند. لذا ظرفیت رسانه ای کشور فارغ از جناح و نوع رسانه باید در خدمت انتقال پیام عاشورا و نهضت حسینی به مردم ما و همه کسانی که شرکت می‌کنند، باشد. جامعه رسانه‌ای کشور رسالت خویش را در این فرصت به نمایش خواهد گذاشت و مهارت خویش را به کار می ‌گیرد. برهمین اساس نیز کارت‌های خبرنگاری بین‌المللی ویژه اربعین برای خبرنگاران صادر شده و متقاضیان دیگری که هنوز اقدام نکرده‌اند نیز می‌توانند درخواست خود را ارائه دهند.

اعلام آمار رسانه های دارای مجوز

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آمار رسانه‌های فعال اظهار کرد: امروز در کشور ۱۱ هزار و ۹۰۰ رسانه دارای مجوز هستند که از این تعداد ۳۵۴ روزنامه، ۱۴۲۴ هفته نامه، ۷۶۵ دو هفته نامه، ۲۱۱۸ ماهنامه، ۳۲۷ دو ماهنامه،  ۱۹۶۸ فصل‌نامه، ۶۶۶ دو فصل نامه، ۹۳ سالنامه و جمعاً ۷۷۱۵ رسانه چاپی دارای مجوز هستند. در بخش رسانه‌های برخط نیز ۴۲ خبرگزاری، ۳۳۶۰ پایگاه خبری و در مجموع ۳۴۰۲ رسانه برخط دارای مجوز هستند. رسانه‌های برخط، الکترونیک و غیربرخط نیز جمعاً ۶۰۰ رسانه است. البته این را هم باید متذکر شوم که مجوز داشتن ۱۱ هزار و ۹۰۰ رسانه لزوماً به معنای فعال بودن آنها نیست.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت و ضرورت استفاده از رسانه عنوان کرد: در دنیا جنگ نظامی، دیپلماسی، اقتصادی و رسانه ای وجود دارد که در جنگ رسانه‌ای، رسانه‌ها خط مقدم هستند و ۲۴ ساعته در این مصاف خبری حضور دارند. امروز در کشور ما بیشتر از این که به کمبود اشاره شود احساس کمبود القا شده و بسیاری از رسانه‌ها مأموریت القایی دارند و به هر موضوع بدیهی از زوایه منفی ورود می‌کنند و می‌خواهند ضعف، ناکارآمدی و اختلاف را القا کنند. عجیب نیست امروز پس از ۴۰ سال خبرنگاران خارجی که به کشور ما می آیند با شگفتی از ایران یاد می‌کنند. بنابراین مأموریت بخشی از رسانه‌ها این است که فرصت انتقال اطلاعات از واقعیت ‌های کشور، تسهیل ورود خبرنگاران خارجی را فراهم کنند و بیش از این که سراغ مسئولان بروند به میان مردم رفته و با آنها صحبت کنند.

وزیر ارشاد شخصاً پیگیر وضعیت کاغذ بود

وی در ادامه به وضعیت کاغذ اشاره کرد و گفت: در سال ۹۷ با مشکل کمبود کاغذ روبه‌رو بودیم که بااهتمام مقام معظم رهبری و تلاش دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نقش پیگیر معاون اول و مدیریت شخص وزیر ارشاد این مسئه حل شد. باید از آقای صالحی یاد کنم که روزانه پیگیر بحث کاغذ برای نشریات و کتب بودند و پیگیری‌های ایشان در نهایت منجر به تصمیم وارد کردن کاغذ با ارز نیمایی و با تسهیلات دولتی شد.

این نگاهی است که دولت به این مسئله داشته و نشان از توجه رییس جمهور به جامعه رسانه‌ای است و در این بزنگاه که منابع به حداقل رسیده توجه به رسانه‌ها واقعی باشد و خوشبختانه دولت به رسانه اهتمام ویژه داشت. طبیعتاً ما هم مأموریت داشتیم وارد این شرایط بحرانی شویم و برهمین اساس سه کار مهم تخصیص ارز نیمایی، شناسایی منابع موجود و همکاری با چاپخانه ها و واردکنندگان کاغذ در برنامه‌های ما قرار گرفت.

مدیران رسانه‌ها در این شرایط سخت نهایت همکاری و تعامل را داشتند

وی یادآور شد: من باید اینجا از مدیران و همکاران رسانه ای نیز تشکر کنم که در این شرایط سخت به نحو احسن با ما همکاری کردند که تسلیم خواسته ترامپ نشویم و اختلالی که وی ایجاد کرده منجر به اعلام ضعف در ساختار رسانه‌ای ما نشود. خوشبختانه همکاری خوبی بین مدیران صورت گرفت و باید از چاپخانه‌ها هم تشکر کنم که به یکدیگر کاغذ دادند و در مصرف آن صرفه جویی کردند. همچنین همکاران بانک مرکزی و شخص آقای همتی در تأمین ارز و تلاش وزارت صمت در تسهیل واردات کاغذ نیمایی بسیار مؤثر بود و همراه ما بودند.

