اینجا جاغرق است. منطقه‌ای ییلاقی و خوش آب و هوا که برای استان خراسان رضوی موهبتی است و نگینی است برای گردشگری شرق کشور. با این حال این منطقه مهم گردشگری مدت‌هاست که محل تاخت و تاز سوداگران بهداشت و سلامت شده و آرامش بومی‌ها و باغدارانش مختل شده است.

پای درد دل اهالی «جاغرق»

هاشم رسائی‌فر/

اینجا جاغرق است. منطقه‌ای ییلاقی و خوش آب و هوا که برای استان خراسان رضوی موهبتی است و نگینی است برای گردشگری شرق کشور. با این حال این منطقه مهم گردشگری مدت‌هاست که محل تاخت و تاز سوداگران بهداشت و سلامت شده و آرامش بومی‌ها و باغدارانش مختل شده است.

به گفته اهالی منطقه دکه‌دارهای فصلی، اینجا را محلی برای سودجویی خود قرار داده و علاوه بر ایجاد مزاحمت برای بومی‌ها سلامت گردشگرها را نیز هدف قرار داده و به ادعای برخی از مردم گاه با توزیع انواع مواد مخدر در دکه‌های خود موجب بدنامی منطقه شده‌اند. قصه پرغصه این دکه‌دارها از چند زاویه قابل پیگیری است که در این گزارش به ابعاد مختلف آن خواهیم پرداخت.

*شلیک به بهداشت

اهالی معتقدند دکه‌دارهای غیربومی برای ارائه اجناس خود چون بلال، قارچ و سوسیس کبابی بعضاً از آب رودخانه‌ای که آبش به هیچ وجه بهداشتی نیست استفاده می‌کنند و مملو از آشغال‌هایی است که خودشان منبع آلودگی‌اند. با این حال این سودجویان بدون توجه به این مسائل، علاوه بر فروش با قیمت بسیار بالای محصولاتشان زائران و مجاوران را هم میهمان این مواد غذایی کاملاً غیربهداشتی می‌کنند. عجیب است که یک بار هم مسئولان بهداشت منطقه وارد این بحث نشده و برای جمع‌آوری آن‌ها آستین بالا نزدند.

*مواد مخدر و مشروبات

این دکه‌های غیرمجاز البته فروش اصلی‌شان بر اساس گفته بومی‌ها محصولات دیگری است. خیلی از محلی‌ها به چشم خود دیدند که این دکه‌دارها از فروش بلال و قارچ به عنوان پوشش استفاده کرده و در عمل انواع مواد مخدر در منطقه توزیع می‌کنند. در این باره شکایت‌های مختلفی از سوی ساکنان به مراجع ذی‌صلاح ارسال شده که با واکنش‌هایی هم روبه‌رو شده اما ریشه‌کن نشده و حتی گسترش پیدا کرده است.

یکی از مغازه‌دارهای منطقه می‌گوید: ما اینجا اجاره‌های سنگین می‌دهیم و باید به بهداشت و سایر نهادهای نظارتی پاسخگو باشیم ولی دکه‌دارها بدون هیچ اجاره‌ای درآمدهای سرسام‌آور دارند. از کجا؟ از فروش مواد مخدر و... همین عامل موجب شده خیلی از جوانان منطقه در معرض اعتیاد قرار گرفته و خیلی از معتادان مناطق اطراف آخر شب‌ها به این نواحی هجوم می‌آورند.

*مزاحمت‌های محلی

این دکه‌ها به دلیل داشتن مشتری‌های خاص عمدتاً سبب راه‌بندان بوده و با توجه به قرار گرفتن مقابل باغ‌ها و ویلاهای شخصی تا پاسی از شب برای ساکنان ایجاد مزاحمت می‌کنند. آن‌ها گاهی اقدام به برق‌دزدی و گازدزدی از باغ‌ها و ویلاها کرده و زباله‌های خود را در کنار معابر رها می‌کنند.

بهرامی یکی از باغدارهای منطقه می‌گوید: هر صبح باید کلی زباله را از کنار جوی‌های آب و کنار دیوارهای باغ جمع کرده و هیچ کمکی برای جمع‌آوری این دکه‌دارها نمی‌شود. این باغدار قدیمی می‌افزاید: شب‌ها به دلیل ازدحام مشتریان دکه‌ها حتی نمی‌توانم وسیله نقلیه و وسایل باغی را وارد باغ کنم.

• شکایت‌های متعدد

تعدادی از مردم محلی و باغداران منطقه با مراجعه به دفتر روزنامه طوماری امضا شده را با خود آوردند که حاوی درخواست رسیدگی سریع به معضلات ایجاد شده توسط این دکه‌داران بود. آن‌ها دستور مستقیم دادستانی برای ورود نیروی انتظامی منطقه برای برخورد با این دکه‌داران را هم داشتند و البته با فرماندار هم دیدارهای متعددی داشتند. به نظر می‌رسد مشکلات منطقه تنها دامن بومی‌ها را نمی‌گیرد و با توجه به مراجعه مکرر زائران و مجاوران به این ناحیه باید اقدام عاجل از سوی مراجع ذی‌صلاح صورت گیرد.

