قزوین- اگر اهل قزوین باشید به‌طور حتم به‌کرات شاهد پروازهای هواپیماهای سبک و کوچک به رنگ‌های مختلف در آسمان آن بودید و نام فرودگاه قزوین برای همه شما آشناست اما اگر می‌خواهید از سرنوشت این فرودگاه باخبر شوید که چرا هیچ پرواز مسافربری و یا باری بر باند این فرودگاه فرود نمی‌آید بهتر است در مطالعه این گزارش ما را همراهی کنید.

«فرودگاه قزوین» یک باند  و دو هوا

قدس آنلاین-گروه استان ها: فرودگاه ویژه قزوین افزون بر ۵۰ سال از تأسیس آن می‌گذرد.فرودگاه خدمات ویژه قزوین سال ۱۳۵۴ باهدف توسعه بخش کشاورزی و مبارزه با آفات در سراسر کشور راه‌اندازی شد، اما از سال ۹۱ و پس از طرح واگذاری این فرودگاه به شهرداری بابت بدهی‌های دولت در کش‌وقوس بخش خصوصی و دولتی قرار گرفت.

طرح توسعه ای

این فرودگاه کوچک در زمره شرکت‌های خدماتی در شرق شهر قزوین و مقابل شرکت ملی فرآورده‌های نفتی سال‌هاست که وظیفه سم‌پاشی هوایی دشت قزوین را بر عهده دارد و مالکیت آن نیز بر عهده جهاد کشاورزی بود تا اینکه شهرداری قزوین برای مالکیت و در اختیار گرفتن این فرودگاه پیش‌قدم شد و باوجوداینکه مبالغ متعددی نیز بایت خرید و توسعه آن هزینه کرد اما این پروژه به حال خود رهاسازی شد.

واگذاری شرکت تخصصی در صنعت هوانوردی به مجموعه‌ای هم چون شهرداری که هیچ تخصصی در زمینه هوانوردی نداشت دارای اشکال بودپیش‌ازاین در سنوات گذشته و همچنین در دهه ۸۰ مطالعات جامعی برای توسعه فرودگاه قزوین جهت مسافربری شدن آن انجام شد و چندین سال در زمره وعده‌های مسئولان و سوژه رسانه‌ها قرار گرفت اما تا امروز این طرح به سرانجام نرسیده و پای هیچ مسافری به باند این فرودگاه باز نشده است.

در حال حاضر پروازهای آموزشی با هواپیماهای یک موتورِ یا پروازهای تفریحی و توریستی در این فرودگاه انجام می‌شود و بنا بر گفته کارشناسان صنعت هوانوردی با توجه به نزدیکی فرودگاه به خطوط فشارقوی برق امکان نشست‌وبرخاست  هواپیماهای مسافربری وجود ندارد.

مالکیت شهرداری

در فرودین سال ۹۱ و بر اساس اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، از طریق فرابورس و با امضای قراردادی بااعتباری بیش از  ۳۳۰ میلیارد ریال، فرودگاه خدمات ویژه قزوین درازای بدهی‌های دولت، به شهرداری قزوین واگذار شد.

با انتقال مالکیت فرودگاه خدمات ویژه به شهرداری قزوین، در عمل مالکیت سه فرودگاه خدمات ویژه شهرهای گنبد، شیراز و دزفول نیز که زیرمجموعه فرودگاه خدمات ویژه استان قزوین هستند به شهرداری قزوین انتقال می‌یافت ولی در اسفندماه سال ۹۲ سازمان خصوصی‌سازی به علت آنچه عمل نکردن تعهدات شهرداری قزوین اعلام کرد، اقدام به فسخ قرارداد واگذاری کرد و شهرداری قزوین نیز از این تاریخ به بعد هیچ مسئولیتی در قبال این فرودگاه نپذیرفت.

گفتنی است در حال حاضر بیش از ۷ سال از بلاتکلیفی فرودگاه قزوین می‌گذرد و هیچ طرح توسعه‌ای در آن اجرانشده است.

ورود شهرداری اشتباه بود

در حال حاضر قرارداد شهرداری برای مالکیت این فرودگاه فسخ‌شده است و بااینکه مقرر بود ظرف مدت ۳ ماه از فسخ قرارداد هزینه کرد شهرداری به این نهاد بازگردانده شود اما این مشکل نیز حل نشد.

هدی عبدالرزاقی، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر قزوین، با اشتباه خواندن ورود مدیریت شهری در این طرح می‌گوید: در سال ۹۵ شهرداری در قزوین در خصوص واگذاری فرودگاه سم‌پاشی استان قزوین وارد میدان شد و بیش از ۹ میلیارد تومان در این پروژه هزینه کرد و امروز با فسخ این قرارداد هنوز نتیجه این سرمایه‌گذاری معلوم نشده است.

وی یادآورمی شود: طبق اسناد موجود، شهرداری قزوین برای خرید این فرودگاه ۵/۵ میلیارد تومان پرداخت کرده و نزدیک به ۵/۳ میلیارد تومان دیگر نیز بابت هزینه‌های دیگر پرداخته است درحالی‌که امروز شهرداری با مشکلات اعتباری مواجه است و هنوز نتوانسته این هزینه کرد خود را دریافت کند.

کارکرد فرودگاه مشخص است

در همین رابطه یکی از اعضای هیئت‌مدیره شرکت فرودگاه خدمات ویژه قزوین می‌گوید: واگذاری شرکت تخصصی در صنعت هوانوردی به مجموعه‌ای هم چون شهرداری که هیچ تخصصی در زمینه هوانوردی نداشت خود دارای اشکال بود  و لذا لذا ایجاد چنین مشکلاتی است دور از ذهن نبود.

اسکندری می‌افزاید: از سال ۹۱ تا ۹۴ روند ارائه خدمات ویژه فرودگاه به علت مشکلات شهرداری قزوین با سازمان خصوصی‌سازی به‌کندی پیش می‌رفت که پس از واگذاری‌ها این مشکلات مرتفع شده و خدمات‌دهی فرودگاه به روال سابق بازگشته است.
وی می افزاید: شرکت هواپیمایی خدمات ویژه یکی از مهم‌ترین ابزارهای وزارت جهاد کشاورزی در مقابله با آفات و بیماری‌های گیاهان محسوب می‌شود و یکی از وظایف ما سم‌پاشی، بذرپاشی، کودپاشی، اطفای حریق و نقطه زنی حتی در جنگل‌های شمال بر عهده این فرودگاه است.
اسکندری بابیان اینکه فرودگاه خدمات ویژه، همچنین پذیرای پروازهای آموزشی، توریستی و برد کوتاه است، می‌افزاید: در حال حاضر وظیفه اصلی ما در فرودگاه خدمات ویژه، مقابله با بحران‌های بخش کشاورزی است.

وی با اشاره به بارش‌های سیل‌آسا و احتمال شیوع بیماری‌هایی نظیر زنگ گندم و یا حمله ملخ‌ها اظهار می‌کند: با بروز چنین بحران‌های طبیعی نقش این فرودگاه در ارائه خدمت ویژه بیش از گذشته نمایان می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • قزوینی ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
    0 0
    جناب آقای استاندار شمااقدام فرماییداین پروژه بعدازسالها فرودگاه مسافربری قزوین به نتیجه برسد.