معاون وزیر خارجه روسیه تأکید کرد، تلاش کشورهای غربی برای تحمیل قوانین خودی بر جامعه جهانی مشکل اصلی جهان عصر حاضر است، در حالی‌که هیچ جایگزینی برای سیستم محکم و پایدار ضوابط حقوق بین الملل وجود ندارد.

 ریابکوف: غرب درصدد تحمیل قوانین خود بر ضوابط بین‌المللی است

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، به نقل از خبرگزاری «تاس»،"سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز در کنفرانس بین المللی با موضوعیت «روسیه و "ایبروآمریکا" (Ibero-Americaاروپا-آمریکا) در روند جهانی سازی» در سن‌پترزبورگ اعلام کرد که "نظم جهانی بر اساس قوانین خودی" که از سوی کشورهای غربی بر سایر کشورها تحمیل شده، با توجه به شرایط و ترجیحات مورد آمریکا، تغییر کرده و قابل قبول نیست.

ریابکوف گفت: «"نظم بر اساس قانون" تحمیلی از سوی غرب در حال جایگزین شدن به جای ضوابط حقوق بین الملل است. به عقیده ما تلاش محافل خاصی و قبل از هر چیز، در بخش شمالی قاره آمریکا، در جهت تحمیل ضوابط و قوانین خودی بر جامعه جهانی که بر اساس شرایط و ترجیحات این یا آن دولت آمریکایی، متحدان و مفکرانش تغییر می‌کند، مشکل اصلی جهان عصر حاضر است.»

به گفته این دیپلمات بلندپایه، مقامات مسکو بر این عقیده هستند که در شرایط کنونی هیچ جایگزینی برای سیستم محکم و پایدار ضوابط حقوق بین الملل وجود ندارد، هیچ جایگزینی برای احترام متقابل کشورها به یکدیگر وجود ندارد.  تنها بر این اساس می توان اصل بنیادی توسعه کشورهای آمریکای لاتین را تحقق بخشید که در زمان خود با ظرافت و با عنوان "وحدت تنوع" تدوین شده بود.

ریابکوف ابراز اطمینان کرد که روسیه به توسه روابط متحدانه خود با همه کشورهای منطقه آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب در تمامی عرصه‌ها ادامه می دهد. وی گفت: «ما اطمینان داریم که تقویت تماس‌ها، تعمیق جدی گفتگوها در زمینه مسائل بین المللی و دستورکار جهانی، از جمله مسائل امنیتی، کنترل تسلیحات و مبارزه با تهدیدات جدید با کشورهای این منطقه در حال توسعه است.

معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که به عقیده مقامات مسکو، آمریکای لاتین، به‌رغم برخی حوادث نگران کننده، امروزه به یکی از مراکز جهان چندقطبی تبدیل شده است. وی افزود: «ما شاهد تلاش‌های مداوم برخی محافل جهانی و منطقه‌ای برای اعمال فشار بر برخی کشورهای این منطقه با هدف تغییر زورمدارانه حکومت‌ها هستیم. روسیه بشدت مخالف چنین تلاش‌هایی بوده و معتقد است که با تلاش جمعی می‌توان شرایطی ایجاد کرد تا این فرصت برای همه کشورها، از جمله در آمریکای لاتین، فراهم شود که مردم آنها با انتخاب و خواسته خود راه توسعه را بیابند.

سرگئی ریابکوف در بخش دیگری از سخنرانی خود یادآور شد که واکنش ناتو به پیشنهاد روسیه درباره توقف استقرار موشک‌های برد متوسط و کوتاه‌تر، مایوس کننده است. وی گفت: «متاسفانه ما آمادگی ناتو برای پیروی از اقدام یک‌جانبه مسکو در این زمینه را نمی بینیم. البته روسیه همچنان روی تحقق ابتکارعمل ولادیمیر پوتین در این زمینه کار می‌کند، برای اینکه در غیر این صورت اوضع امنیتی در اروپا و دیگر مناطق جهان، به‌شدت وخیم خواهد شد.   

پیش از این سخنگوی کاخ کرملین تایید کرد که "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه پیامی را برای پایتخت‌های کشورهای عضو ناتو ارسال کرده و در آن پیشنهاد خودداری از استقرار موشک‌های برد متوسط و کوتاه‌تر در اروپا و دیگر مناطق جهان را مطرح کرده است. پوتین در این پیام از اعضای ناتو خواسته تا از تلاش‌های روسیه در این زمینه حمایت کنند.

این در حالی است که چهارشنبه گذشته سخنگوی ناتو تایید کرد که مقامات بروکسل پیام رئیس جمهوری روسیه درباره توقف استقرار موشک‌های برد متوسط و کوتاه‌تر در خاک اروپا را دریافت کرده‌اند، ولی این پیشنهاد قابل اعتماد نیستند، برای اینکه روسیه از مدتها قبل موشک‌های اس.اس.سی- ۸ را در خاک خود مستقر کرده که نقض پیمان نابودی موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط است و تاکنون روسیه اقدام به نابودی این موشک‌ها نکرده است. بنابراین پیشنهاد توقف استقرار موشکهای برد متوسط در خاک اروپا، یک پیشنهاد واقعی تلقی نمی شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.