کاغذ با ارز نیمایی به وفور موجود است

خدادی تصریح کرد: امروز که با شما صحبت می‌کنم کاغذ با ارز نیمایی به وفور موجود است و قیمت آن هم در بازار ۹ تا ۱۱ هزار تومان است. همچین قیمت کاغذ آزاد نیز تا یک سوم کاهش داشته است.

وی در ادامه به واردکنندگان کاغذ اشاره کرد و گفت: ۱۰ مجموعه واردات کاغذ را برعهده داشت که از این تعداد سه شرکت نگار گستر هامون، پیک فراز و ارمغان گستر نوید بخش خصوصی را تشکیل می‌داد و روزنامه‌های خراسان، کیهان، اطلاعات، خبر ورزشی و ایران نیز بخش واردات را برعهده داشتند.

خدادی تاکید کرد: تا امروز نزدیک به ۴۰ هزار تن کاغذ به بخش مطبوعاتی تخصیص داده شد که ۲۷ هزار تن آن تأیید شده است. از این میزان ۵ هزار تن کاغذ توزیع شده، همچنین ۳۵۰۰ تن آن نیز آماده توزیع در ماه جاری است و ۵ هزار تن هم در ماه آینده و ۸۵۰۰ تن در ماه های آینده توزیع خواهد شد. ما حتی برای سه ماهه اول سال آینده هم برنامه ریزی کردیم و درصددیم تا پایان خردادماه تأمین کاغذ صورت بگیرد.

رسانه‌ها فرم‌های خوداظهاری را پر کنند

وی با اشاره به پرونده های واردات عنوان کرد: طی این مدت ۷۰ پرونده واردات داشتیم که برای ۲۴ هزار تن کاغذ تخصیص ارز داده شده است و ۱۶ هزار تن دیگر نیز تأمین ارز شده است. همچنین ۱۴ هزار و ۵۰۰ تن کاغذ نیز خریداری شده و ۵ هزار تن هم توزیع شده است. از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه موضوع راستی آزمایی برای توزیع ۵ هزار تن را در دستور کار قرار داده ایم و از رسانه‌ها درخواست کردیم کسانی که کاغذ گرفته و یا نگرفته اند وضعیت خود را اعلام کنند. آمار توزیع ۵ هزار تن معلوم است و رسانه ها باید آن را اعلام کنند. این کار کمک می کند تا هیچ حفره‌ای در این میان باقی نماند.

تخصیص کاغذ به رسانه ها منوط به پر کردن فرم خوداظهاری است

وی ادامه داد: تاکنون نیز به ۱۵۸۰ نشریه کاغذ داده‌ایم. ۸۸۰ نشریه فرم خوداظهاری را پر کردند. ما این زمان را تا یک هفته دیگر تمدید کردیم و در هفته گذشته ۲۰۰ نشریه دیگر نیز فرم را پر کردند. اما ۴۰۰ نشریه دیگر هنوز فرم را پر نکرده‌اند. استمرار دادن کاغذ به نشریات متقاضی منوط به پر کردن فرم است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به دریافت کاغذ توسط نشریات بی‌هویت اظهار کرد: تا قبل از حضور من در معاونت شیوه توزیع به گونه دیگری بود و اما طی ماه‌های گذشته در مرحله اول رسیدگی به اعلام وصول چاپ افست را به پایان رساندیم. سرکشی از چاپخانه ها و بازرسی از آنها را در دستور کار قرار داده‌ایم.

هیچ کس در کشور منعی برای واردات کاغذ ایجاد نکرده است

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که از ۲۷ هزار تن فقط ۵ هزار تن کاغذ ترخیص شده، آیا وزارت صمت در این میان نقش بازدارنده داشته است، گفت: هیچ کس در کشور منعی برای واردات کاغذ ایجاد نکرده است و شهادت می دهم گمرک، بانک مرکزی، وزرات صمت، سازمان تعزیزات، مجلس، سازمان حمایت از مصرف کنندگان کمال همکاری را داشتند. فراموش نکنیم که کاغذ پوشک نیست که قشر محدودی را شامل شود. خوشبختانه در واردات کاغذ کمال همکاری بین همه ارگان‌ها بوده است.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما ۵ شاخصه برای نظارت بر رسانه ها داریم که خوداظهاری نشریه، راستی آزمایی چاپخانه، بازرسی سرزده، آمار شرکت های توزیع، نظر کارشناسان اداره کل مجموع این شاخصه ها هستند که براساس آنها بر تولید نشریات نظارت می‌کنیم.

