فرمانده یگان حفاظت آستان قدس رضوی فعالیت‌های انجام شده در مدت یک سال گذشته و از زمان تشکیل این یگان تاکنون را تشریح کرد.

حافـظان وقـف

محمدحسین مروج کاشانی/

 فرمانده یگان حفاظت آستان قدس رضوی فعالیت‌های انجام شده در مدت یک سال گذشته و از زمان تشکیل این یگان تاکنون را تشریح کرد.

سردار سرتیپ ‌دوم پاسدار علی‌اکبر افراسیابی در آستانه سیزدهم مهرماه، روز نیروی انتظامی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس گفت: مأموریت این یگان برابر ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح، صیانت و حفاظت از اماکن، زیرساخت‌ها و املاک آستان قدس رضوی و انجام بخشی از وظایف انتظامی و حفاظتی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران(ناجا) است.

وی درباره چگونگی ایجاد و تأسیس این یگان اظهار کرد: یگان حفاظت آستان قدس رضوی بر اساس ماده 35 قانون توسعه کشور که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، تشکیل شد که در آن ماده قانونی به سازمان‌ها، نهادها و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی(خصوصی) اجازه می‌دهد برای رفع نیازهای حفاظتی با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح نسبت به ایجاد و راه‌اندازی یگان حفاظتی اقدام کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: بر همین اساس، آستان قدس رضوی در سال 1395 از وزارت کشور و شورای عالی امنیت ملی درخواست تشکیل این یگان برای استفاده از ظرفیت‌های قانونی و انسجام‌بخشی در امور حفاظتی را می‌کند که پس از انجام مراحل قانونی در تاریخ هفتم شهریور 1397 دستورعمل تشکیل اختصاصی این یگان توسط رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به آستان قدس رضوی ابلاغ شد.

سردار افراسیابی یادآور شد: پس از این مرحله، در تاریخ نهم آبان ماه سال گذشته با حضور تولیت وقت آستان قدس رضوی و سردار فرماندهی ناجا، فرمانده این یگان منصوب و پس از معرفی، به طور رسمی کار خود را آغاز کرد.

این یگان در حوزه استحفاظی آستان قدس رضوی چه می‌کند؟

وی به جایگاه این یگان در مجموعه آستان قدس رضوی اشاره و خاطرنشان کرد: این یگان به عنوان ضابط خاص قضایی در حوزه استحفاظی آستان قدس رضوی بوده و بخشی از مأموریت‌های ناجا را انجام می‌دهد.

فرمانده این یگان اضافه کرد: به عنوان مثال، مسئولیت حفاظت از اماکن، نهادها و سازمان‌ها در کشور به عهده ناجاست و در اماکن و ساختمان‌های اختصاصی مانند آستان قدس رضوی به عهده این یگان است مگر آنکه در موارد لازم، این یگان درخواست همکاری از نیروی انتظامی نماید که البته در سلسله مراتب نیروهای مسلح این یگان زیرمجموعه ناجا به شمار می‌رود و یا به عبارت دیگر این یگان از بخش‌ها، مجموعه‌ها و واحدهای آستان قدس رضوی است که زیر نظر مستقیم تولیت آستان قدس رضوی و با رعایت ضوابط و دستورعمل‌های ناجا فعالیت می‌کند.

سردار افراسیابی متذکر شد: این یگان در سلسله مراتب نیروهای مسلح بوده و اختیارات آنان توسط ستاد کل نیروهای مسلح به بالاترین مقام و شخص مسئول در هر سازمان و نهاد تفویض می‌شود و این تفویض اختیار قابل واگذاری به شخص دیگری نیست و به همین دلیل این یگان زیر نظر مستقیم تولیت محترم آستان قدس رضوی فعالیت می‌کند.

چرا آستان قدس رضوی به سراغ تشکیل یگان حفاظت رفته است؟

سردار افراسیابی در پاسخ به این پرسش که چرا آستان قدس رضوی به سراغ تشکیل یگان حفاظت رفته است؟ به موضوع محاسن و مزیت‌های تشکیل این یگان اشاره کرد و گفت: استفاده از ظرفیت‌های قانونی به عنوان ضابط خاص قضایی یکی از مهم‌ترین محاسن و مزیت‌های تشکیل این یگان به شمار می‌رود به این معنی که افراد تحت امر این یگان با فراگیری و گذراندن آموزش‌های لازم، با هماهنگی دستگاه قضایی و دریافت کارت ویژه ضابط خاص قضایی، با سرعت عمل بیشتر و با صرفه‌جویی در وقت و زمان، در هنگام مأموریت‌های محوله نسبت به انجام وظایف قانونی، اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: انسجام، ساماندهی و یکپارچگی در انجام امور حفاظتی در زمینه حفظ و صیانت از اموال، اماکن و دارایی‌های آستان قدس رضوی با توجه به گستردگی سازمان‌ها، شرکت‌ها، مؤسسه‌ها، کارخانجات، املاک، اراضی و... متعلق به این نهاد مقدس در کشور و جلوگیری از اقدامات جداگانه و... از دیگر مزیت‌های تشکیل این یگان است.

