علی قهرمانی نقاش معتقد است بهره‌گیری از المان‌های مذهبی بخش مهم و انکار ناپذیر درفرهنگ ما محسوب می‌شود.

 مدیران فرهنگی زمانی با هنرمندان ارتباط برقرار می‌کنند که مسئولیت‌شان به پایان رسیده است

قدس آنلاین: علی قهرمانی هنرمند نقاش که این روزها شاهد برگزار نهمین نمایشگاه انفرادی وی با عنوان «باد صبا» درنگارخانه جیحون هستیم ، با بیان این مطلب می‌افزاید: بی‌شک هویت ایرانی ما در طول تاریخ با نقش نگاره‌ها و سنت‌ها گره خورده است اما در زمینه استفاده از المان‌های مذهبی باید بگویم این اتفاق در آثار هنرمندان نقاش نوگرا از اواخر دهه چهل رخ داده و این گروه از نقاشان به سقاخانه معروف هستند .

وی با تأکید براین که  نمایشگاه «بادصبا» دربرگیرنده آثاری مدرن با هویت ایرانی است، می‌گوید: ازهمین رو تلاش کردم از تم‌های نقاشی دوره قاجار استفاده کرده و به دور از تقلید با بیانی متفاوت، نوع نگاهم را نسبت به هویت هزار ساله این سرزمین  منعکس کنم.

قهرمانی خاطرنشان می‌کند: دراین نمایشگاه حدود بیست اثر جدید درمعرض دید عموم قرارگرفته است. هرچند برای سبک و سیاق این شیوه تا به حال نامی به ذهنم نرسیده است اما این آثار متأثر از سالها مطالعه وبررسی در زمینه تاریخ ادبیات ایران، تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران دردوره‌های صفوی و قاجار، منسوجات و دستبافته‌های نواحی ایران، معماری ایرانی و به خصوص نقاشی دوره‌های مختلف تاریخی از سلجوقیان تا قاجاریه است.

قهرمانی که  آثارش درنمایشگاههای گروهی در کشورهای کویت، مالزی وانگلیس به نمایش درآمده است، اظهارمی‌کند: تا امروز در بیش از ۲۰ نمایشگاه داخلی و خارجی شرکت داشته‌ام که مهمترین آنها نمایشگاه هنر انسان دوستی در تهران بوده است البته بیشتر مخاطبین آثارم را علاقه‌مندان وهنرمندان سایر کشورها تشکیل داده‌اند وبه اعتقاد آنها نیز کارهایم مدرن با تم ایرانی و شرقی است.

وی همچنین می‌گوید: المان‌ها و موضوعات بیشتر آثارم درباره عشق، دوستی، تنهایی و خیانت است.البته گاه قطعه شعری از حافظ ، سعدی ، خیام حال و هوایی جدید به کار می‌‍دهد بی آنکه تقلید از نقاش دیگری باشد .

قهرمانی درادامه تأکید می‌کند: چنانچه مدیران فرهنگی ما  مشاوران خبره ای داشته باشند درزمینه حمایت از هنر و هنرمندان نتیجه بهتری خواهند گرفت اما متأسفانه مدیران ما زمانی با هنرمندان ارتباط برقرار کرده‌اند و برنامه‌های کار آمدی درحال اجرا دارند که مدت زمان مسئولیت‌شان به اتمام رسیده و بعد از آن دوباره مدیری تازه کار و ناآشنا برامور از راه می‌رسد.

گفتنی استعلی قهرمانی متولد ١٣٥٧ است و از شروع فعالیت هنری خود از سال ١٣٧٢ تا کنون در زمینه‌های تئاتر، نقاشی، خوشنویسی و مرمت آثار هنری فعالیت است. به هرروی آثارش در گالری هفت آینه، کارنامه، گلستان، کویر، آشنا، شفق، آریا، فروزان و ماه تابستان به نمایش درآمده است. وی همچنین مرمت تابلوی نقاشیخط حسین زنده رودی درابعاد دو در دوازده متر به سفارش پرویز تناولی، مرمت پنج نقاشی دوره قاجار در خانه سفیر ایتالیا، مرمت تعدادی ازآثار نقاشان قهوه خانه‌ای در موزه هنرهای معاصر و مرمت بیش از هفتاد اثر نقاشی مربوط به دوران قاجار و پهلوی اول و آثار مدرن و معاصر را درکارنامه هنری خود دارد.

شایان ذکراست نمایشگاه باد صبا در گالری جیحون ، تا هفدهم مهرماه جاری همه روزه به غیر از دوشنبه‌ها از ساعت ۱۱ تا ۱۹  میزبان بازدیدکنندگان و علاقه مندان است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.