وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه پنجمین دوره جایزه جهانی اربعین گفت: اربعین از مناسک دینی و سیاسی است و دو بال دین و سیاست آن در دهه اخیر مکشوف بوده است.

پیاده‌روی اربعین از مناسک دینی و سیاسی است/ اسامی برگزیدگان جایزه اربعین

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مراسم اختتامیه پنجمین دوره جایزه جهانی عکس اربعین، پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه نهم مهر ماه) در این سازمان برگزار شد.

ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این مراسم، گفت: درباره روایت «حُسَیْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَیْنٍ» که حداقل در ۱۰ منبع اهل سنت به آن اشاره شده یکی از مسائلی که مطرح می‌شود مسئله «أَحَبَّ اللَّهُ مَنْ أَحَبَّ حُسَیْناً» است که می‌گویند اخبار است یا انشاء که به قرینه بخش اول این روایت، علما می‌گویند اخبار است و انشاء نیست.

ابراهیمی‌ترکمان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه عشق انسان را از خودبینی به خدابینی هدایت می‌کند، ابراز کرد: دیگربینی یا عشق به اجسام یک طرفه است. اما عشق اگر دوطرفه بود طرف مقابل یا باقی است یا فانی، عشق باقی عشق به خداوند است چنانچه قرآن می‌فرماید: «تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ».

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه جایزه جهانی اربعین با عکس شروع، با فیلم توسعه پیدا کرد و به سفرنامه رسید، گفت: باید مظاهر خیرخواهی و محبت امام حسین(ع) را با آثار هنری به تصویر کشید و به دنیا معرفی کرد.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خاطرنشان کرد: بیش از ۴ هزار اثر شامل عکس، سفرنامه و فیلم به پنجمین جایزه جهانی اربعین ارسال شده است که امروز و در آیین پایانی از برگزیدگان آن تقدیر می‌شود.

وی در پایان سخنانش، افزود: دبیرخانه جایزه جهانی اربعین در این دوره پذیرای شرکت‌کنندگانی از ۱۹ کشور از جمله آذربایجان، افغانستان، اندونزی، ایتالیا، ابران، بحرین، پاکستان، ترکیه، زیمبابوه، سنگاپور، عراق، عمان، غنا، کویت، کنگو، لبنان، میانمار و هند بوده که در این دوره ۱۱ کشور آثار منتخب دارند.

پیاده‌روی اربعین مناسکی دینی و سیاسی است

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم، با بیان اینکه راهپیمایی جهانی اربعین باید در زُمره مناسک بی‌بدیل تعریف کنیم، اظهار کرد: اگرچه پیاده‌روی اربعین یک سنت قدیمی در جامعه عراق بوده است اما اکنون به عنوان یک مناسک بی‌بدیل از آن می‌توانیم یاد کنیم که گستره بسیار عظیمی دارد.

وی تأکید کرد: گستره اربعین در گروه جنسیتی زنان و مردان، گستره سنی جوانان، کودکان، میانسالان و هم گستره ملیتی فضایی دارد که قابل تبیین نیست. همچنین هم در داخل منطقه و هم در خارج از منطقه یک مناسک فراطبقاتی و عظیم است که مسائل اقتصادی، اجتماعی و سایر امور را در برمی‌گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: مراسم اربعین با سایر مراسم‌ها تفاوت ویژه‌ای دارد، هم از لحاظ زمان و مکان و هم اینکه یک مراسم بسیار عظیم و گسترده است.

وی همچنین، یادآور شد: ما در اربعین با یک مراسم گسترده و عظیم روبرو هستیم که میدان عمل آن بسیار زیاد است. ترکیب‌سازی‌هایی که ما در مناسک اربعین مشاهده می‌کنیم بسیار کم نظیر است. اربعین مناسک دینی و سیاسی است. دو بال دین و سیاست این مناسک در دهه اخیر مکشوف بوده است. از یک طرف عمق‌دهی و از طرف دیگر فرصتی برای نشان دادن اقتدار اسلام و شیعه است.

صالحی با بیان اینکه عشق خداوند و اهل بیت(ع) در مراسم اربعین متبلور است، گفت: در حالی که سال‌های گذشته داعش بخش‌هایی از خاک عراق را در اختیار داشت اربعین فرصتی عظیم بوجود آورد که شاهد خداخواهی و انسان دوستی در این مراسم بودیم. نیکوکاری، میهمان‌نوازی، مهرورزی و ... ترکیب‌هایی است که در فضای اربعین به وضوح دیده می‌شود. اربعین به مراسم‌ها و مناسک‌ها معنایی خاص می‌دهد.

