مسؤول ستاد هماهنگی‌های ایران در عراق و سوریه گفت: امروز دیپلماسی‌های رسمی کارآیی خود را از دست داده‌اند و دیپلماسی عمومی در حال شکل گیری است.

دیپلماسی رسمی در حال کمرنگ شدن است/ هنوز نتوانسته‌ایم فرصت‌های بالقوه‌ «اکو» را محقق کنیم

به گزارش قدس آنلاین، حسن دانایی‌فر امروز در اجلاس مدل شبیه سازی سازمان همکاری اقتصادی اکو که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، گفت: امروز دیپلماسی‌های رسمی کارآیی خود را از دست داده‌اند و قطعا سازوکارهایی که باید بتوانیم در منطقه و در روابط بین کشورهای منطقه ترسیم کنیم تا ‌اهداف خود که در رأس آن همزیستی مسالمت آمیز است را محقق کنیم، فراهم شود.

مسؤول ستاد هماهنگی‌های ایران در عراق و سوریه ضمن بیان این نکته که این نوع نگرش طی سال‌های اخیر در حال گسترش است، تصریح کرد: نمونه این امر را امروز شاهدیم و روابط بین ایران و عراق و دیگر کشورهای منطقه مبتنی بر نگرش‌های جدیدی است که بازیگران اصلی این نوع نگرش، مردم و اندیشمندان و نخبگان بین دو کشور هستند.

وی گفت: حدود ۳ و نیم میلیون زائر از عراق می‌آید و هر ساله این عدد در حال افزایش یافتن است.

دانایی‌فر ادامه داد: بیش از ۶۲ درصد افرادی که از عراق به‌ایران می‌آیند با هدف گردشگری به‌ایران می‌آیند، البته همه این سفرها زیارتی نیست، بلکه در بخش درمان ۱۸ درصد سفرها را به‌خود اختصاص داده است.

مسؤول ستاد هماهنگی‌های ایران در عراق و سوریه با اشاره به‌اینکه حدود سه و نیم میلیون نفر هم از ایران به‌عراق می‌روند است، ابراز کرد: این نوع دیپلماسی از نوع دیپماسی‌های ارزان، ماندگار و با اثرگذاری بیشتر است.

وی ضمن بیان این موضوع که کل خاورمیانه ۴.۵ درصد و اکو چهار درصد سهم را به‌خود اختصاص داده است، عنوان کرد: جاذبه‌هایی که بین کشورها وجود دارد تنها جاذبه‌های گردشگری دینی نیست، جاذبه‌های مختلفی داریم که باید گسترش دهیم، اما حلقه مفقوده‌ای این بین وجود دارد و آن اینکه سازوکارهای امر را ایجاد نکرده‌ایم.

دانایی‌فر اظهار کرد: ایران از نظر انرژی وضعیت خاصی دارد و این درهم تنیدگی که بین دو کشور وجود دارد سبب شده وضعیت به‌گونه‌ای دیگر شود و چنانچه بتوانیم این سازوکارها را ایجاد کنیم و دوسویه از این ارتباطات سود ببریم، موفق خواهیم شد.

مسؤول ستاد هماهنگی‌های ایران در عراق و سوریه در پاسخ به‌این نکته که آیا می‌توان در اکو به‌یک همگرایی رسید؟ گفت: بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی دنیا به‌یک مرحله جدیدی از روابط رسید.

وی با تاکید بر این نکته که اصالت‌ها هنوز با دولت‌هاست، عنوان کرد: اما علاوه بر دولت‌ها شاهد شکل‌گیری عناصر شبه دولتی هم هستیم و در کنار این‌ها سازمان‌های مدنی هم حضور دارند.

دانایی‌فر گفت: ارتباط ایران و عراق نشان می‌دهد جاذبه‌هایی که در زمینه‌های گردشگری وجود دارد می‌تواند این همگرایی را به‌وجود آورد.

مسؤول ستاد هماهنگی‌های ایران در عراق و سوریه گردشگری طبیعی، سلامت، ورزشی، تاریخی را در این مسیر مهم خواند و ابراز کرد: البته نیازمند در صورت ایجاد سازوکارهایی که پیش از این گفته شد این امر محقق می‌شود و تنها نباید به اکو یک نگاه صرفا سیاسی دانست هرچند که پایه تاسیس این مجموعه سیاسی بود.

درصددیم مشهد را تبدیل به‌منطقه آزاد زیارت کنیم

در ادامه عضو شورای شهر مشهدیکی از منابع اصلی درآمدی شهرها را پذیرش توریست دانست و گفت: شهر مشهد به‌دلیل موقعیتی که دارد می‌تواند از این فرصت بهره ببرد.

