خوزستان_ معاونت بازرسی اداره کل کار، تعاون و رفاه استان خوزستان گفت: مسئول ایمنی باید از سیستم پیمانکاران جدا شود و به صورت مدون وظایف آنها بررسی شوند.

مسئول ایمنی باید از سیستم پیمانکاران جدا شود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، همایش انجمن صنفی مسئولین ایمنی و بهداست کار اهواز به مناسبت روز ایمنی شامگاه دوشنبه در محل هتل نیشکر برگزار شد در این مراسم محمد همایی فر رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی ایمنی و بهداشت اهواز خطاب به آتش نشانان و فعالان ایمنی محیط و بهداشت گفت: به عنوان متولیان انجمن صنفی وظیفه خود می دانستیم که این گردهمایی را برگزار و بابت احساس مسئولیت، تلاش هایی که دیده نمی شود و زحمات شما قدردانی کنیم.
همایی یادآور شد: در این جلسه از افرادی که در طول سال فعالیت های خود را به اداره کار منعکس و جزو فعالان این عرصه بودند، تقدیر و تشکر می کنیم.
وی بیان کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر قوانین شفاف تر و دغدغه ها نیز از حیث تأیید صلاحیت مسئولان ایمنی مستقر در کارگاه ها نیز افزایش پیدا کرده تا هر روز کمتر از گذشته شاهد بروز حوادث ناگوار در محیط کار باشیم.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مسئولان ایمنی و بهداشت کار اهوازاضافه کرد: در سال های اخیر رشته های دانشگاهی مرتبط با ایمنی محیط کار فعال شده تا همکاران دانش اموخته به عنوان یک بازرس در کنار بازرسان اداره کار فعالیت کنند.
وی عنوان کرد: متاسفانه رویه باطلی با توجه به اقتضاهای سیاسی در سالهای پیش انجام شده و به شرکت های تجاری زیادی مجوز داده  شده که به دنبال منفعت هستند و همین از سطح کیفی آنها را کم می کند یا انجمن های کارفرمایی که بیشتر به دنبال تایید صلاحیت خود بوده و به واسطه فشارهای سیاسی تشکیل شده اند.
همایی فر با بیان این مهم که فعالیت های جنبی آموزش ها چنان بزرگ شده که به فعالیت صنف که ایجاد اشتغال و توانمند سازی است و باید بتواند از لحاظ مالی شرایط مناسبی برای نیروها داشته باشند مورد اغماض قرار گرفته است‌.

وی با اشاره به اینکه در انجمن کسانی را داریم که مولف کتاب هستند و می توانند در زمینه تولید گام بردارند، افزود: به دنبال این هستیم از کسانی تقدیر داشته باشیم که تجارب خود را بی منت در اختیار جوانان قرار می دهند.

وی رعایت اصول ایمنی دراحداث ساختمانهای جدید را مورد تاکید قرار داد و گفت: با هدف به حداقل رساندن حوادث، از جمله آتش سوزی در ساختمانها؛ صدور مجوز پایان کار ساختمانی در استان منوط به تایید آتش نشانی است.

محدودیت هایی از لحاظ تعداد بازرسان وجود دارد

در ادامه احمد سلامات معاونت بازرسی اداره کل کار، تعاون و رفاه استان نیز حفظ جان و سلامتی را وظیفه اصلی همه مردم دانست و گفت: در سال۹۴ بحث آگاهی از ایمنی مطرح شد تا اتفاق های ناگوار سنجیده شوند و تصمیم بر این شد افرادی وارد ایمنی شوند که تخصص دارند و ایمنی سازمات ها نظامند شود.
سلامات با بیان اینکه در شروع کار به بهانه ایجاد اشتغال  موضوع ایمنی تحت شعاع قرار می گرفت، خبر داد: خوشبختانه به وجود آمدن سامانه ساب و راه اندازی این سامانه به صورت سیستماتیک صلاحیت افراد را بررسی می کند.
وی خاطر نشان کرد: مسئول ایمنی باید از سیستم پیمانکاران جدا شود و به صورت مدون وظایف آنها بررسی شوند.
هرچند در بازرسی کار محدودیت هایی از لحاظ تعداد بازرسان وجود دارد و ما باید از ظرفیت مسئولان ایمنی در کارگاه ها استفاده کنیم.
سلامات اضافه کرد:  باید انجمن صنفی در کنار هم قرار گیریم و بحث درآمد محض را کنار بگذاریم تا آن را از حاشیه خارج کنیم به این شکل می توانیم  ایمنی در کارگاه ها را افزایش دهیم و از ایجاد کارگاه ناایمن جلوگیری کنیم.
وی توضیح داد: در ماده ۸۷ قانون کار ایمنی برای ایجاد کنندگان کارگاه ها آورده شده اما حوادث ساختمانی در کارگاه هاسقوط از ساختمان ها در اثر عدم وجود حفاظ ایمنی تاثیر بر چند نسل دارد و جبران پذیر نیست و باید قبل از آن جلوی حوادث را گرفت.
وی مشکل دیگر را عدم آگاهی کارفرماها خواند و اظهار کرد: خیلی از کارفرماها نگاه اقتصادی دارند در حالیکه جان انسانها ارزشمندتر است و اهمال در این مورد قابل گذشت نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.