معاون توسعه و پشتیبانی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی گفت: امسال دومین سالی است که در خراسان رضوی تدریس برای مدیران ممنوع شده است و فقط برای معاونان اجرا می‌شود.

 تدریس برای مدیران در خراسان رضوی ممنوع است

به گزارش قدس آنلاین، معاون توسعه و پشتیبانی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی  گفت: تدریس مدیران و معاونان در مدارس همچون شمشیری دو لبه است، زیرا معاونان باید همواره مراقب حفظ نظم و امنیت محیط مدرسه باشند و با تدریس در کلاس این وظیفه تحت الشعاع قرار می‌گیرد.

علی ابری اول اظهار کرد: از آن طرف معاون چون امکان دارد همیشه این پست نباشد و ممکن است در سال‌های آینده به کلاس بازگردد، به همین جهت اگر ساعت تدریس در کلاس نداشته باشد به علت فاصله از فضای کلاسی ممکن است از وظیفه خطیر معلمی خود فاصله بگیرد و هنگام بازگشت به کلاس به‌خاطر وجود این فاصله نیاز باشد مدت زمانی صرف شود تا در فضای کلاس و جریان تدریس قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی با کمبود ۱۷ هزار معلم در خراسان رضوی روبه‌رو هستیم، ادامه داد: اگر معاونان در سر کلاس‌ها حاضر شوند، کمک بزرگی در قسمت جبران ساعات آموزشی شده و از لحاظ بودجه ریالی نیز برای دولت و نظام باعث صرفه‌جویی اقتصادی می‌شود.

معاون توسعه و پشتیبانی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه سیاست‌گذاری تعیین ساعات تدریس در سطح استانی نیست، بیان کرد: وزارت در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کند، طبق میانگینی که ما از مجموع ساعات تدریس معاونان در مدارس این استان گرفته‌ایم این ساعات در هفته شامل سه ساعت بنا به ضرورت بوده است.

ابری اول اظهار کرد: بعضی همکاران فرهنگی ما در سال‌های پایان خدمت خود برای بالا بردن مبلغ دریافتی، جهت ارتقاء به پست معاونت یا مدیریت درخواست می‌دهند، چرا که معدل حقوقی دو سال پایان خدمت، ملاک و معیار حقوق بازنشستگی است، بنابراین لازم است در این رابطه وزارت تدبیری بیاندیشد تا به تغییر سمت نیازی احساس نشود.

وی افزود: فاکتورهایی چون معدل حقوق ۲ سال خدمت برای حقوق بازنشستگی و تغییر سمت به این جهت خیانت است و مناسب است برای ارتقاء حقوق معلمان فاکتورهایی همچون رتبه‌بندی و میانگین حقوق پنج سال آخر خدمت در نظر گرفته می‌شود.

معاون توسعه و پشتیبانی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی گفت: امسال دومین سالی است که در خراسان رضوی تدریس برای مدیران ممنوع شده است و فقط برای معاونان اجرا می‌شود.

ابری اول با اشاره موضوع کمبود معلم اظهار کرد: در سال‌های اول انقلاب حدود ۱۰۰ هزار معلم استخدام شد و حالا این نیروها به سن بازنشستگی رسیده‌اند و خلاء کمبود نیرو به این شکل خود را دارد نشان می‌دهد.

وی توضیح داد: در سال‌های آغازین انقلاب برای ۲۰ میلیون دانش‌آموز ما یک میلیون معلم داشتیم و در حال حاضر نیز برای ۱۴ میلیون دانش‌آموزمان نیز یک میلیون نیرو وجود دارد، اما چرا باز هم این کمبود احساس می‌شود، پاسخش در بزرگ شدن بدنه اداری مجموعه آموزش‌وپرورش است.

معاون توسعه و پشتیبانی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی افزود: ادارات آموزش‌وپرورش در سطح کشور بی‌دلیل بزرگ شده است چرا در شهر کدکن که تعداد دانش‌آموزان و مدارس آن منطقه پایین است ما باید اداره آموزش‌وپرورش داشته باشیم؟

وی ادامه داد: بیش از حد بزرگ شدن نظام اداری آموزش‌وپرورش باعث شده، ما معلم کم بیاوریم و تعداد بسیاری از نیروها به صورت کارکنان اداری مشغول کار باشند.

ابری اول با اشاره به وضعیت آموزش و پرورش در شهرهای بزرگی همچون هامبورگ و مسکو، تصریح کرد: در این دو شهر بزرگ کارکنان بخش اداری آموزش‌وپرورش حدود ۱۵۰ نفر است اما متاسفانه در اداره کل آموزش‌وپرورش استان ما هم‌اکنون ۴۰۰ پرسنل مشغول هستند و این سوء مدیریت در تقسیم نیروها باعث شده دودش به چشم دانش‌آموزان برود و ما با کمبود معلم مواجه شویم.

وی در خصوص کمبود فضای آموزشی گفت: در خراسان رضوی معدل حضور دانش‌آموزان در سر کلاس‌ها از وجود فضای آموزشی به نسبت مناسبی حکایت دارد و حضور مدارس چند شیفته در مناطقی احساس می‌شود که ما معلم داریم اما فضای آموزشی نداریم.

منبع: فارس 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.