شهناز رمارم تکید کرد: به هین دلیل شورای شهر و شهرداری نمی تواند نسبت به این نیاز اساسی بی‌تفاوت باشد؛ امروز مسافرت کردن تنها یک تفریح نیست، بلکه یک نیاز اساسی است و این نیاز، برنامه‌ریزی می‌خواهد.

وی ادامه داد: ما به زائر خود به عنوان یک فرصت می‌نگریم نه به‌عنوان یک حاشیه.

عضو شورای شهر مشهد با بیان این نکته که در اسلام میهمان حبیب خداوند است، اظهار کرد: طی آماری که در سال ۹۷ منتشر شد حدود دو میلیون نفر زائر عراقی به‌مشهد سفر کرده‌اند  و این یعنی ۵ میلیارد دلار درآمد برای شهر و طبیعی است که مدیران شهری از این فرصت بهره می‌برند.

رمارم اضافه کرد: طبیعی است که برخی بخواهند حاشیه سازی کنند، اما ما در مدیریت شهری تمام تلاش خود را می‌کنیم زیرساخت‌های لازم را برای حضور گردشگران و خاصه گردشگران منطقه آماده سازی کنیم.

وی در خصوص توجه شورای شهر به‌مسائل بین‌الملل، اظهار کرد: تحولات دنیای امروز مدییت شهری را دچار تغییر کرده است و توسعه شهرها صرفا توسعه کالبدی نیست و شهرهای بزرگ دنیا حدود ۷۰ درصد به‌توسعه اجتماعی- فرهنگی فکر می‌کنند و ۳۰ درصد به‌توسعه کالبدی.

عضو شورای شهر مشهد با بیان این نکته که «برندینگ» یکی از مسائلی است که در مدیریت شهری مشهد مورد توجه است، عنوان کرد: تغییر نرخ ارز ایران را تبدیل به‌یکی از مقاصد گردشگری آن هم با کیفیت بالا کرده است.

رمارم با تاکید شورای شهر به‌دنبال تصویب قوانینی است که سطح کیفی شهر را برای گردشگران بالا ببرد، گفت: حتی در حال فراهم کردن زمینه برای ایجاد منطقه آزاد زیارت در شهر مشهد هستیم البته در این مسیر نیازمند تصویب قوانین و کمک سازمان‌ها هستیم.

هنوز نتوانسته‌ایم فرصت‌های بالقوه‌ «اکو» را محقق کنیم

در ادامه سفیر سابق ایران در شورای اقتصادی سازمان ملل گفت: اینکه دیپلماسی رسمی در حال کمرنگ شدن است صحیحی است، اما دیپلماسی رسمی آن چیزی که در همچنان در سطح بین‌المللی جاری است.

باقر اسدی با بیان اینکه «اکو» تنها سازمان منطقه‌ای که ایران در آن عضویت دارد، ابراز کرد: می‌توان ادعا کرد که هنوز در مجموعه اکو نتوانسته‌ایم بالقوه‌های عظیم ۱۰ کشور را در حوزه‌های مختلف محقق کنیم.

وی توجه به‌چالش‌های منطقه‌ای را یکی از موضوعاتی دانست که باید در مسیر رسیدن به‌این روابط مورد توجه قرار گیرد.

ایجاد «سینمای اکو» در مشهد در آینده نزدیک

در ادامه این نشست دبیر اجرایی اجلاس گفت: در عصر امروز ویزگی های مختلفی برای یک شهر جهانی شمارش کردند و شاخص های متفاوتی را برای آن ترسیم کردند.

حسین کشیری همکاری و عضویت در سازمان‌های بین المللی را یکی از این شاخص‌ها خواند و ابراز کرد: در این راستا مشهد عضویت در سازمان های جهانی متفاوتی را دارد  در جوزه ارتباطات دوجانبه ارتباطات مناسبی را با کشورهای منطقه به ویژه لاهور، سین کیانگ و نجف منعقد کرده است.

وی به‌ارتباطات این شهر در حوزه ترانزیتی با کشورهای همسایه اشاره و تصریح کرد: در آینده نزدیک طی تفاوهمات بین شهرداری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مشهد شاهد تاسیس «سینما اکو» خواهیم بود و امشب در یکی از سینماهای شهر یکی از فیلم‌های مد نظر را با حضور عوامل فیلم به‌روی صحنه خواهیم برد.

دبیر اجرایی اجلاسیه مدل شبیه سازی سازمان همکاری اقتصادی اکو خاطرنشان کرد: در این دو روز شاهد پنج پنل خواهیم بودیم.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.