برخورداری نیروهای تحت امر این یگان از لباس واحد و یک‌شکل و امکانات و تجهیزات لازم، در کنار برخوردار شدن از آموزش‌های لازم و مورد نیاز از دیگر مواردی بود که فرمانده این یگان به آن‌ها اشاره کرد.

این مقام مسئول همچنین به پشتیبانی از نیروهای این یگان در حین انجام مأموریت اشاره و تأکید کرد: چنانچه نیروهای این یگان در هنگام انجام وظایف محوله در اثر بروز حوادث و سوانح، کشته، مجروح و یا مصدوم شوند، در چارچوب آیین‌نامه و ضوابط موجود، مصداق موارد مربوط به شهادت و ایثارگری قرار خواهند گرفت و حمایت‌های لازم نیز از آنان به عمل خواهد آمد.

سردار افراسیابی درباره شاخص‌های تأمین نیروی انسانی در این یگان نیز گفت: این شاخص‌ها با لحاظ نمودن شاخص‌های مربوط به نوع مأموریت، وظایف، فعالیت و گستره حوزه استحفاظی توسط آستان قدس رضوی تهیه و پس از تأیید نیروی انتظامی، افراد واجد شرایط به کارگیری می‌شوند.

این یگان در یک ‌سال گذشته چه فعالیت‌هایی داشته است؟

فرمانده یگان حفاظت آستان قدس رضوی به فعالیت‎های یک سال گذشته این یگان مربوط به بازه زمانی اول مهرماه سال گذشته تا ابتدای مهرماه سال 98 در حوزه استحفاظی آستان قدس رضوی اشاره کرد.

سردار افراسیابی گفت: رفع تصرف از اراضی و املاک آستان قدس رضوی در بیش از 90 هکتار، ترمیم دیوارهای اراضی و املاک آستان قدس رضوی برای انجام بهتر و بیشتر مراقبت‌های حفاظت فیزیکی در بیش از 2هزار و 500 مترمربع، گشت‌زنی و حفاظت از بیش از 680 پلاک موقوفه در اراضی متعلق به آستان قدس رضوی، اخطار به متصرفان و اراضی آستان قدس رضوی در بیش از 500 مورد، دیوارنویسی اراضی آستان قدس رضوی در جهت آگاه‌سازی عمومی مردم به میزان بیش از 340 مترمربع، انجام حفاظت فیزیکی و مراقبت‌های ویژه در بیش از 300 مکان از اماکن و املاک متعلق به آستان قدس رضوی و... از جمله فعالیت‎‌هایی است که این یگان در یک سال گذشته انجام داده است.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 50 تیم گشتی، اقدامات مربوط به صیانت و حفاظت از املاک و اراضی آستان قدس رضوی را به صورت شبانه‌روزی انجام می‌دهند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس مبنی بر چگونگی مراحل رفع تصرف از اراضی آستان قدس رضوی تصریح کرد: در مرحله نخست چنانچه این یگان با مواردی در حین وقوع تصرف در اراضی آستان قدس رضوی روبه‌رو شود، بدون درنگ و فوت وقت، از ادامه تصرف ممانعت به عمل آورده و اقدامات لازم برای رفع تصرف انجام می‌شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: در صورتی که تصرف‌های انجام شده مسبوق به سابقه بوده و درگذشته انجام گرفته باشد، ابتدا با اخطار کتبی به متصرفان و در صورت عدم حصول نتیجه، نسبت به طرح دعوا و پیگیری مراحل دیگر از سوی مراجع قضایی، اقدام می‌شود.

وظایف یگان حفاظت آستان قدس رضوی چیست؟

فرمانده یگان حفاظت آستان قدس رضوی به وظایف این یگان اشاره و خاطرنشان کرد: وظایف این یگان در حوزه اراضی، اماکن، املاک، دارایی و اموال متعلق به آستان قدس رضوی است. بنا به گفته سردار افراسیابی، وظایف این یگان را می‌توان در این محورها خلاصه کرد:

- شناسایی متصرفان و رفع تصرف با هماهنگی مراجع قضایی و مسئولان آستان قدس رضوی و در بعضی از موارد انتظامی و حفاظت و صیانت از املاک، اراضی و دارایی‌های آستان قدس رضوی.

