انتشار فهرست داوران بین‌المللی فوتبال ایران با یک ابهام بزرگ مواجه شد. کارشناسان حوزه داوری هر چقدر فهرست منتشر شده از سوی فدراسیون جهانی فوتبال را زیر و رو کردند نامی از رضا سخندان در میان اسامی کمک داورهای ایرانی حاضر در این فهرست پیدا نکردند.

فدراسیون پرچم کمک داور جام جهانی را پایین کشید

سینا حسینی/

 انتشار فهرست داوران بین‌المللی فوتبال ایران با یک ابهام بزرگ مواجه شد. کارشناسان حوزه داوری هر چقدر فهرست منتشر شده از سوی فدراسیون جهانی فوتبال را زیر و رو کردند نامی از رضا سخندان در میان اسامی کمک داورهای ایرانی حاضر در این فهرست پیدا نکردند.

برخی رسانه‌ها مدعی شدند این اتفاق بنا به درخواست خود سخندان رخ داده چون وی قصد بازنشستگی از دنیای داوری را دارد اما دوستان سخندان این خبر را به شدت رد کردند تا ماجرا به موضوعی چالشی تبدیل شود.

سکوت رضا سخندان در این میان ابهامات موجود در ماجرا را بیشتر کرد تا ظهر روز چهارشنبه که کمک داور مشهدی فوتبال ایران لب به سخن گشود و پرده از پشت پرده حذف نامش از فهرست بین‌المللی داوران و کمک داوران برداشت. بازخوانی سخنان او نشان از این دارد که نگاه سلیقه ای رئیس جدید کمیته داوران در این ماجرا کاملاً تأثیرگذار بوده از این رو دیگر نمی‌توان توقع حضور این کمک داور بین‌المللی در میادین بین‌المللی را داشت.

 *اصل ماجرا چه بود؟

ظاهراً پیش از این که فهرست داوران اعلام شود، هدایت‌الله ممبینی رئیس کمیته داوران در گفت و گو با سخندان به وی اعلام می‌کند که تو همچنان در فهرست داوری بین‌المللی ایران قرار داری به همین دلیل سخندان بدون استرس و نگرانی منتظر اعلام اسامی می‌شود اما وقتی فهرست منتشر می‌شود متوجه می‌شود که نامی از او در فهرست نیست، ابتدا تصور می‌کند که اشتباهی رخ داده است به همین دلیل در بدو امر هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد اما پس از تماس با ممبینی متوجه می‌شود که نام او به کلی ازفهرست بیرون آمده و با یک حرف عجیب روبه‌رو می‌شود که اعضای کمیته تصمیم به حذف نام وی گرفته‌اند در حالی که هنوز هیچ یک از اعضای کمیته داوران انتخاب نشده اند.

پس از این اتفاق رضا سخندان به دلیل نارضایتی شدید، ازعملکرد بحث برانگیز کمیته داوران و رئیس این کمیته تصمیم به خداحافظی از دنیای داوری می‌گیرد. برخی نزدیکان وی نیز به وی پیشنهاد می‌دهند همانند فغانی و منصوری که تصمیم به خروج از فوتبال ایران گرفتند او نیز بار سفر ببندد تا در لیگ یک کشور آسیایی دیگر مشغول قضاوت شود تا به این ترتیب اعتراض خود را به این مسئله نشان دهد. البته هنوز وی در این خصوص تصمیمی اخذ نکرده اما قصد خداحافظی او کاملاً جدی است.

سخندان: دیگر در لیگ هم قضاوت نخواهم کرد!

اما رضا سخندان در مورد خط خوردن نام او از فهرست داوران بین‌المللی گفت: نمی‌دانم بگویم خوشبختانه یا متأسفانه نام من را از این فهرست خط زده‌اند. دلیل این مسئله را هم بهتر است از مسئولان فدراسیون فوتبال و اعضای کمیته داوران بپرسید.

وی در مورد اینکه کمیته داوران هنوز عضوی ندارد و اعضایش معرفی نشد، گفت: پس خود هدایت ممبینی در این مورد تصمیم می‌گیرد، اما من شنیده‌ام او فهرست داوران بین‌المللی را نزد اعضای هیئت رئیسه برده و اعضای هیئت رئیسه تصمیم نهایی را در این مورد گرفته‌اند.

کمک داور بین‌المللی فوتبال ایران در مورد اینکه به خاطر سن و سالش از فهرست کنار گذاشته شده یا نه، گفت: اصلاً مشکل سنی وجود ندارد. فیفا سن داوری را آزاد گذاشته است و افراد بالای 45 سال هم می‌توانند در داوری حضور داشته باشند، ضمن اینکه خود هدایت ممبینی در مورد فهرست بین‌المللی داوری با من صحبت کرد و گفت: می‌خواهی از حضور در این فهرست انصراف بدهی یا نه، من هم گفتم کاملاً آماده‌ام و تست‌های داوری‌ام را هم خوب گذرانده‌ام. مشکلی برای ادامه قضاوت در عرصه بین‌الملل ندارم که رئیس کمیته داوران هم به من گفت پس مشکلی نیست و در فهرست باقی خواهی ماند، اما نمی‌دانم چه مشکلی رخ داد که نام من از این فهرست خط خورده است. از شما رسانه‌ها می‌خواهم این ماجرا را از خود فدراسیون پیگیر شوید و خود ریاست کمیته داوران در این مورد پاسخ بدهد. مشکل من با عدم صداقت است، اگر به من می‌گفتند نمی‌خواهیم شما دیگر باشید بحث دیگری بود.

سخندان در مورد اینکه در لیگ برتر قضاوت خواهد کرد یا نه، گفت: با خط خوردن نام من از فهرست داوران بین‌المللی، دیگر انگیزه‌ای ندارم. من 16-15 سال در فهرست داوران بین‌المللی حضور داشتم. در مسابقات مهم المپیک، جام جهانی، لیگ قهرمانان آسیا، جام ملت‌های آسیا و... قضاوت کرده‌ام. در این پنج هفته لیگ برتر هم حضور داشته‌ام، اما با این شرایط دیگر نمی‌خواهم در داوری بمانم. به خداحافظی فکر می‌کنم و احتمال دارد دیگر قضاوت نکنم.

*سکوت ممبینی و مدیران فدراسیون

برای پیگیری ماجرا به سراغ رئیس کمیته داوران رفتیم که وی ترجیح داد پاسخ تلفن همراه خود را ندهد و سخنگوی فدراسیون فوتبال که همیشه پاسخگوی تلفن همراه خود بود نیز از پاسخگویی تلفنش خودداری کرد تا ابهامات در این ماجرا بیشتر از هر زمانی شود، در شرایطی که مسئولان فدراسیون فوتبال هیچ یک پاسخگوی تلفن همراه خود نبودند تا سکوت همه جانبه مدیران فوتبال ایران و خراسان رضوی در این ماجرا مشهود باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.