*شروط لازم برای فعالیت دکه‌ها از نگاه فرماندار

سیدحسن حسینی، فرماندار شهرستان طرقبه شاندیز در واکنش به جریانات موجود در بحث دکه‌داران روستای جاغرق و موضوعات پیرامون آن به خبرنگار ما می‌گوید: آنچه در مورد منطقه جاغرق و طرقبه وجود دارد این است که آنجا به منطقه‌ای گردشگری تبدیل شده است و مردم دوست دارند زمانی که به چنین جاهایی مراجعه می‌کنند از شرایط موجود لذت ببرند. یکی از مواردی که موجب لذت مراجعه‌کنندگان می‌شود قطعاً استفاده از خورد و خوراک و نیز مواد غذایی است که در دسترس آن‌ها قرار می‌گیرد که می‌تواند آورده اقتصادی خوبی نیز برای بومی‌های آنجا داشته باشد اما شرط اصلی و اساسی این قضیه رعایت مسائل بهداشتی، امنیتی و اجتماعی است.

*تعلل دهیاری جاغرق

وی در ادامه می‌افزاید: نمی‌توان این قضیه را کتمان کرد که تعداد زیادی از دکه‌های فروش مواد غذایی از جمله بلال، باقالی و لبو در مسیر روستای جاغرق وجود دارند که این موضوع پیش از این هم در حوزه شهر طرقبه وجود داشت که شهرداری این جریان را با رعایت اصول قانونی، مجوزدار کرد و در حال حاضر آن‌هایی که مجوز دارند با در نظر داشتن این موضوع که فقط مجاز به فروش سه قلم مواد خوراکی از جمله بلال، لبو و باقالی هستند فعالیت دارند، این جریان باید برای دکه‌داران روستای جاغرق هم لحاظ شود. در این چارچوب هر آنچه جز این سه قلم مواد غذایی، به مردم فروخته شود غیرقانونی و خلاف خواهد بود. ما این موضوع را به دهیاری جاغرق نیز منتقل و اعلام کردیم خودشان نسبت به ساماندهی دکه‌ها اقدام کنند اما متأسفانه اقدام چندانی صورت نگرفت.

فرماندار شهرستان طرقبه شاندیز افزود: پس از اینکه اقدامی از سوی دهیاری انجام نشد اعضای شورای جاغرق و دهیاری را در جلسه‌ای که دادستانی نیز حضور داشت دعوت کردیم و ضمن اینکه عواقب و معضلات این نابسامانی‌ها را به آن‌ها گوشزد کردیم، آن‌ها را موظف کردیم که در مدت یک هفته دکه‌ها را ساماندهی نمایند که تعداد آن‌ها به قدری زیاد است که مزاحمت‌ها برای مردم، عبور و مرور ماشین‌ها و حتی جلو در باغ‌ها و ویلاهای مردم بسیار زیاد است. پس از آن حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کار انجام شد اما باز هم متأسفانه به دلیل برخی از موارد از جمله ملاحظاتی که به لحاظ فامیلی و قومی و نیز درآمدزایی که این کار دارد به طور کامل انجام نشده است و باید این اتفاق بیفتد.

*شدیدترین برخوردها در انتظار متخلفان

حسینی در واکنش به این موضوع که متأسفانه گزارش‌هایی از سوی مردم رسیده که برخی از دکه‌داران بعضاً اقدام به فروش انواع مواد مخدر در ساعتی از شب می‌نمایند، اظهار کرد: همان طور که عنوان کردم فروش مواد غذایی مجاز به جز سه قلم مواد غذایی لبو، باقالی و بلال در این دکه‌ها غیرقانونی است و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود چه برسد به فروش مواد و سایر اقلام که در این خصوص شدیدترین برخوردها از سوی مقامات انتظامی و قضایی صورت می‌گیرد. در همین راستا اگر تخلفی صورت بگیرد دهیاری باید پاسخگو باشد که به نظر می‌رسد دهیاری در موارد ذکر شده چندان موفق نبوده است. در این خصوص در نظر داریم با اینکه شورا می‌بایست دهیار را استیضاح نماید اگر این اتفاق نیفتد ما در چارچوب اختیاراتی که وجود دارد با دهیاری برخورد خواهیم کرد؛ چرا که نمی‌شود قانون را معطل گذاشت و تخلفاتی اینچنینی را نادیده گرفت. در مجموع آنچه مسلم است می‌بایست در چارچوب قانون این موضوع ساماندهی شود به صورتی که نه تخلفی صورت بگیرد نه مزاحمتی برای مردم ایجاد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.