- تهیه طرح‌ها و دستورعمل‌های حفاظتی، انتظامی و امنیتی در حوزه استحفاظی آستان قدس رضوی در کشور.

- انجام گشت‌زنی‌های مستمر و استقرار در هنگام لزوم در اماکن و اراضی مورد نظر در حوزه استحفاظی آستان قدس رضوی.

- تأمین امنیت و حفاظت اماکن و اموال و برقراری نظم در حوزه استحفاظی مربوط و با اولویت بهره‌گیری از سامانه هوشمند حفاظتی.

- پیشگیری و مقابله با هر گونه عوامل جرم و تهدید از جمله تخریب، ایجاد مزاحمت، سرقت، اخلال در نظم، تصرف غیرقانونی و ممانعت از حق.

- انجام وظیفه قانونی در مقام ضابط خاص قضایی در حدود وظایف محوله.

- انجام اقدامات لازم در صورت وقوع هر گونه تخلف، تعرض، تصرف و تجاوز به اماکن و اموال آستان قدس رضوی، در راستای حفظ اموال و دارایی‌ها.

- تعامل و همکاری با سازمان‌ها، نهادها و مراجع قضایی، امنیتی، انتظامی و سایر دستگاه‌های مربوط به منظور اجرای بهینه وظایف و مأموریت‌های محوله.

- تعامل و همکاری با دستگاه‌های مسئول در امور امدادی و کمک‌رسانی به هنگام بروز حوادث طبیعی و غیرطبیعی بر اساس ابلاغ تولیت محترم آستان قدس رضوی.

- انجام مأموریت در حرم مطهر رضوی و اماکن متبرکه وابسته به آستان قدس رضوی مانند: آستان مبارک حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع)، آرامگاه شهید آیت‌الله مدرس(ره)، آرامگاه خواجه‌ربیع و... و انجام مأموریت‌های مربوط به حفاظت فیزیکی و نظم‌دهی در حرم مطهر امام رضا(ع).

راه‌های ارتباطی با یگان حفاظت آستان قدس رضوی

فرمانده یگان حفاظت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه املاک و اراضی، اموال و دارایی‌های آستان قدس رضوی به عنوان اموال و دارایی‌های موقوفه محسوب می‌شود، اظهار کرد: موقوفات این آستان ملکوتی در طول قرون و سال‌های متمادی از سوی عاشقان و دلباختگان ساحت مقدس امام هشتم(ع) به صورت موقوفه واگذار شده و حفاظت، احیا و توسعه این موقوفات علاوه بر وظیفه شرعی و دینی، وظیفه عمومی و همگانی است.

سردار افراسیابی افزود: چنانچه مردم در اراضی و زمین‌های موقوفه متعلق به آستان قدس رضوی در شهر مشهد، استان و کشور به مواردی همچون تجمع متکدیان، معتادان موادمخدر، افراد ولگرد و مشکوک و... مواجه شدند، بلافاصله ضمن اطلاع دادن به این یگان، مراتب را به نزدیک‌ترین  پاسگاه یا کلانتری نیروی انتظامی هم اطلاع دهند تا اقدامات لازم انجام شود.

به گفته این مقام مسئول، همشهریان و هموطنان می‌توانند در طول شبانه‌روز از طریق راه‌های ارتباطی اعلام شده با این یگان ارتباط برقرار و موارد مورد نظر را اعلام نمایند.

وی همچنین از تعامل و همکاری مسئولان و مدیران قضایی، امنیتی و انتظامی، شورای حفظ حقوق بیت‌المال، رهنمودها و تدابیر تولیت آستان قدس رضوی، قائم مقام تولیت و مدیران ارشد این نهاد مقدس و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با این یگان در انجام هر چه بهتر وظایف محوله، تشکر و سپاسگزاری کرد.

فرمانده یگان حفاظت آستان قدس رضوی ادامه داد: در همین راستا از عموم مردم تقاضا می‌شود در صورت مشاهده مواردی که موجب تضییع و نابودی حقوق موقوفات متعلق به آستان ملکوتی حضرت رضا(ع) می‌شود، ضمن هشدار و تذکر به متصرفان و تضییع‌کنندگان، از راه‌های ذیل موارد را به این یگان اطلاع دهند:

- شماره تلفن گویای 37122707- 051 و 37122660- 051

- شماره تلفن فرماندهی یگان: 706 و 37122703- 051

- سامانه پیامکی این یگان: 300008001

- سایت یگان حفاظت آستان قدس رضوی به نشانی: http://hefa.razavi.ir

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.