وزیر نیرو با اشاره به عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اجرای موافقت‌نامه اعمال تعرفه ترجیحی 840 قلم کالا در این چارچوب گفت: مبادله و تجارت با پول ملی و دور زدن سویفت را با این اتحادیه دنبال می‌کنیم

مبادله با پول ملی و دور زدن سوئیفت را با اتحادیه اقتصادی اوراسیا دنبال می‌کنیم/ ۸۴۰ قلم کالا از ۵ آبان مشمول تعرفه ترجیحی می‌شود

قدس آنلاین: رضا اردکانیان در پایان نشست هیأت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه اتحادیه اقتصادی اوراسیا به میزبانی نخست وزیر ارمنستان صورت گرفت، اظهار داشت: برای اولین بار جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضوی که به این مجموعه ملحق شده است، در این جلسه شرکت کرد.

وزیر نیرو ادامه داد: از ۵ آبان ماه موافقت نامه‌ای عملیاتی خواهد شد که به موجب آن حدود ۸۴۰ قلم کالا مشمول تعرفه ترجیحی خواهد شد. به این معنا که تعرفه‌ها تخفیف پیدا می‌کند و تعرفه تعدادی از کالاها هم صفر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰۰ قلم از این کالاها به این گونه است که ما می‌توانیم از ایران و با تعرفه‌های مخفف یا صفر صادرات داشته باشیم، گفت: بیش از ۳۰۰ قلم کالا هم مربوط به سایر کشورها است.

وزیر نیرو با بیان اینکه این فرصت بسیار بزرگی است اما باید الزامات آن را به خوبی رعایت کنیم،گفت:در وهله اول آمادگی بخش خصوصی ما اهمیت دارد و تولیدکنندگان و تجار باید در این فرصتی که ما تا پنجم آبان ماه داریم از طریق تشکل‌های صنفی، اتاق‌های بازرگانی و سازمان‌های دولتی مسئول در جریان جزئیات امر قرار گیرند.

وی  با اشاره به اینکه در شرایط تحریم ها این مسئله می تواند منجر به افزایش اشتغال در کشور شود و نقش تعیین کننده ای را در این زمینه ایفا خواهد کرد، تأکید کرد: ما از دبیر کل اتحادیه اقتصادی اوراسیا و وزرای مسئول در دبیرخانه دعوت کرده ایم که در این فرصت زمانی به ایران بیایند تا جلساتی را داشته باشیم.

اردکانیان افزود: سازمان های مهمی چون گمرک جمهوری اسلامی ایران، سیستم بانکی از طریق بانک مرکزی، سیستم حمل و نقل شامل حمل و نقل جاده ای و دریایی در خزر، سازمان استاندارد و سازمان توسعه و تجارت خارجی جز دستگاه هایی هستند که نیازمند فراهم کردن مقدمات برای عملیاتی شدن این الحاق هستند. ما از ۵ آبان ماه، فرصت حداقل سه ساله ای را داریم که این الحاق موقت را دائمی کنیم و همچنین همه کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و جمهوری اسلامی ایران می توانند به صورت یک منطقه آزاد تجاری عمل کنند.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در این سفر دیدارهای دو جانبه ای صورت گرفت و با توجه به اینکه وزارت نیرو مسئولیت کمیسیون مشترک، همکاری های اقتصادی با ارمنستان را هم دارد، در جلسات با مسئولان و به ویژه جلسه رئیس جمهور با نخست وزیر ارمنستان، تسریع در احداث خط سوم انتقال برق بین ایران و ارمنستان مورد تأکید قرار گرفت تا زمستان سال آینده به بهره برداری برسد و هزار مگاوات دیگر به ظرفیت انتقال انرژی اضافه شود.

وی گفت: موضوع تهاتر گاز با برق و تمدید قرارداد فعلی تا ۲۰ سال آینده و توسعه تهاتر گاز، برق و کالا هم در این دیدارها مورد تأکید قرار گرفت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس انلاین درمورد اینکه دور زدن سویفت و مبادله کالا با پول ملی میان کشورهای این اتحادیه اقتصادی نیز از سوی دولت دنبال می‌شود؟ اظهار داشت: بله این در دستور کار دولت است و استفاده از پول ملی مورد تأکید است که کمک بزرگی خواهد کرد که روان‌تر شدن مبادلات تجاری در محدوده اتحادیه اقتصادی اوراسیا.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.