با توجه به این که در ایام اربعین اغلب سالن های سینما و تئاتر در کشور تعطیل است حوزه هنری اقدام به اجرای دو نمایش دینی کرده تا علاقه‌مندان و کسانی که از سفر پیاده روی اربعین بازماندند بتوانند در این ایام تعطیل از این تئاترها بهره ببرند.

آثار دینی نباید جنبه نمایشی و ویترینی داشته باشد/ برای بازماندگان از پیاده‌روی اربعین نمایش‌های ویژه داریم

قدس آنلاین: امیرحسین شفیعی، مدیر دفتر تولید تئاتر حرفه‌ای مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به برنامه های ویژه اربعین عنوان کرد: در ایام اربعین و آخر ماه صفر تماشاخانه‌های مهر و ماه با محوریت عاشورا برنامه خواهند داشت و به همین منظور نمایش «خاموشان» به نویسندگی خیرالله تقیانی‌پور و کارگردانی علی سیلمانی از جمله این آثار است که از ۲۲ مهر تا ۱۰ آبان در تماشاخانه مهر و پس از پایان اجرای نمایش «خاطرات فیات؛ تابستان ۵۹» به کارگردانی محمد لارتی به روی صحنه  خواهد رفت. همچنین نمایش دیگری که از ۱۵ مهرماه جایگزین نمایش «فقط چهل روزه بودم» در تماشاخانه ماه خواهد شد، «غریبه‌های همیشگی» به کارگردانی حسین پرستار است و تا ۱۰ آبان اجرا خواهد شد. همچنین حوزه هنری تولید نمایش‌هایی با محوریت پیاده‌روی اربعین را در دستور کار قرار داده که از جمله مهمترین اتفاقاتی که مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری اقدام به برگزاری آن ویژه این ایام می‌کند، چهارمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین است.

وی در ادامه افزود: با توجه به این که آخر ماه صفر مصادف با ایام عزاداری و شهادت امام رضا(ع) و رحلت پیامبر(ص) است اغلب سالن‌های تئاتر تعطیل هستند اما ما برنامه‌ریزی کردیم تماشاخانه‌های مهر و ماه در آن ایام باز باشند تا مردم بتوانند از این نمایش‌های مذهبی نهایت استفاده را ببرند.

شفیعی با اشاره به دلایل انتخاب این بازه زمانی عنوان کرد: اکثر مردم در دهه اول و دوم محرم درگیر مراسم عزاداری هستند و اغلب در مناسک مذهبی حضور دارند و تجربه سال‌های گذشته نشان داده معمولاً نمایش‌هایی که در این ایام اجرا می‌شوند به دلیل تداخل برنامه‌های مردم چندان مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. ضمن این که ترجیح ما اربعین تا انتهای ماه صفر است تا برای مخاطبانی که از پیاده روی اربعین باز ماندند برنامه داشته باشیم. همچنین با توجه به تعطیلات چند روزه‌ای که در پایان ماه صفر وجود دارد و معمولا سینما و سالن‌های تئاتر تعطیل هستند، فرصت خوبی است که بتوانیم مخاطبان بیشتری را برای تماشای تئاتر به حوزه هنری دعوت کنیم. بر همین اساس برنامه ریزی ما به این شکل است که در روزهایی که سینما و تئاتر تعطیل است، تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری میزبان علاقه‌مندان تئاتر خواهد بود.

وی به استقبال مردم از تئاترهای مذهبی اشاره کرد و گفت: استقبال مخاطبان از تئاترهای مذهبی ارتباط مستقیمی با نمایش‌هایی دارد که اجرا می‌شوند. تئاتر مذهبی مخاطب‌های مختلفی دارد. یک دسته کارگردانانی هستند که مخاطبان خودشان را کاملا شناسایی کردند و از آنها برای دیدن نمایش دعوت می کنند. گاهی اوقات نمایش های موفق مذهبی داشتیم که برای آنها بلیط فروشی شده و با استقبال مخاطب روبرو می شود. اما عموما مخاطبان نمایش های مذهبی به ویژه در ایام محرم و صفر میهمان ما هستند و درهای سالن ها برای علاقمندان به تئاتر دینی به صورت رایگان باز است. پیش بینی کردیم در ایام شهادت امام رضا(ع) و رحلت پیامبر اکرم(ص) مخاطبان بتوانند سه شب به صورت رایگان به تماشای نمایش ها بنشینند.

