نخست وزیر عراق با بیان اینکه فقط رژیم صهیونیستی به دنبال جنگ در منطقه است، از آمادگی ایران و عربستان برای گفت‌وگو خبر داد.

نخست‌وزیر عراق: در منطقه فقط اسرائیل دنبال جنگ است

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق تأکید کرد که باید سایه جنگ را از منطقه دور کرد.

عبدالمهدی در مصاحبه با شبکه خبری «الجزیره» قطر تصریح کرد که همه از پذیرش مذاکرات برای حل بحران سخن می‌گویند و نشانه‌های بسیاری نشان می‌دهد که هیچ کس به جز رژیم صهیونیستی خواستار جنگ در منطقه نیست.

عبدالمهدی هدف از سفر خود به عربستان را برقراری آرامش در منطقه دانست و اعلام کرد که «این مسئله بدین معناست که آمادگی برای اعطای امتیاز وجود دارد».

وی با بیان اینکه عربستان «به دنبال صلح است»، خاطر نشان کرد که حل بحران یمن می‌تواند کلیدی برای حل بحران خلیج فارس باشد.

نخست وزیر عراق ادامه داد: «حرکت به سمت جنگ شاید در یک لحظه و با یک تصمیم فردی صورت گیرد، ولی خارج شدن از آن دشوار و سخت خواهد بود».

عبدالمهدی می‌گوید که کشورهای مهتم به بحران خلیج فارس، از مذاکرات سخن می‌گویند و «عربستان و ایران، آماده مذاکره هستند».

وی با اشاره به اینکه «کشورهای بسیاری در منطقه می‌توانند مکانی برای راه حل و مذاکرات باشد»، خاطر نشان کرد که بغداد نیز می‌تواند یکی از این مکان‌های برگزاری مذاکرات باشد.

این مسئول عراقی ضمن استقبال از ایجاد ائتلاف برای تأمین امنیت خلیج فارس، اما موافقت بغداد را مشروط به حضور همه کشورهای حاشیه خلیج فارس در این ائتلاف عنوان کرد.

اسرائیل عامل حمله به الحشد الشعبی است

عبدالمهدی در پایان این مصاحبه درباره حملات پهپادی اخیر به مواضع سازمان الحشد الشعبی عراق، اعلام کرد که «تحقیقات درباره حمله به برخی مواضع الحشد بیانگر این است که اسرائیل این کار را انجام داده است».

در همین ارتباط، وی در یک مصاحبه با روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» به تشریح مذاکرات اخیر خود با «سلمان بن عبدالعزیز» شاه و «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی پرداخت.

عبدالمهدی گفت که روابط ریاض و بغداد، «محکم و منسجم» است و در سفر اخیر خود به عربستان، با درک مسئولان این کشور نسبت به مأموریت خود برای تنش‌زدایی در منطقه روبرو شده است.

استقبال ریاض از مأموریت بغداد در برقراری آرامش در منطقه

وی تصریح کرد که موضع داخلی عربستان «در قبال مأموریت ما بسیار خوب بود. مذاکراتی با شاه و ولی‌عهد سعودی داشتم... [مذاکراتی] که صریح، بی‌پروا و عمیق بود».

نخست وزیر عراق با اشاره به اتفاق نظر ریاض و بغداد بر سر تنش‌زدایی و آرامش در منطقه، اظهار داشت که همه طرف‌ها از اهمیت آرامش در منطقه آگاه هستند.

عبدالمهدی با بیان اینکه مذاکراتش با شاه و ولی‌عهد سعودی شامل مسائل زیادی درباره وضعیت منطقه به ویژه تنش آمریکا و عربستان با ایران و وضعیت یمن بوده، خاطر نشان کرد که عربستان دیدگاه خود را درباره منطقه اعلام کرده و تقریبا نشانه‌هایی پیرامون آتش‌بس در منطقه مشاهده می‌شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود، حل بحران یمن را کلید حل بحران منطقه دانست و گفت: «امیدواریم به مرحله آتش‌بس و حل و فصل وضعیت آنجا برسیم. اظهارات خوبی از سران پادشاهی [سعودی] شنیدیم. ما روابط خوبی با همه طرف‌ها از جمله یمن داریم... ولی نمی‌خواهیم بی‌طرفی خود را از دست بدهیم».

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.