تولیت آستان قدس رضوی در مراسم نمادین آغاز سال تحصیلی دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: دانشگاه علوم اسلامی رضوی باید دانشگاه نخبگان و محل پاسخگویی به شبهات و مسائل روز جامعه باشد.  

افق های نو پیش روی دانشگاه علوم اسلامی رضوی

قدس آنلاین:  مراسم آغاز سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ و افتتاح رسمی مرکز مدیریت مهارت‌آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی صبح دیروز با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی؛ تولیت آستان قدس رضوی، مهندس افشین رحیمی گل‌خندان؛ مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان خراسان رضوی، دکتر سیدحسن وحدتی شبیری؛ رئیس این دانشگاه و جمعی از مدیران و مسئولان آستان قدس رضوی و دانشجویان و طلاب دانشگاه علوم اسلامی رضوی در سالن اجتماعت این دانشگاه برگزار شد.

اقتضائات انتساب دانشگاه علوم اسلامی رضوی به امام رضا(ع)

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در این مراسم با بیان اینکه این دانشگاه منتسب به تشکیلات امام هشتم(ع) است، گفت: آنچه مهم و ضروری است توجه به این انتساب و رعایت اقتضائات آن است که بدانیم چه وظایف و تکالیفی در قبال این انتساب داریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سیدحسن وحدتی شبیری ادامه داد: بسیاری از سازمان‌ها، نهادها، وزارتخانه‌ها و... دارای دانشگاه و مراجع آموزشی و علمی هستند که نیروی انسانی و متخصص متناسب با نیازهای اداری، سازمانی، علمی و کاری دستگاه متبوع خود را آموزش داده و تربیت می‌کنند.

وی اضافه کرد: اگر ما هم معتقدیم که این دانشگاه متعلق به آستان ملکوتی حضرت رضا(ع) است پس باید ویژگی‌ها و مختصاتی را در این دانشگاه رعایت کنیم تا به اهداف تعیین شده بیش از پیش نائل شویم.

این مقام مسئول با اشاره به سخن گهربار امام رضا(ع) که فرمود: محاسن کلام و سخن ما را به مردم برسانید که در این صورت آنان از ما اطاعت می‌کنند، اظهار کرد: در عصر حاضر وظیفه ما در زمینه عمل به این سخن حضرت رضا(ع) مبنی بر رساندن پیام اهل بیت(ع) به دنیای بشریت در جای جای عالم چیست و چگونه باید عمل کنیم؟

حجت‌الاسلام وحدتی شبیری در بخش دیگری از سخنانش به استقبال دانشگاهیان و استادان غیرمسلمان دانشگاه‌ها از سخنان ائمه اطهار(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: در سفر یکماهه گذشته به دانشگاهی در کشور هند پس از بیان احادیث گهرباری از سخنان حضرت ثامن الحجج(ع)، رئیس آن دانشگاه که قدمت ۱۵۰ ساله دارد از ما خواست تا سخنان امام هشتم(ع) را به زبان هندو ترجمه کنیم و در اختیارش بگذاریم تا در محافل علمی و دانشگاهی و حتی زندگی اجتماعی مورد استفاده قرار دهد.

رئیس این دانشگاه با بیان پاره‌ای دیگر از اقتضائات انتساب این دانشگاه به تشکیلات و دستگاه امام هشتم(ع) گفت: باید به فکر این باشیم تا به روش‌های علمی و عملی و با استفاده از فناوری و دستگاه‌های الکترونیکی و وسایل ارتباط جمعی، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و راه‌های ارتباط‌ گیری با جوامع مختلف بشری، پیام و سخن امام رضا(ع) و اهداف و آرمان‌های امامت و ولایت را به جهان امروز معرفی کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تاریخچه تأسیس و ایجاد این دانشگاه اشاره کرد و افزود: دانشگاه علوم اسلامی رضوی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در آستان قدس رضوی تأسیس و ایجاد شد و به عنوان مولود انقلاب باید در راه ترویج و گسترش گفتمان انقلاب اسلامی به جهان تلاش کند.

حجت‌الاسلام وحدتی شبیری تصریح کرد: این دانشگاه در درجه اول یک حوزه علمیه با اختصاصات حوزوی و طلبگی است و این خود پیام‌هایی برای دانشجویان و طلابی که در این دانشگاه تحصیل می‌کنند دارد.

