امید طهماسبی‌زاده، مدیر جهاد کشاورزی مشهد ضمن اعلام اعمال قانون قلع و قمع حدود ۱۰۰ باغ ویلا در حوالی مشهد، از شهروندان خواست به هیچ عنوان زمین‌هایی که تغییر کاربری غیرمجاز داده‌اند را خریداری نکنند تا دچار خسارت نشوند.

آزادسازی ۳۰۰ هکتار از حصار ویلاها

عقیل رحمانی/

 امید طهماسبی‌زاده، مدیر جهاد کشاورزی مشهد ضمن اعلام اعمال قانون قلع و قمع حدود ۱۰۰ باغ ویلا در حوالی مشهد، از شهروندان خواست به هیچ عنوان زمین‌هایی که تغییر کاربری غیرمجاز داده‌اند را خریداری نکنند تا دچار خسارت نشوند.

قلع وقمع ۲۵ هکتار اراضی تغییر کاربری داده شده

مدیــر جهاد کشــاورزی شهرستان مشهد در تشریح عملیات بزرگ قلع و قمع چندین هکتار زمین کشاورزی تغییر کاربری داده شده در جاده مشهد-کلات به خبرنگار قدس گفت: پهنه‌ای که صبح روز گذشته مورد اعمال قانون قرار گرفت در مسیر جاده مشهد به کلات و در نزدیکی روستای کلاکوب واقع شده بود.

وی تصریح کرد: در این عملیات برای اجرای قانون حدود ۱۰۰ قطعه زمینی که به صورت غیرقانونی تبدیل به باغ ویلا و... شده و یا دور تا دور آن‌ها دیوارکشی شده بود، پس از انجام فرایند قانونی و در نهایت با صدور دستور قاضی حقدادی، سرپرست دادسرای ویژه شهرسازی مرکز استان اعاده به وضع سابق شد.

امید طهماسبی‌زاده در مورد وسعت زمین‌های تغییر کاربری داده شده هم بیان کرد: وسعت پهنه‌ای که به وضع سابق اعاده شد در حدود ۲۵ هکتار بود.

ماجرای ساخت و سازهای غیرمجاز و تغییر کاربری‌های خلاف قانون در منطقه را هم همکاران محترم ما شهرداری مشهد و جهاد کشاورزی شهرستان گزارش و پس از آن چند روز تحقیقات مفصلی در این زمینه صورت گرفت و خروجی آن هم اعمال قانون و تخریب بناهای مذکور در محل بود. اجرای این کار هم در قالب شورای حفظ حقوق بیت‌المال  و با همراهی اعضای کمیته صیانت از حریم شهر مشهد صورت گرفت.

زمین‌های مشکل‌دار را نخرید

مدیــر جهاد کشــاورزی شهرستان مشهد ادامه داد: همان طور که قبلاً به سمع و نظر مردم عزیز رسیده، بازهم تأکید می‌کنم عزیزانی که قصد خرید زمین دارند باید توجه کنند به هیچ عنوان سراغ زمین‌هایی که غیرقانونی تغییر کاربری داده شده نروند و هزینه‌ای برای آن پرداخت نکنند؛ چراکه افراد سودجو از آگاهی نداشتن و عدم دقت برخی شهروندان سوءاستفاده کرده و آن‌ها را هدف مطامع خود قرار می‌دهند.

امید طهماسبی‌زاده تصریح کرد: شهروندان توجه کنند به هیچ وجهی پولشان را خرج زمین‌های تغییر کاربری داده شده به صورت غیرمجاز نکنند که در نهایت روند کار به جریمه، تخریب بنای غیرمجاز و... ختم خواهد شد.

از طرفی مالکان زمین‌های کشاورزی این گونه تصور نکنند که اگر قطعه زمینی در اختیار آن‌هاست، به راحتی می‌توانند آن را قطعه‌بندی و به فروش برسانند.

آثار منفی تغییرکاربری زمین‌های کشاورزی

مدیــر جهاد کشــاورزی شهرستان مشهد به آثار منفی تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی اشاره و در این زمینه هم عنوان کرد: مردم عزیز باید به آثار زیانبار که تغییر کاربری‌های غیرمجاز در حاشیه شهرها و... روی محیط زیست، منابع آبی و تولیدات غذایی می‌گذارد هم توجه کنند، این گونه به ماجرا نگریسته نشود که مأموران بی‌رحمانه باغ ویلاهای ایجاد شده را فقط تخریب می‌کنند. این اقدام در راستای احقاق حقوق عامه انجام می‌شود.

اگر ماجرای تغییر کاربری‌های غیرمجاز به صورت کارشناسی واکاوی شود مشخص خواهد شد که این رفتار خلاف قانون که برخی برای سودجویی دست به آن می‌زنند، مسبب مهاجرت روستانشینان به حاشیه شهرها و گسترش حاشیه‌نشینی نیز می‌شود. این پدیده خود می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند.

معامله زمین‌های کشاورزی قطعه‌بندی شده در املاکی‌ها ممنوع

وی هشداری هم به برخی متولیان بنگاه‌های معاملات املاک داد و در این رابطه گفت: خریدو فروش زمین‌های کشاورزی تغییر کاربری داده شده و قطعه‌بندی شده در این واحدهای صنفی ممنوع بوده و در صورتی که این افراد مورد شناسایی قرار بگیرند، در دستگاه قضایی متهم به معاونت در جرم خواهند شد.

متأسفانه برخی مواردی که از سوی ما مورد بررسی قرار گرفته و اسناد فروش چندین قطعه زمین تغییر کاربری داده شده بازبینی شد، معلوم شد در قول‌نامه‌هایی که توسط فرد بنگاهی هنگام فروش قطعات تنظیم شده عنوان شده بود تمامی مشکلات امور اراضی با خریدار است و همه چیز را از گردن خود رد کرده بودند.

امید طهماسبی‌زاده بیان کرد: برخی از همشهریان پس از سال‌ها تلاش بازنشسته می‌شوند و با پول بازنشستگی خود تصمیم می‌گیرند زمینی بخرند تا در ادامه در فضای باغ و... آرامش را برای خود و خانواده‌شان به ارمغان بیاورند، اما چون دقت کافی در این زمینه به خرج نمی‌دهند در دام افرادی که اقدامات آن‌ها از مصادیق کلاهبرداری محسوب می‌شود، گرفتار و پولشان بر باد می‌رود.

باز هم از شهروندان درخواست می‌شود قبل از خرید هر قطعه زمین کشاورزی، باغ  ویلا و... از جهاد کشاورزی و دیگر دستگاه‌های متولی استعلام بگیرند تا خدای ناکرده دچار ضرر و زیان نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.