احسان قمری گفت: تأسیس وزارت گردشگری نیز به عنوان متولی صنعت توریسم به شرط سیاست گذاریهای صحیح وکارشناسانه دراین بخش می‌تواند در افزایش درآمدهای ارزی کشور سهم بسزایی داشته باشد.

صادرات غیر نفتی مؤلفه ارتقای شاخص‌های اقتصادی کشور است/ باید به حمایت از صادرات کالاهای دانش‌بنیان ادامه داد

احسان قمری استاد دانشگاه و اقتصاددان در گفت و گو با قدس آنلاین در خصوص اهمیت صادرات غیر نفتی و تأثیرات آن بر شاخص‌های اقتصاد کشور گفت: صادرات غیر نفتی نسخه شفابخش اقتصاد این روزهاست. 

وی افزود: در شرایط فعلی و با وجود تحریم‌های همه جانبه علیه جمهوری اسلامی ایران و با وجود مشکلات مضاعف فراروی صادرکنندگان به عنوان پیشرانان توسعه همه جانبه کشور، صادرات غیر نفتی دوران گذار از بحران را پشت سر گذاشته و ثبات قوانین و مقررات در کنار انعطاف پذیری صادرکنندگان موجبات حرکت به سمت تعادل در تراز تجاری کشور را فراهم نموده است. هر چند براساس آمار رسمی صادرات کشور طی ۵ ماهه اول سال جاری از نظر ارزشی افتی ۱۰ درصدی را تجربه کرده است ولی نمی‌توان این آمار را شاخص چندان صائبی در خصوص ضعف تجارت خارجی کشور دانست. به هر حال وجود شرایط از پیش گفته شده از جمله مشکلات نقل و انتقال ارز حاصل از صادرات به علت ضعف یا عدم وجود روابط بانکی ناشی از تحریم ها؛ حمل و نقل صادراتی و از همه مهمتر رقبای قدرتمند در بازارهای هدف با این وجود تراز تجاری کشور تغییر چندانی نکرده و رو به رشد بوده است. ضمن آنکه در مقوله صادرات لازم است به کیفیت صادرات در کنار کمیت توجه شایانی کرد.

استاد اقتصاد خاطر نشان کرد: شاید در صادرات بخشی از کالاهای سنتی و حجیم در رقابت با رقبای تا دندان مسلح به حمایت‌های همه جانبه در بازارهای خارجی عقب مانده باشیم ولی لازم است به این نکته توجه شود که در طول چند سال اخیر به صورت اعم و در پنج سال جاری به صورت اخص چند کد تعرفه کالای جدید صادر شده است. هر چند شاید ارزش صادرات این کالاها در مقایسه با کالاهایی که رشد منفی داشته‌اند قابل توجه نباشد ولی این امیدواری را ایجاد می‌کند که با استمرار حمایت از اینگونه کالاها که اغلب دانش بنیان هستند و واحد ارزش افزوده فراوانی در زنجیره تولید و صادرت اند، در آینده نه چندان دور شاهد تولید انبوه و به تبع آن صادرات بیشتر این گونه کالاها باشیم.

احسان قمری استاد اقتصاد گفت: از سوی دیگر توجه به صادرات خدمات به ویژه صادرات فنی و مهندسی و همچنین درآمدهای ناشی از گردشگران خارجی نیز از جمله مواردی است که لازم است جدی تر به آن نگریسته شود. خوشبختانه توان فنی و مهندسی متخصصان ایرانی در حوزه های راه سازی، سد، تونل و ساختمان به اندازه‌ای است که در رقابت با همتایان خود در جهت اخذ پروژه‌های برون مرزی گوی سبقت را ربوده واین مساله نیز در کنار صادرات کالا زمینه افزایش صادرات غیر نفتی را فراهم کرده است؛ ضمن اینکه تاسیس وزارت گردشگری نیز به عنوان متولی صنعت توریسم به شرط سیاست گذاریهای صحیح وکارشناسانه دراین بخش می‌تواند در افزایش درآمدهای ارزی کشور سهم بسزایی داشته باشد.

وی در پایان تصریح نمود: ضمن اینکه تاثیر فعالیتهای فوق در ایجاد اشتغال برای آحاد جامعه حائز اهمیت است. فراموش نشود که در صورت ابلاغ تخصیص بودجه های حمایتی و تشویقی از سوی دولت و همچنین فرماندهی واحد تولید و صادرات توسط سازمان توسعه تجارت ایران و همکاری سایر نهادهای دیر باز انگیزه صادر کنندگان افزایش یافته ونیل به اهداف تعیین شده در قانون برنامه ششم توسعه در خصوص رشد ۲۱ درصدی تجارت تسهیل خواهد گردید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.