بوشهر- هر وقت صحبت از مصرف آب می شود توپ صرفه جویی در زمین مشترکان قرار دارد و شاید به دلیل انبوهی از آگهی های مختلف که صبح تا شب از رسانه پخش می شود همه بر این باور هستند که صرفه جویی را فقط باید از مشترکان طلب کرد و تمامی کمبود های آب به دلیل رفتار غیر استاندارد مصرف کنندگان است!

بازسازی شبکه آب رسانی روستایی بوشهر اعتبار می خواهد

قدس آنلاین-گروه استان ها: صرفه جویی در مصرف آب هر چند وظیفه ای انسانی و شرعی است اما بخشی از هدر رفت آب به دلیل فرسودگی شبکه توزیع از دایره رفتار مصرف کنندگان خارج بوده و به متولیان دست اندرکار در توزیع آب باز می گردد.

کم آبی در روستاهای بوشهر که همه ساله به ویژه در فصل تابستان در صدر اخبار رسانه های جنوب قرار می گیرد در زمره موضوعاتی است که برای صرفه جویی  و حفظ منابع نمی توان تنها از روستائیان  طلب صرفه جویی کرد بلکه بخشی از مصرف بدون سود شبکه توزیع آب هدر می رود.

بنا بر گفته مسئولان آب و فاضلاب افزون بر ۴۰ درصد شبکه توزیع آب در روستاهای این استان فرسوده است و لذا بخش قابل توجهی از منابع آبی در این شبکه هدر می رود و این در حالی است که برای رفع این مشکل تنها با اختصاص ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان این مشکل را رفع و در تامین بخشی از نیاز های روستائیان همت گمارد.

در حالی که بخشی از آب مورد نیاز استان بوشهر از شهرستان کازرون بخشی از خط کوثر و چاه‌های داخل استان و ۳۰ هزار مترمکعب از طریق آب‌شیرین‌کن‌های بوشهر و کنگان تأمین می‌شود اما به دلیل فرسودگی خطوط انتقال به راحتی بخشی از ان هدر می رود.

نوسازی پول می خواهد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر در این خصوص با بیان اینکه بیش‌ترین چالش آب در حوزه روستایی را در تابستان امسال و در روستاهای نوار ساحلی شهرستان تنگستان در استان داشتند اظهار کرد: برای حل مشکلاتی از این دست دو راهکار کوتاه و بلندمدت پیش‌بینی می شود که یکی افزایش سرانه آب و نوسازی شبکه و خط انتقال در کوتاه مدت و دیگری ساخت آب‌شیرین‌کن هفت هزار و ۵۰۰ مترمکعبی دلوار در بلندمدت است.

روح‌الله طاهریان پوربا بیان اینکه برای هر کیلومتر نوسازی شبکه در روستاها یک و نیم میلیارد ریال و برای خطوط اصلی انتقال پنج میلیارد ریال اعتبار نیاز است افزود: متاسفانه یک هزار و ۱۷۰ کیلومتر از خط انتقال و شبکه توزیع آب روستاهای استان بوشهر فرسوده است که نیازمند بازسازی و نوسازی است.

وی با اشاره به اینکه طول خط انتقال و شبکه توزیع آب روستاهای استان بوشهر در مجموع  پنج هزار و ۵۰۰ کیلومتر است بیان کرد: از این میزان هزار و ۵۰۰ کیلومتر فرسوده و نیازمند نوسازی داشته است.

وی با بیان اینکه در طول سه سال گذشته ۳۳۰ کیلومتر از شبکه فرسوده نوسازی شده است یادآور شد: برای نوسازی باقیمانده شبکه توزیع آب روستاهای استان بوشهر سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

طاهریان پور اذعان کرد: میزان ۳۰ تا ۴۰ درصد خطوط انتقال روستاهای استان بوشهر دچار فرسودگی است که باید آن را به ۱۶ درصد کاهش دهیم.

طاهریان پور با اعلام این خبر که تا پایان سال ۹۹ مشکل کمبود آب روستاهای نوار ساحلی با راه‌اندازی آب‌شیرین‌کن ۷ هفت هزار و ۵۰۰ مترمکعبی دلوار به‌طور کامل برطرف می‌شود اظهار داشت: ۱۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی برای نوسازی شبکه و خطوط انتقال روستاهای جنوبی نوار ساحلی دلوار برای کاهش هدر رفت آب در مناطق نوار ساحلی اختصاص‌یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.