این دانشیار دانشگاه تأکید کرد: آستان قدس رضوی از نهادها و مجموعه‌هایی است که زیر نظر رهبر معظم انقلاب اداره می‌شود و انتساب این دانشگاه به آستان قدس رضوی از این نظر هم دارای پیام است و پیام آن این است که باید تلاش کند تا در زمینه تحقق راهبردهای علمی و عملی و منویات رهبر معظم انقلاب به ویژه در زمینه ایده‌های علمی ایشان به نحو شایسته تلاش کند.

رئیس این دانشگاه در بیان دیگر اقتضائات انتساب دانشگاه علوم اسلامی رضوی به تشکیلات مقدس حضرت رضا(ع) گفت: همچنانکه امام رضا(ع) امام و پیشوایی برای گفت‌وگوی بین ادیان و مذاهب در عصر و زمان خود بودند، امروز هم دانشگاه علوم اسلامی رضوی باید محلی برای برپایی کرسی‌های نظریه‌پردازی و گفت‌وگوی بین علما و دانشمندان ادیان و مذاهب مختلف باشد.

وی تصریح کرد: انتظار این است که این دانشگاه به عنوان پشتوانه فکری و علمی طرح‌ها و نظرات اجرایی در مجموعه بزرگ آستان قدس رضوی مطرح بوده و خود این دانشگاه هم از یک مرجعیت علمی تام و کامل با توجه به نیازهای آستان قدس رضوی برخوردار باشد.

مرکز مدیریت مهارت‌آموزی آغاز به کار کرد

همچنین در این مراسم از مجوز فعالیت مرکز مهارت‌آموزی و معرفت‌افزایی دانشگاه علوم اسلامی رضوی نیز با حضور تولیت آستان قدس رضوی و مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان خراسان رضوی رونمایی شد.

معاون فرهنگی این دانشگاه درباره این مرکز به خبرنگار قدس گفت: هدف از فعالیت این مرکز آموزش مهارت‌ها و حرفه‌های متناسب با خلق و خوی طلبگی به دانشجویان و طلاب این دانشگاه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکترمحمد سلطانیه افزود: طلاب و دانشجویان این دانشگاه در این مرکز با یادگیری مهارت‌های مربوط، آمادگی لازم برای ارائه خدمت به جامعه اسلامی را فرا می‌گیرند.

وی ادامه داد: این مهارت‌ها مواردی همچون مهارت‌های تبلیغی، خطابه، مشاوره، مداحی و فن رثا، تدریس، مباحث IT، اخلاق حرفه‌ای، تربیت مبلغ ویژه، یادگیری مهارت‌هایی که فاصله بین آموزش و اشتغال را کاهش می‌دهد و... را شامل می‌شود.

حجت‌الاسلام سلطانیه تصریح کرد: در این مرکز علاوه بر طلاب و دانشجویان دانشگاه علوم اسلامی رضوی، استادان، کارمندان و خانواده‌های آنان نیز می‌توانند از خدمات این مرکز بهره‌مند شده، ضمن اینکه بانوان و خواهران هم می‌توانند از پردیس خواهران این دانشگاه برای گذراندن این دوره‌ها استفاده کنند.

معاون فرهنگی این دانشگاه اضافه کرد: این دوره‌ها ۶۵ شاخه و ۵ هزار زیرشاخه داشته و مدت این دوره‌ها بر حسب موارد آموزشی و مطالب ارائه شده؛ دو هفته، یک ماه، دو ماه تا ۶ ماه متفاوت بوده و مباحث مورد نظر مطابق سرفصل‌های تعیین شده ارائه می‌شود و در پایان دوره به افرادی که موفق به کسب مهارت‌های مربوط شوند، گواهی‌نامه رسمی بین‌المللی فنی و حرفه‌ای اعطا می‌شود.

قدردانی از برگزیدگان المپیادهای علمی و دانشجویی

در این مراسم همچنین از برخی از برگزیدگان المپیادهای علمی و دانشجویی سال‌های ۹۷ و ۹۸ دانشگاه علوم اسلامی رضوی با حضور تولیت آستان قدس رضوی قدردانی شد.

آقایان سیدمصطفی میلانی، محمدحسن رحیمی حاجی‌آبادی، محمد شبان، علیرضا مشایخی، مجید حشمتی و مهرداد مردادپور از جمله برگزیدگان رشته‌های مختلف المپیادهای علمی و دانشجویی این دانشگاه بودند که با اهدای لوح سپاس، تقدیر شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.