وی در تکمیل گفته های خود تصریح کرد: تخصیص ارز کالای اساسی و راستی آزمایی در این ساختار کاری بوده که ما انجام دادیم و اگر تخلفی هم صورت بگیرد اعلام خواهیم کرد. آمار پرونده ها و سیر آن کاملا مشخص است. البته برخی از مدیران رسانه‌ای در گزارش دهی کوتاهی می‌کنند اما نگاه ما مبتنی بر برخورد قهری نیست و سعی می‌کنیم با تعامل و مشارکت همکاری کنیم. سیاست ما در معاونت مطبوعاتی این است که مسیرها به سمت اصلاح باشد و نباید کار را متوقف کرد و قصدمان اولویت دادن به اخلاق، بهینه کردن منابع و استفاده حداکثری از آن است. مبنای ما بر این است که مسیر اصلاحی را با شیوه منطقی پیش ببریم و در این راه برخورد یا حذف نخواهیم داشت. رسانه ها تبلور اخلاق هستند و کار ما نیز باید القای اخلاق باشد.

تاکید بر انتشار محتوای تولیدی و مؤثر در زندگی مردم 

وی در ادامه با اشاره به تنظیم پیش نویس تخصیص یارانه مطبوعات در سال ۹۸ گفت: این پیش نویس با پیشنهاد مدیران رسانه شامل دو مرحله شده است و شیوه پرداخت یارانه در ۶ ماه نخست سال که رسانه ها با بحران‌های بیشتری مواجه بودند نسبت به ۶ ماهه دوم متفاوت است. در ۶ ماهه اول ضریب انتشار را ۷۰ درصد و تولید محتوا را ۳۰ درصد گرفته ایم که این ارقام در ۶ ماه دوم به ترتیب به ۹۰ و ۴۰ درصد می رسد. در مورد شاخص ضریب کیفی تاکیدمان براین است که نشریات فقط به محل انتشار تولیدات رسانه های دیگر تبدیل نشوند و خودشان حداقل ۴۰ درصد محتوایی‌شان را تولید کرده باشند و در مورد ضریب انتشار هم می‌خواهیم یک روزنامه به معنای واقعی روزنامه و در زندگی مردم تاثیرگذار باشد. همچنین اولویت های موضوعی همچون اقتصاد و توسعه ملی، فرهنگی ـ اجتماعی، سیاست خارجی و امنیت ملی، فرهنگ و معارف اسلامی و دفاع مقدس در محاسبه یارانه مطبوعات در نظر گرفته می شود.

وی ادامه داد: به نظرم نگاه به تیراژ روزنامه ها به عنوان یک شاخص اصلی اشتباه است. به طور مثال در مورد رسانه‌های برخط موضوع رنکینگ الکسا و در مورد رسانه‌های چاپی تعداد تیراژ مطرح است. آنچه مهم است انتشار محتواست نه محل انتشار. البته رنک سایتی مانند الکسا یا پرتیراژ بودن یک روزنامه هم نقطه مثبت و امتیاز محسوب می‌شود اما به تنهایی تعیین کننده برتری یک رسانه نیست. هدفمان این است که رسانه ها فعالیت کیفی تری را دنبال کنند و به دنبال تأثیرگذاری باشند.

رسانه‌ها گزارش عملکرد خود را پس از دریافت یارانه ها بدهند

وی در بخش دیگری از گفته های خود تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه های معاونت مطبوعاتی این است که بعد از دریافت یارانه از مدیران نشریات گزارشی دریافت کنیم تا مشخص شود هر نشریه بعد از دریافت یارانه خود آن را صرف چه اموری کرده است. تصمیم ما این است که این را به عنوان سند نزد خود نگه داریم اما ممکن است در راستای شفاف سازی منتشر هم بشود که البته هنوز هیچ تصمیمی بابت این مسئله نداریم و اقدامی صورت نگرفته است.

جامعه خبرنگاران نیازمند هویت یابی است

 وی در پایان درباره بیمه خبرنگاران گفت: در حقیقت مبنای ما این است که رسانه‌ها هرچقدر از دیگران شفافیت را مطالبه می‌کنند در مورد خودشان نیز چنین نظری داشته باشند. بر همین اساس یکی از اهداف معاونت این است که رسانه ها ترغیب شوند تا شناسنامه رسانه‌ای خود را منتشر کنند و در مورد بیمه خبرنگاری هم بهتر عمل کنند. در حال حاضر جامعه خبرنگاران نیاز به هویت یابی دارد که این هم در دستور کار است. تا امروز ۶۵۰۰ روزنامه نگار عضو صندوق هنر هستند و ۱۵۰۰ نفر بیمه شدند. ۶۰۰ نفر نیز امسال معرفی شدند و ۲۶۰۰ نفر نیز از خدمات بیمه تکمیلی برخوردار شدند. همچنین تعداد رسانه های خارجی ۱۷۴ رسانه است که به ۱۶ زبان فعالیت می کنند و ۳۴۶ خبرنگار خارجی نیز در کشور حضور دارند.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.