رئیس انجمن صنایع تبدیلی کشاورزی خراسان رضوی در حالی اعلام کرد که قیمت محصولات تمام برندهای گوجه فرنگی با قیمت ده هزار تومان موجود است که در فروشگاه‌های سطح شهر رب گوجه فرنگی ۸۰۰ گرمی با قیمت ۱۰ تا ۱۹ هزار تومان عرضه می‌شود.

قیمت تمام برندهای رب گوجه فرنگی۱۰هزارتومان است!
به گزراش قدس آنلاین ؛ علیرضا بوستانی ، با اشاره به اینکه طرح حمایتی جهاد کشاورزی برای خرید گوجه فرنگی به قیمت ۱۱۰۰ تومان بعد از دور روز دیگر اجرا نشد و این طرح بیشتر پوپولیستی بود، اظهار کرد: امسال حداکثر قیمت تمام شده گوجه فرنگی ۵۰۰ تومان است و با قیمت ۸۰۰ تومان از کشاورزان خریداری شد، این مساله منجر به اعتراض کشاورزان شد، وقتی آنان سال گذشته گوجه را ۲۳۰۰ تومان فروخته‌اند برای آن‌ها ۸۰۰ تومان امسال خیلی کم است.

وی ادامه داد: در سال گذشته متاسفانه به دلیل افزایش نرخ دلار و کاهش کاشت، قیمت گوجه فرنگی صنعتی به ۲۳۰۰ تومان هم رسید و این قیمت در ۴۰ سال اخیر بی سابقه بود. کارخانه‌ها نیز مجبورند طی دو ماه برای یک سال کشور رب گوجه تولید و انبار کنند و مجبور به خرید هستند، کشاورزان پارسال پول زمین‌شان را هم از کارخانجات و بازار گرفتند، ما یک الگوی کشت مناسب نداریم که بدانیم چقدر مصرف داریم و بر اساس آن تولید کنیم.

رئیس انجمن صنایع تبدیلی کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: امسال به علت افزایش کشت که به دلیل سرکوب قیمت شکر در سال گذشته اتفاق افتاد، کارخانجات، شکر را به قیمت پایین فروختند و با این قیمت‌ها نمی‌توانستند چغندر را به قیمت روز بخرند، امسال بیشتر چغندرکاران به کشت گوجه فرنگی روی آوردند و کشت گوجه فرنگی افزایش یافت.

بوستانی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود کاهش قیمت گوجه هنوز رب با قیمت‌های گذشته در بازار عرضه می‌شود، خاطر نشان کرد: رب گوجه فرنگی تاریخ مصرف دوساله دارد. سال گذشته قیمت رب گوجه فرنگی بالا بوده و چون هنوز خیلی از مغازه‌دار ها  و برخی از کارخانه‌دار ها رب گوجه فرنگی با قیمت بالا در انبار خود دارند وقتی این محصولات وارد فروشگاه‌ها می‌شود قیمت بالایی دارد، البته ممکن است ارزان هم بفروشند، ولی چون قیمت آن مربوط به زمانی است که گران بوده این طور تصور می‌شود که قیمت رب گوجه فرنگی بالا است.

وی اضافه کرد: هیچ وقت یک محصول به کنار جاده ها نمی‌آید مگر اینکه خیلی ارزان باشد، رب گوجه فرنگی به کنار جاده‌ها آمده است، در وانت‌ها هم با قیمت ۹ هزار تومان و ۱۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

رئیس انجمن صنایع تبدیلی کشاورزی خراسان رضوی افزود: امسال رقابت بر سر ارزان فروشی است، قیمت ۱۰ هزار تومان را که ما اعلام کرده بوده بودیم، سازمان صمت به فروشگاه های زنجیره ای و مراکز پخش اعلام کرد و خیلی از آن ها آمدند و محصولات را دریافت کردند، اما الان دیگر قیمتی که ما اعلام کردیم برایشان جذابیتی ندارد و ممکن است زیر قیمتی که از سوی سازمان صمت اعلام شده نیز از برخی کارخانه‌ها رب را تهیه کنند.

بوستانی اضافه کرد: محصولات تمام برندها با قیمت ده هزار تومان در بازار موجود است، امسال برای تمام کالاها مشکل فروش و رکود بازار وجود دارد. پارسال هیجان بالا رفتن دلار بود و امسال هیجان ناشی از پایین آمدن قیمت دلار مردم را از خرید زیاد ترسانده است.

وی با بیان اینکه تولید یک زنجیره است و باید تمام قسمت‌های آن در جای خود باشند، گفت: وقتی جهاد کشاورزی با آبیاری قطره‌ای و استفاده از بذرهای اصلاح شده تولید را افزایش می‌دهد باید برای آن بازارسازی انجام شود، بدین صورت که یا این جنس مازاد به صورت خام صادر شود یا اگر می‌خواهیم از آن ارزش افزوده بگیریم صنایع تبدیلی را افزایش بدهیم و آن ها را به بهره‌برداری برسانیم.
 

رئیس انجمن صنایع تبدیلی کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: در استان خراسان رضوی چون صنایع تبدیلی زیاد است همه محصولات را جذب می‌کنند. در جاهای دیگر کارخانه‌ها قدرت جذب ندارند و ممکن است محصول کشاورزان از بین برود. امسال در استان، ما با چنین مشکلی برخورد نکردیم و قیمت خرید در استان خراسان از استان های دیگر نیز بالاتر است و تا پایان این ماه تولید تمام می‌شود.
 

بوستانی خاطر نشان کرد: باید تولید، مصرف داخل و بازار های صادراتی مشخص باشد و به کشاورزان برای کاشت محصول برنامه داده شود، نبود برنامه برای کاشت محصولات کشاورزی باعث می‌شود هر سال برای یک محصول مشکل داشته باشیم، به عنوان مثال یک سال گوجه فرنگی کم و چغندر زیاد می‌شود و سال دیگر برعکس.  با داشتن برنامه‌ی کشت می‌توان از هدر رفتن منابع کشور جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه بالا بردن دستوری قیمت گوجه موجب متضرر شدن مصرف کنندگان می‌شود، اظهار کرد: ما در ایران دوبرابر مصرف داخل تولید داریم اگر نرخ ما با نرخ جهانی برابر نباشد نمی‌توانیم صادر کنیم و جنس‌ها در انبارها می‌ماند، تولیدکننده‌ها برای اینکه جنس‌شان را بفروشند و سهم بازار یکدیگر را بگیرند؛ یا به کمیت ضربه می‌زنند یا به کیفیت.

رئیس انجمن صنایع تبدیلی کشاورزی خراسان رضوی افزود: وقتی به کشاورز گفته می‌شود که گوجه فرنگی را بکارد و کیلویی ۲ هزارتومان بفروشد، کشاورزان به سمت کاشت محصولات دیگر نمی‌روند و به عبارتی رانت خوبی در این محصول ایجاد می شود.

به گزارش ایسنا در حال حاضر در فروشگاه‌های سطح شهر رب گوجه فرنگی با قیمت ۱۰ تا ۱۹ هزار تومان به فروش می‌رسد که تاریخ تولید رب‌ها مربوط به امسال است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.