البرز- رییس کل دادگستری استان البرز گفت: با پیگیری سیاست کاهش زندانیان مهریه و با کاهش سخت‌گیری‌ها در اعسار و قسط‌بندی مهریه، از تعداد زندانیان در البرز کاسته شده است.

تعداد زندانیان مهریه در استان البرز کاهشی محسوس داشته است

به گزارش قدس آنلاین، حسین فاضلی هریکندی صبح امروز در همایش ائمه جماعات استان البرزاظهار کرد: یکی از مشکلاتی که قوه قضائیه از آن رنج می‌برد ورودی بالای پرونده‌هاست که ریشه در خارج از این قوه دارد و متاسفانه معضلات کشور در قالب پرونده به قوه قضائیه سرریز می شود.

وی افزود: برای حل این معضل اقداماتی از قبیل قضازدایی توسط رئیس محترم قوه قضائیه آغاز شده که بخشی مربوط به پرونده‌های مانده است و ایشان تاکید دارند از زمان طرح دعوی تا زمان رسیدگی به آن نباید بیش از یک سال بگذرد در غیر اینصورت جزو پرونده‌های مسن محسوب خواهد شد.

رئیس کل دادگستری استان البرز با تبیین اقدامات استانی برای ساماندهی پرونده‌های مسن خاطرنشان شد: در استان دبیرخانه پیگیری و پایش پرونده‌های مسن و مهم تشکیل و در مرحله عملیات، اکنون پرونده‌ها احصا شده و یکی از معاونان قضایی رئیس کل ماموریت یافته بر این پرونده‌ها نظارت کند تا هر چه سریعتر به سرانجام برسند.

 وی یادآور شد: یکی دیگر از اقدامات مهم برای کاهش ورودی پرونده، استفاده از ظرفیت شوراهای حل اختلاف است که رئیس محترم قوه قضائیه اخیرا بخشنامه مرتبط با آن را ابلاغ کردند تا در دعاوی قابل گذشت از ظرفیت شورای حل اختلاف برای صلح و سازش استفاده شود.

وی دیگر مشکل قضایی استان را بالا بودن جمعیت کیفری دانست و متذکر شد: در حال حاضر سه ندامتگاه استان بیش از ظرفیت، زندانی را در خود جای داده‌اند و نیازمند اقداماتی برای کاهش جمعیت کیفری هستیم.

رئیس کل دادگستری استان افزود: برای این منظور جلسات متعددی با شورای مدیران استان داشته‌ایم تا دستگاه های اجرایی با عمل به وظایف خود با ایجاد اشتغال و فرهنگسازی از افزایش وقوع جرم و ورودی‌ها جلوگیری کنند؛ در دادگستری نیز دو محور کاهش صدور قرار بازداشت‌ها و استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس در دستور کار قرار گرفته و دادسراهای استان مکلف شده‌اند با پذیرش تامین، حتی‌المقدور از صدور قرارهای بازداشت موقت خودداری کنند همچنین با توجه به ظرفیت‌های قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ تاکید و ترغیب شده است قضات از نهادهای ارفاقت، تعلیق یا مجازات‌های جایگزین حبس استفاده کنند.

وی اضافه کرد: در موضوع مهریه نیز با توجه به تاکیدات متعدد مراجع عظام تقلید، قوه قضائیه اهتمام جدی به حل آن داشت، در استان البرز نیز سیاست کاهش زندانیان مهریه پیگیری شده و با کاهش سخت‌گیری‌ها در اعسار و قسط‌بندی مهریه، از تعداد زندانیان کاسته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.