مدیر دفتر تولید تئاتر حرفه‌ای مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تصریح کرد: به نظرم باید به سمتی حرکت کنیم که آثار ارزشمندی تولید شود تا مخاطب برای تماشای آن بلیت تهیه کند و برای دیدن آن با شوق زمان بگذارد و مهم تر این که این آثار سفارشی و فرمایشی نباشد تا بتواند با مخاطب خود ارتباط برقرار کند. از سویی دیگر تولید آثار دینی نباید فقط جنبه نمایشی و ویترینی داشته باشد که چندان شایسته نیست تنها در ایام محرم و صفر و ماه رمضان یادمان بیفتد که باید اثر مناسبتی تولید کنیم.

وی در ادامه افزود: البته در طول سال و با توجه به سیاست های حوزه هنری به تولید این گونه آثار اهتمام می ورزیم و تولیدات ما محدود به مناسبت ها نیست. این وظیفه ذاتی ماست که از این دست موضوعات حمایت کنیم. اما عموما دیده می شود که تولیدات مذهبی شکل ویترینی به خود می گیرند. در حالی که به نظرم ولادت ائمه اطهار(ع) و جشن‌های شیعیان نیز بهترین فرصت برای اجرای نمایش های دینی و مذهبی است و معتقدم این گونه نمایش‌ها قرار نیست فقط عزاداری و ذکر مصیبت باشد و می‌توان با زبانی خلاقانه و به شیوه ای نو نمایش هایی را تولید کرد که جنبه سوگواری و غم نداشته باشند. ما حماسه‌هایی در بطن اسلام و تشیع داریم که می‌توان در ایام سرور و شادمانی به آن پرداخت و تئاتر دینی مختص ایام محرم و صفر و ماه رمضان نیست.

شفیعی با اشاره به تولیدات دفتر تئاتر یادآور شد: ما در دفتر تولید تئاتر حرفه‌ای حوزه هنری پیگیر این سیاست هستیم و به این سمت و سو حرکت می کنیم. این جای سؤال است که چرا در مناسبت هایی مانند ولادت امام زمان(عج) نباید نمایشی تولید شود یا در اعیاد قربان تا غدیر نمایش دینی نداریم که هم ایجاد نشاط کند و هم اندیشه‌های ولایت مداری را به اشتراک بگذارد. خوشبختانه ما در حال حرکت به این سمت و سو هستیم و آغازگر این جریان خواهیم بود و در برنامه ریزی های سال آینده پیش بینی آن را کرده‌ایم.

شفیعی در پایان تاکید کرد: حوزه هنری با ایجاد دفتر تولید تئاتر حرفه‌ای گام‌های مهمی برداشته که بتواند در طول سال نمایش هایی که برای خانواده‌ها از هر حیث همچون قیمت بلیت، محتوا و رعایت شرایط عرفی و اخلاقی مناسب است را تولید کند، این نمایش‌ها فقط محدود به آثار دفاع مقدسی و دینی نیست. ما آثاری را با مباحث اجتماعی، کودک و کمدی تولید کردیم و تلاشمان این است که با کمترین هزینه از مخاطب بتوانیم شهروندانی را دعوت کنیم که شاید توان خرید بلیت نمایش‌های بزرگ و لاکچری را نداشته باشند و به این سمت حرکت می کنیم که تماشاخانه مهر و ماه با کمترین هزینه برای مخاطبان باز باشد و با هزینه اندک تئاتر در دسترس تولید کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.