تحقیقات دو ماهه و شبانه‌روزی مأموران پلیس امنیت اخلاقی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی سرانجام نتیجه داد و دو کارگاه زیرزمینی که به صورت گسترده اقدام به تولید تجهیزات ماهواره‌ای غیرمجاز می‌کردند، مورد ضربه قرار گرفت و پلمب شد.

کشف دو کارگاه تولید دیش ماهواره در مشهد

عقیل رحمانی/

 تحقیقات دو ماهه و شبانه‌روزی مأموران پلیس امنیت اخلاقی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی سرانجام نتیجه داد و دو کارگاه زیرزمینی که به صورت گسترده اقدام به تولید تجهیزات ماهواره‌ای غیرمجاز می‌کردند، مورد ضربه قرار گرفت و پلمب شد.

تولید گسترده دیش زیرپوست شهر!

مدتی پیش اطلاعاتی از طریق منابع خبری به فرمانده پلیس امنیت اخلاقی فرماندهی انتظامی استان منعکس شد که واکاوی آن به ماجرای فعالیت اعضای باند تولید دیش‌های ماهواره‌ای در حوالی شهر مشهد اشاره داشت. از سوی دیگر بررسی‌های اولیه و اقدامات کارشناسی صورت گرفته روی نحوه فعالیت عاملان این اقدام توسط سرهنگ «رودهی»، رئیس پلیس امنیت اخلاقی فرماندهی انتظامی استان گواه اقدامات سازمان یافته مجرمان بود؛ چرا که مستنداتی وجود داشت که نشان می‌داد افراد مجرم برخی از محموله‌های تولید شده را با شیوه‌ای خاص به دیگر شهرستان‌های خراسان رضوی ارسال می‌کنند.

همین چند نکته کافی بود تا ماجرای فعالیت مجرمانه ضدفرهنگی طی گزارشی دقیق به قاضی دشتی فدکی، جانشین دادسرای انقلاب مشهد اطلاع داده شود. در مقابل هم دستور قضایی برای آغاز عملیات پلیسی و متلاشی کردن این باند صادر و در دستور کار پلیس قرار گرفت.

با وصول دستور قضایی، پرونده به سرگرد «علی سرخوش» ارجاع و هدایت تیم‌های عملیاتی پلیس امنیت اخلاقی استان برای شناسایی هر چه سریع‌تر مجرمان به وی سپرده شد.

همه‌چیز به جاده ابلغ ختم شد

رد زنی‌های فنی و پلیسی به وسیله چند تیم از مأموران به سرعت آغاز و تمامی آدرس‌های احتمالی محل فعالیت و تردد عاملان تولید تجهیزات غیرمجاز ماهواره‌ای زیر چتر اطلاعاتی و رصد نامحسوس پلیس قرار گرفت.

این اقدامات شبانه‌روزی که حدود دو ماه به درازا کشید موجب شد چندین نمونه از دیش‌های ماهواره‌ای در سطح شهر کشف شود که محل ساخت آن‌ها  در حوالی خیابان میرزاکوچک‌خان بود.

هماهنگی‌های مورد نیاز صورت گرفت و اواخر هفته گذشته یک تیم از مأموران پلیس امنیت اخلاقی فرماندهی انتظامی استان محل شناسایی شده را محاصره و نخستین عملیات پلیسی را کلید زنند.

به محض حضور مأموران در محل، ادوات جرم رؤیت و تنها فردی که در محل حضور داشت قبل از هرگونه اقدامی، دستگیر شد. پس از دستگیری فرد مذکور و کشف تعدادی دیش ماهواره و ادوات تولید آن، با توجه به اینکه احتمال می‌رفت دیگر همدستان وی از ماجرای عملیات ضربتی پلیس باخبرشوند، متهم همان جا مورد بازجویی قرار گرفت و مشخص شد مکان اصلی تولید دیش‌های ماهواره‌ای در حوالی جاده ابلغ  واقع شده و عامل اصلی این اقدام هم در آن محل حضور دارد.

به سرعت آدرس دومین کارگاه زیرزمینی تولید تجهیرات ماهواره‌ای به تیم دیگری از مأموران امنیت اخلاقی فرماندهی انتظامی استان اطلاع داده شد و آن‌ها به محل اعزام شدند، به محضی که عملیات پلیسی آغاز شد، سرکرده باند که متوجه لو رفتن همه چیز شده بود ابتدا قصد داشت با خودرو پژو پارسی که در محل پارک بود از محل متواری شود، اما وقتی راه فرار با خودرو را بسته دید از روی یکی از دیوارها که راه فرار زمان احساس خطر بود، بالا رفت و متواری شد.

سوله شناسایی شد و به سرعت مورد تفتیش قرار گرفت و دستگاه پرس و ساخت دیش ماهواره، تعداد زیادی ورق مخصوص تولید دیش، تعدادی پایه نگهدارنده دیش به همراه قالب رنگرزی دیش‌های ماهواره‌ای از محل کشف و توقیف شد.

پلمب دو کارگاه و ردزنی یک محموله در جاده

در حالی عامل اصلی این اقدام تحت تعقیب پلیس قرار گرفت که با دستور مقام قضایی هر دو محل پلمب و خودرو فرد مذکور به پارکینگ منتقل شد.

از طرفی تنها متهم بازداشت شده در بازجویی‌ها اعترافات تازه‌ای کرد و به مأموران اطلاع داد قسمتی از یک محموله تولید شده در حال حاضر در بولوار پیروزی انبار شده که آنجا هم مورد بازرسی قرار گرفت و تعداد زیادی دیش ماهواره‌، پایه‌های نگهدارنده و ال ان بی از محل کشف و توقیف شد.

هنوز گزارش کشف محموله آخر تکمیل نشده بود که اطلاعات جدیدی به دست تیم‌های عمل‌کننده رسید و این بود که محموله عظیم دیگری از دیش‌های تولید شده چند ساعت قبل از آغاز عملیات پلیسی بار یک نیسان وانت شده و به مقصد شهر کاشمر محل را ترک کرده است.

مأموران به سرعت دست به کار شدند و پس از هماهنگی‌های لازم قضایی و همکاری مأموران پلیس آگاهی شهرستان کاشمر خودرو یادشده در یکی از محورهای منتهی به شهر کاشمر مورد شناسایی قرار گرفت و متوقف شد. به همین واسطه این محموله عظیم هم توقیف و خودرو به همراه راننده آن برای انجام تحقیقات تکمیلی به مقر انتظامی منتقل شدند.

با توجه به عمق اقدامات مجرمانه صورت گرفته، تحقیقات ویژه‌ای برای دستگیری دیگر افراد دخیل در این پرونده قضایی همچنان ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ali ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    0 0
    قانون ممنوعیت ماهواره بایستی مورد باز نگری قرار گیرد و افراد متعهد و با صلاحیت دار و تحصیل کرده بتوانند از برنامه های شبک های ماهواره ای استفاده کنند متاسفانه شبکه های معاند هم در ماهواره جهت ایجاد اختشاش و تحریک افراد یاده لوح استفاده میکنند همچنین به علت عدم کنترل خانواده ها برنامه های و سریال های پخش شده باعث انحراف اخلاقی جوانان در سن رشد میگردد