وی ادامه داد: آنچه که ما در اربعین مشاهده می‌کنیم طعم و رنگ اسلامی و شیعی است که آن را می‌توانیم با طعمی خاص تعریف کنیم. علاوه بر این‌ها دلالت معنایی اربعین هم فرصت خاصی است.

صالحی در سخنانش، خاطرنشان کرد: اربعین با این ماهیت و قدرت تأثیرگذاری و توانایی درونی، معناسازی و اجتماع‌سازی می‌تواند بیش از گذشته مورد بهره‌برداری روحی، معرفتی و اجتماعی قرار بگیرد. آنچه به عنوان جشنواره اربعین مشاهده می‌کنیم این است که چگونه می‌توانیم از هنر برای بازنمایی اربعین استفاده کنیم.

قلم‌های ناسالمی وجود دارد که می‌خواهد یک تصویر نادرست از پیاده‌روی اربعین منتقل کند

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور در این مراسم، با اشاره به همایش عظیم پیاده‌روی اربعین حسینی بیان کرد: وظیفه جامعه نخبگان تبیین درست چرایی این راهپیمایی و ارائه تصویر درستی از آن به جهانیان است.

وی گفت: اربعین حامل پیام‌های بسیاری است و این پیام‌ها برای ماندگار شدن، به آثاری ماندگار در حوزه هنر، قلم و رسانه نیاز دارد.

جهانگیری در ادامه،‌ افزود: اربعین در فرهنگ شیعه و اسلامی ما، سنت دیرینه‌ای است که برای حفظ نهضت عاشورا همواره برگزار شده است. نهضت عاشورا احیاگر ارزش‌های انسانی و الهام بخش همه حرکت‌های آزادی و عدالت طلبی است.

وی تأکید کرد: نقش اربعین در فرهنگ شیعه همراه با قیام عاشورا، یادآور پیام عاشورا، آزادی، عدالت‌طلبی و ایستادگی در برابر ستم است، به همین دلیل همواره علمای بزرگ تأکید داشته‌اند که اربعین را با راهپیمایی زنده نگه دارند حتی در زمان سختی هم این کار را می‌کردند.

جهانگیری خاطرنشان کرد: آنچه امروز اربعین را برجسته کرده، پیام دادن و الهام بخشیدن به مردم دنیاست. مردم از حرکت اربعین پیام‌های مختلفی دریافت می‌کنند.

وی همچنین، گفت: چه اتفاقی افتاده است که ملیت‌ها، قومیت‌ها و طبقات مختلف اجتماعی در کنار هم قرار می‌گیرند و با گفتار و رفتار پسندیده خویش، ایثار، آزادگی و مقاومت را بازنمایی می‌کنند. آنچه در میان مردم و نمایندگان گروه‌های مختلف در این راهپیمایی می‌بینیم از سنتی‌ترین افراد تا مدرن‌ترین آن‌ها اینکه با همه تفاوت‌ها در کنار هم هستند.

جهانگیری تأکید کرد: در اربعین و عاشورا درس‌هایی وجود دارد که باید برای به شکست کشاندن توطئه‌های دشمنان تبیین کنیم و به کار بگیریم.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: درس همدلی، همزبانی، ایستادگی و مقاومت، تاب آوری مقابل فشار از عاشورا و اربعین حسینی گرفته شده که باید برای جامعه به خوبی تبیین شود تا بتوانیم این دوران را با یکپارچگی و انسجام ملی و همدلی پشت سر بگذاریم.

جهانگیری افزود: مطمئنا جمهوری اسلامی ایران با شرایط امروز منطقه و شرایطی که آمریکایی‌ها و کشورهای ضد ایرانی با آنها دست دوستی داده‌اند، پیدا کرده‌اند، می‌تواند سربلند از این حوادث بیرون بیاید فقط باید در داخل کشور انسجام و وحدت جدی داشته باشیم.

