گویا دستگاه‌های خدماتی از قبیل شرکت‌های آب، برق، گاز و مخابرات هر از گاهی قرار است تعدادی از شهروندان را به چالش بکشند و چند روزی فکر آن‌ها را مشغول کنند.

قبوض برق آخرین دوره مشترکان مشهد باز هم حاشیه‌ساز شد

علی محمدزاده/

 گویا دستگاه‌های خدماتی از قبیل شرکت‌های آب، برق، گاز و مخابرات هر از گاهی قرار است تعدادی از شهروندان را به چالش بکشند و چند روزی فکر آن‌ها را مشغول کنند.

مدتی پیش بحث داغ مشترکان، مباحث مطرح شده درباره موضوع حق آبونمان تلفن بود، مدتی بعد قبوض گاز حاشیه‌ساز شد و اندکی بعد قبوض برق توزیع شده موجب شکایت شهروندان مشهدی شد زیرا قبوض صادر شده هیچ تاریخ معینی نداشت تا معلوم شود میزان مصرف ذکر شده در قبض با واقعیت منطبق است؛ چراکه شماره‌ای از کنتور مشترکان ذکر نشده بود و در واقع شهروندان منتقد بر این باور بودند که کنتورخوانی صورت نگرفته و به صورت فرضی قبض صادر شده است.

هر چند همان موقع با پیگیری‌های صورت گرفته مشخص شد قبض میان‌دوره صادر شده صرفاً برای هشدار به مشترکان و مدیریت مصرف بوده و قبض اصلی با احتساب مصرف واقعی صادر خواهد شد که البته در پایان دوره شکایتی بابت محاسبه دوباره این ارقام از شهروندان دریافت نکردیم.

هر چه بود تابستان گرم مشهد سپری شد، ولی در چند روز گذشته باز تعداد پیامک‌ها و تماس‌های انتقادی شهروندان مشهدی از قبوض برق توزیع شده یا پیامک شده به آن‌ها بیشتر شده است.

مشکل بیشتر مشترکان افزایش غیرمعمول مبلغ برق مصرفی آن‌هاست، برخی مدعی هستند رقم اعلامی در قبض دو یا سه برابر قبوض قبلی است در حالی که نباید چنین اختلافی ایجاد شود.

• قبض‌هایی با مبالغ نامتعارف

یکی از شهروندان می‌گوید: قبوض برق ما همیشه بین ۵۰ تا ۷۰ هزارتومان بوده ولی در قبض داده شده مبلغ قبض نزدیک ۳۰۰ هزار تومان است که به برق منطقه محل سکونتمان مراجعه و خواستار بررسی آن شدم و قرار است بازبینی مجددی صورت بگیرد.

شهروند دیگری می‌گوید: افزایش مبالغ برق و آب در تابستان امر عادی است ولی همه ما معمولاً میزان مصرف خود را می‌دانیم اما اینکه قبوض صادر شده بسیار بالاتر از تصورات ما بوده اندکی شک برانگیز است اینکه یا اشتباهی صورت گرفته یا تعرفه‌ها افزایش یافته و ما بی‌خبر هستیم.

برخی از مشکلات مطرح شده از سوی شهروندان هم مربوط به قبوض دیجیتالی یا همان پیامکی است. یکی می‌گوید: بارها قبض یک مشترک دیگر برای من پیامک شده و هر چند درخواست لغو و اصلاح آن را به همان شیوه اعلامی در پیامک شرکت برق ارسال نموده‌ام ولی همچنان قبض اشتباهی برای من می‌آید.

مشترک دیگری که ساکن یک مجتمع مسکونی است، می‌گوید: اینکه در زمان ثبت درخواست کنتورهای یک مجتمع همه درخواست‌ها به نام یک نفر ثبت می‌شود در مواقع صدور قبوض مشکل‌ساز است؛ چراکه تمام پیامک‌ها به یک شماره پیامک می‌شود و امکان هر اشتباه سهوی برای تشخیص قبض هر واحد وجود دارد و باید برای تفکیک آن‌ها مجدداً اقدام کنیم که زحمتی دوباره است.

• پاسخ به آخرین مشکل

اما همان گونه که گفته شد مشکل جدی چند روز اخیر مرتبط با موضوع قبوض برق، افزایش مبالغ است که برای اطلاع از دلیل این اتفاق خواستار توضیحات مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق مشهد شدیم.

علیرضا کاشی می‌گوید: ذکر این نکته در ابتدا لازم است که برخلاف تصور مشترکان از ابتدای سال ۹۸ هیچ افزایش تعرفه‌ای در حوزه برق صورت نگرفته است. اما با توجه به گرمای غیرمعمول تابستان امسال که در فصل بهار پیش‌بینی شده بود تمهیدات مختلفی از سوی وزارت نیرو در نظر گرفته شد تا با مدیریت مصرف مشترکان از قطعی برق جلوگیری شود.

• جریمه ۱۶ درصدی مشترکان پرمصرف

وی می‌افزاید: بر همین اساس یکی از طرح‌های در نظر گرفته که با همکاری مشترکان باید به نتیجه می‌رسید موضوع مدیریت میزان مصرف در زمان‌های اوج مصرف بود. از این رو به منظور ترغیب به کم‌مصرفی و کنترل و کاهش مصرف مشترکان پرمصرف مقرر شد تا مشترکان کم‌مصرف از تخفیف بهره‌مند شوند و در مقابل، مشترکانی که از میانگین ۳۰۰ کیلووات در ماه بیشتر مصرف داده باشند میزان مصرف برق آن‌ها با ضریب ۱۶ درصد بیشتر محاسبه شود که این موضوع به اشکال مختلف اطلاع‌رسانی شد که جدول مربوط به این موضوع در پشت قبوض ارسالی برای مشترکان هم درج شده است.

وی اظهار می‌دارد: با این اوصاف و با توجه به اینکه به دنبال گرمای بی‌سابقه تابستان امسال استفاده از لوازم الکتریکی سرمایشی بیشتر شد به نحوی که مصرف برخی از روزها از حد معمول زمان‌های مشابه در سال‌های گذشته بسیار بالاتر بود، بنابراین مشترکانی که بیشتر از میانگین تعریف شده مصرف کرده بودند مشمول محاسبه با ضریب ۱۶ درصد شدند.

کاشی می‌گوید: قبض صادر شده اخیر مربوط به ماه‌های گرم تابستان است و بخشی از افزایش صورت گرفته به همین دلیل است، با این وصف همکاران ما در شرکت توزیع برق مشهد آماده پاسخگویی به شهروندان برای رفع ایرادها یا اشتباه‌های احتمالی در قبوض صادر شده هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.