سیدمسعود شجاعی طباطبایی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری از افتتاح یک نمایشگاه کارتون و کاریکاتور در قالب «واکنش سریع به اتفاقات منطقه» و با هدف حمایت از مردم مظلوم یمن خبر داد.

واکنش کاریکاتوریست‌های ایرانی به جنایات حاکمان سعودی در یمن

سیدمسعود شجاعی طباطبایی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری  در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی قدس آنلاین با اعلام خبر افتتاح نمایشگاهی درباره حمله به یمن اظهار کرد: در ادامه برپایی نمایشگاه های «ملکه کشتی ربا»، «سیلی های سخت» و ... این بار در یک حرکت جهادی از سوی هنرمندان کارتونیست و کاریکاتوریست نسبت به اتفاقات اخیر یمن واکنش نشان خواهیم داد.

وی در ادامه افزود: با توجه به این که کاریکاتور زبان رسا و در عین حال قابل فهمی برای عموم است و از سویی دیگر وجه بین المللی هم دارد، در اتفاقاتی از این دست رسانه مطلوب و کارآمدی است. به طور مثال در ما ارتباط با بحث پهباد فرصت محدودی داشتیم ولی باید این اتفاق به شکل رسانه ای هم ثبت می شد که برهمین اساس به صورت همزمان از قابلیت های پوستر، کارتون و کاریکاتور بهره بردیم و نمایشگاهی تحت عنوان «سیلی های سخت» برگزار شد؛ در حال حاضر نیز این نمایشگاه در کنار لاشه های آن پهپاد در موزه انقلاب و دفاع مقدس به نمایش گذاشته شده است.

شجاعی طباطبایی با تاکید بر ضرورت واکنش بهنگام عنوان کرد: بنابراین ما باید به اتفاقاتی از این دست به سرعت واکنش نشان بدهیم، زیرا رسانه های غربی تنها به بخش مورد نظر خودشان در این قضیه توجه کرده بودند و می گفتند ایران کشتی ربایی کرده اما هیچ صحبتی از نفتکش توقیفی جبل الطارق نمی کردند، بنابراین لازم بود ما به گونه ای به این بحث ورود پیدا می کردیم که به نظرم کاریکاتور هم زبان بسیار موثری بود.

وی در ادامه افزود: ضمن اینکه پوسترهای ملکه انگلیس با لباس دزدان دریایی در فضای شهری به نمایش درآمده بود و برای آنها سوال پیش آمده بود که چرا ملکه با لباس دزدان دریایی به تصویر کشیده شده است و چرا اصلا نام این نمایشگاه «ملکه کشتی ربا» است که در نهایت شبکه های خارجی مانند فرانس پرس پای کار آمدند و اخبار مربوط به آن را پوشش دادند و باعث شد اتفاقاتی که رخ داده بیشتر به چشم بیاید. این نشان می دهد رسانه نقش موثری در ارائه اتفاقات، حواشی و افشاگری و مباحثی از این دست دارد.

مدیرمرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری تاکید کرد: در اتفاق یمن هم شاهد این هستیم که چندین سال است مردم مظلوم یمن به خاک و خون کشیده می شوند و هر ده دقیقه یک کودک یمنی به شهادت می رسد. اکنون که با شما صحبت می کنم این آمار به هر هفت دقیقه رسیده است که بسیار تلخ و غم انگیز است اما تاسف آور اینجاست که رسانه ها، مجامع بین المللی و حتی سازمان بین الملل گرفتار سکوت مرگباری شده اند و سخنی نمی گویند و صحبتی از این جنایت و نسل کشی در رسانه های غربی و عربی نمی بینیم. اما وقتی اتفاقاتی مانند آرامکو و حمله به تجهیزات نفتی عربستان رخ می دهد می بینیم که چگونه ماجرا را به نفع خودشان تغییر می دهند. در این شرایط لازم است که ما ورود پیدا کنیم و این مباحث را با زبان گویای کاریکاتور و کارتون مطرح کنیم.

شجاعی طباطبایی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین این نمایشگاه هم از جمله اتفاقات نیازمند واکنش سریع است و برهمین اساس هنرمندان آثار خود را در دو شاخه کارتون و کاریکاتور آماده کرده اند و طی این مدت کوتاه کتاب این نمایشگاه هم آماده شده است که طی روزهای آتی در هفته آینده از آن رونمایی و نمایشگاه نیز افتتاح خواهد شد. این آثار توسط یک تیم جهادی که به صورت شبانه روزی برای رساندن این پروژه زحمت کشیده اند، ظرف سه الی چهار روز آماده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.