وی همچنین، بیان کرد: رویداد اربعین از این نظر در دنیا استثنائی است که جمعیت میلیونی از یک کشور در یک دوره بسیار کوتاه و محدودی به کشور دیگری سفر می‌کنند. ممکن است بگویند در طول سال چند میلیون ایرانی به کشورهای مختلف سفر می‌کنند اما در یک دوره کوتاه چند میلیون ایرانی از مرز زمینی به کشور دیگر می‌روند. این به معنای این است که دولت زمینه‌ساز چنین حرکتی بوده و باید نشان دهد که در کنار ملت و زائرین است. خصوصا در سال‌هایی که مسایل امنیتی عراق کمی نگران کننده بود.

معاون اول رییس جمهور افزود: در سال‌هایی که داعش در عراق حضور داشت مردمی که به عراق سفر می‌کردند دغدغه امنیت داشتند اما مطمئن بودند که دولت در آن مرحله هم در کنار آنهاست.

جهانگیری با بیان اینکه دولت و مردم عراق به عنوان میزبان کار بسیار بزرگ و استثنایی در راهپیمایی اربعین انجام می‌دهد، گفت: این راهپیمایی سال‌ها در داخل عراق و میان مردم این کشور بوده و این آیین را حفظ کرده‌اند، اما امروز عراق میزبان میلیون‌ها زائری است که از کشورهای مختلف از شرق آسیا تا کشورهای اروپایی و حتی آمریکا به این کشور سفر می‌کنند.

وی تصریح کرد: با فشارهایی که بر دولت و ملت عراق بوده، میزبانی از زائرین اربعین یک کار استثنایی است. باید با زبان مهمتر از زبان بنده و رییس جمهوری و یا تلفن تشکر می‌کردیم، بنابراین باید به نوعی در راهپیمایی حضور پیدا کرده و در میان مردم و زوار قدردانی مجموعه نظام، رهبر معظم انقلاب و دولت جمهوری اسلامی ایران از میزبانی سخاوتمندانه دولت و مردم عراق را بیان می‌کردیم .

جهانگیری در ادامه سخنان خود، تأکید کرد: قلم‌های ناسالمی وجود دارد که یک تصویر نادرستی از این حرکت منتقل کند، رسالت انسان‌های مسئول این است که تلاش کنند تصویر صحیح و دقیقی از این حرکت معنوی منعکس کنند که گویای عظمت اسلام، شیعه و صلح طلبی و عدالت خواهی، فداکاری، آزادی خواهی و مقاومت جامعه اسلامی باشد.

وی با قدردانی از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای برگزاری دور پنجم جایزه جهانی اربعین گفت: این سازمان با برگزاری چنین برنامه‌هایی تحت عنوان جایزه جهانی اربعین برای ماندگاری این حرکت عظیم گام برمی‌دارد و با بهره‌گیری از عکاسان، فیلم‌برداران و نویسندگان و حتی در آینده دیگر رشته‌های هنری درصدد آن است تا این رویداد مهم دینی را به نحو مطلوب منعکس کند.


اعلام برگزیدگان جایزه پنجم

معرفی برگزیدگان در سه بخش فیلم، عکس و سفرنامه به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به کار خود پایان داد.

محمدحسین حسینی از پاکستان، نیمرا ناصر از ایتالیا، سید محمدجعفر محمودی از افغانستان، بتول‌زهرا آکیول و علی آقامحسنی از افغانستان به ترتیب حائز رتبه‌های پنجم تا اول بخش سفرنامه این جایزه جهانی شدند.

محمد برکت از لبنان، محمد ایلیا یعقوبی از هندوستان، سید شبیح الحسن از پاکستان، زهیر صیدانلو از ایران و حسین الشرشاحی از عراق به ترتیب رتبه‌های پنجم تا اول در بخش عکس این جایزه جهانی را از آن خود کردند.

همچنین در بخش فیلم مستند این جایزه جهانی، مرضیه از سنگاپور، محمد کرمزاده از ایران، دده کوثر از اندونزی، محسن بن محمد العجمی از عمان و محمدمجید هادی الیاسری از عراق رتبه‌های پنجم تا اول را کسب کردند.

در ادامه این مراسم، از محمدمحسن انوشه در بخش فیلم و اجرای فاطمه عبادی، هنرمند برگزیده برنامه «عصر جدید» با موضوع «پیاده‌روی اربعین» تقدیر به عمل آمد.

در ادامه این مراسم با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور و ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و آیت‌الله محمدعلی تسخیری، از پوستر ششمین دوره جایزه جهانی اربعین با محوریت جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی و جهانی برای سال آینده رونمایی شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.