خرم‌آباد- شمارش معکوس برای بارش بارندگی‌های فصل پاییز آغازشده و این در حالی است که عمده جاده‌ها و پل‌های تخریب‌شده در جریان سیلاب در مناطق سیل‌زده ازجمله پل‌دختر و معمولان در استان لرستان به‌صورت موقت تعمیر شده‌اند و در صورت ادامه کار با همین سرعت کند با آغاز فصل بارش‌ها ممکن است مشکلات بسیاری برای ساکنان این مناطق ایجاد شود.

بارش‌ها پل‌دختر را تهدید می‌کند/روند بازسازی نیازمند سرعت بخشی است

قدس آنلاین-گروه استان ها: روند بازسازی  و ساخت دیواره ساحلی شهر پل‌دختر با سرعت لاک‌پشتی و کند است و لذا این موضوع موجب نگرانی مردم پل‌دختر در آستانه فصل سرما و بارندگی شده است.

از مجموع دو هزار و ۵۰۰ متر دیواره ساحلی شهر پل‌دختر، تنها ۴۰۰ متر آن اجرا و بازسازی‌شده است و مسئولان می‌گویند که این دیواره ساحلی از سمت غربی و بالاتر از پل هفتم تیر تا ۱۵ روز دیگر بازسازی می‌شود و مرحله دوم این پروژه نیز تنها ۴۰ درصد پیشرفت دارد.

رسوبات برجای‌مانده از رودخانه کشکان یکی دیگر از مواردی است که موجب نگرانی مردم و کارشناسان شده به‌گونه‌ای که اظهار می‌شود اگر این لایروبی هر چه زودتر انجام نشود با آغاز فصل بارش ممکن است باری دیگر شاهد فاجعه‌ای مصیبت‌بار در این منطقه باشیم.

بنا بر گفته شاه مراد بیرانی یکی از شهروندان معمولان هنوز کاری برای بازسازی جاده خرم‌آباد- معمولان - پل‌دختر نشده است و مسیر خاکی این جاده که با بارش‌های ماه‌های آینده وضعیت نامناسبی به خود خواهد گرفت مشکلات عبور و مرور مردم را بیشتر خواهد کرد.

وی عنوان می‌کند: افزون بر ۷ ماه از وقوع سیل می‌گذرد لذا انتظار می‌رفت مسئولان نسبت به ریختن یک آسفالت سرد برای خروج از این وضعیت اقدام می‌کردند.

وی اذعان می‌کند: بارش برف و باران در این منطقه رانندگان را به‌طور حتم در این جاده‌های خاکی با چالش جدی روبرو خواهد کرد.

روند بازسازی نیازمند شتاب‌ده‌ی است

مشکلات ناشی از سیل و تهدیدهایی که ممکن است با بارش‌های آتی مردم شهرستان پل‌دختر را تهدید کند موضوعی قابل کتمان نیست از همین رو سرپرست فرمانداری پل‌دختر نیز با ابراز نارضایتی از کند پیش رفتن برخی پروژه‌ها ابراز می‌کند: طغیان رودخانه کشکان در نوروز امسال خسارت غیرقابل جبرانی به این شهرستان وارد کرد که اگر لایروبی این رودخانه هر چه زودتر انجام نشود و بی‌اعتنا از کنار آن بگذریم احتمال یک ضایعه دیگر دور از ذهن نیست.

طغیان رودخانه کشکان در نوروز امسال خسارت غیرقابل جبرانی به این شهرستان وارد کرد که اگر لایروبی این رودخانه هر چه زودتر انجام نشود و بی‌اعتنا از کنار آن بگذریم احتمال یک ضایعه دیگر دور از ذهن نیستعلی سیف بابیان اینکه سهل‌انگاری و بی‌توجهی به این رودخانه و پل‌های احداث‌شده در دهه‌های گذشته برشدت تخریب در سیل اخیر افزود ابراز می‌کند: خشک‌سالی دو دهه گذشته موجب شد تا از لایروبی رودخانه‌ها غفلت شود و لذادر این مدت دهانه بسیاری از پل‌ها و آبراه‌ها درحالی‌که دچار آب شستگی شده بود به حالت خود رهاشده بود و لذا این موضوعات برشدت تخریب سیل اخیر دامن زد.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت فعلی کشکان رود ادامه می‌دهد: با توجه به نزدیک شدن به فصل بارندگی، چنانچه رسوبات بستر رودخانه کشکان لایروبی نشود آب با نخستین بارندگی به شهر پل‌دختر نفوذ می‌کند.

سیف  بر ضرورت لایروبی رودخانه کشکان در شهرهای پل‌دختر و معمولان تأکید کرده و یادآور می‌شود: ازاین‌رو به بنیاد مسکن و شرکت مربوطه محول شده در کنار احداث دیواره بحث لایروبی را نیز انجام دهند.

وی تأکید می‌کند:  به دلیل اینکه وقت خیلی تنگ است لذا باید برخی از تشریفات اداری را ازجمله آگهی و مناقصه کنار گذاشت و شرکت آب منطقه‌ای لرستان در نخستین فرصت،  نسبت به لایروبی رودخانه کشکان حداقل در نقاط آسیب‌پذیر اقدام کند.

سرپرست فرمانداری پل‌دختر خاطرنشان می‌کند: لایروبی رودخانه در مقطع بخش معمولان به شرکت آب منطقه‌ای لرستان واگذارشده و باید این مسئله مدنظر باشد که در خیلی از روستاها و شهر معمولان رودخانه از مسیر اصلی خود خارج‌شده است، بنابراین برای جلوگیری از تخریب منازل مسکونی مردم در بارندگی‌های آینده تا فرصت باقی است باید مسیر رودخانه مهندسی شود.

آنچه گذشت

در سیل لرستان ۱۸ شهر و هزار و ۲۰۰ روستا درگیر سیلاب و ۳۵ هزار خانوار دچار مشکل شدند، راه ۸۷۰ روستا، برق هزار و ۱۴۵ روستا، ارتباط تلفنی ۳۶۰ روستا و ۱۰ شهر، گاز ۱۸۲ روستا و آب ۸۰۰ روستا قطع شد.

همچنین در این حادثه به ۳۰۰ قنات، ۲۶۰ حلقه چاه و هزار و ۸۰۰ کیلومتر جاده بین مزارع این استان آسیب وارد شد. همچنین ۶۰ هکتار زمین زراعی از بین رفت، هزار هکتار زمین به‌طور کامل نابود و تبدیل به مسیل رودخانه شد، ۲۱ هزار مترمکعب از مزارع پرورش ماهی و ۵۰۰ ایستگاه پمپاژ از بین رفته و درمجموع سیل پنجم و دوازدهم فروردین‌ماه سال جاری بالغ‌بر یک هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان به زیر بخش‌های کشاورزی لرستان خسارت وارد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.