رئیس کمیسیون امنیت ملی گفت: در عمر باقی مانده مجلس باید بحث شفافیت را حل کنیم تا نماینده‌ها در مقابل موکلان خود پاسخگو باشند.

مسئله شفافیت تا آخر مجلس دهم باید حل و فصل شود

قدس آنلاین

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در برنامه «رویداد» رادیو گفت وگو، با اشاره به اینکه یکی از سه رأی مخالف دیروز برای طرح شفافیت، رأی بنده بوده است، گفت: بنده این طرح را اقدامی در راستای جلوگیری از شفافیت می دانم؛ دلایل متعددی نیز دارد ولی این عرض بنده جسارت به همکاران و نمایندگان مجلس نیست.

وی ادامه داد: همه دوستان که برای طرح شفافیت رأی دادند، از توضیحات بنده مطلع نبودند و مطمئنم اگر در جریان قرار می گرفتند، رای نمی دادند.

حجت الاسلام ذوالنوری با بیان اینکه با طرح شفافیت رای فعلی مخالف است، افزود: بنده روح طرح شفافیت دیروز را مغایر با شفافیت می دانم.

وی افزود:‌ براساس طرح شفافیت،‌ تمام رفتار نمایندگان باید شفاف باشد که شامل مرخصی، غیبت، حضور و عدم رای دادن و چگونگی و محتوای رأی می شد ولی دوستان مخالف این موضوع بودند. وقتی رسانه ها این رای گیری را زیر سوال بردند، طراحان اصلی طرح با زیرکی و کاری پیچیده قصد فرار از موضوع داشتند.

حجت الاسلام ذوالنوری افزود: طراحان گفتند دستگاه ها از جمله شورای نگهبان، مجمع تشخیص، خبرگان رهبری، شورای عالی امنیت ملی و ... موظف به شفاف سازی آرا هستند و مجلس را نیز یکی از این نهادها دانسته اند، ولی اولا باید عرض کنم که با این کار حضور و غیاب و رفتار نماینده را از رده خارج کردند و شفافیت را به رای محدود ساخته‌اند؛ ثانیاً برای خود شریک درست کرده اند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: مجلس مذاکراتی علنی دارد و دلایل موافق و مخالف باید علنی باشد بنابراین هیچ توجیهی برای مخفی بودن رای نداریم ولی در شورای نگهبان قانون و شرع اجازه نمی دهد مذاکرات علنی صورت گیرد. چراکه صلاحیت افراد بررسی می شود و مسائل اخلاقی و خانوادگی به میان می آید.

حجت الاسلام ذوالنوری با بیان اینکه موافقان طرح فعلی شفافیت هیچ پاسخ قانع کننده ای ارائه نداده اند، گفت: بنده با این ها بحث کردم ولی هیچ پاسخی ندیدم!

وی تصریح کرد: این طرح در حقیقت راه فراری است تا اجازه ندهیم شفافیت اصلی اتفاق بیفتد. اگر دوستان ما صادق هستند، باید اول به خودشان سوزن بزنند و برای مجلس تعیین تکلیف کنند و سپس نهادهای دیگر را بررسی نمایند ولی ما برای اینکه در مجلس شفافیت ایجاد نکنیم، دیگرانی که نمی شود را پیش انداخته ایم.

حجت الاسلام ذوالنوری تصریح کرد: این طرح به بن بست می رسد و دیگران برای تبرئه خود می گویند ما تلاش خود را کردیم؛ ولی بنده دنبال این هستم که طرح بصورت عادی مسیر خود را طی کند و در عمر باقی مانده مجلس باید بحث شفافیت را حل کنیم تا نماینده ها در مقابل موکلین خود پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: اگر زمانی خواستید با طراحان این طرح مناظره ای بگذارید و از رسانه عمومی استدلال خود را بگویند تا مردم تلقی کنند، بنده آمادگی کامل دارم!

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.