مهدی مقدسی، کارشناس مسئول معاونت بازرسی سازمان صمت استان از مسافرانی که به صورت کاروانی به خارج از کشور سفر می‌کنند خواست به هیچ عنوان اجازه ندهند کپی مدارک هویتی آن‌ها در اختیار افراد نامطمئن قرار بگیرد؛ چراکه نمونه‌های زیادی از سوءاستفاده از این مدارک گزارش شده است.

رجیستر گوشی‌های موبایل با پاسپورت مسافران بی‌خبر!

عقیل رحمانی/

 مهدی مقدسی، کارشناس مسئول معاونت بازرسی سازمان صمت استان از مسافرانی که به صورت کاروانی به خارج از کشور سفر می‌کنند خواست به هیچ عنوان اجازه ندهند کپی مدارک هویتی آن‌ها در اختیار افراد نامطمئن قرار بگیرد؛ چراکه نمونه‌های زیادی از سوءاستفاده از این مدارک گزارش شده است.

*رجیستری و پایان قاچاق گوشی‌های موبایل

مقدسی به محاسن اجرای طرح رجیستری گوشی‌های تلفن همراه اشاره و در این زمینه گفت: در گذشته یکی از موضوعاتی که همواره برای ما ایجاد دشواری‌های فراوان کرده بود، موضوع ورود و عرضه گوشی‌های قاچاق تلفن همراه و فروش آن در بازار بود.

در این رابطه بارها دستگاه‌های مختلف اجرایی برخوردهای سلبی و... را صورت دادند، اما تمامی تلاش‌ها به خروجی مناسبی ختم نمی‌شد و بازهم  گوشی‌های قاچاق در بازار جولان می‌داد.

کارشناس مسئول معاونت بازرسی سازمان صمت استان تصریح کرد: در ادامه سال ۹۲ به واسطه ابلاغ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ایجاد ظرفیت‌های مناسب، شاهد بازخورد بسیاری خوبی در رابطه با ورود این گونه کالاها بودیم. در آن قانون آمده بود باید سامانه‌های مختلفی ایجاد شود تا به راحتی کالای قاچاق مورد شناسایی قرار بگیرد.

مقدسی نگاه مقایسه‌ای به قبل و بعد اجرای طرح رجیستری گوشی‌های تلفن همراه داشت و در این رابطه عنوان کرد: قبل از اجرای طرح رجیستری، با مراجعه به هر بازاری که محل عرضه تلفن همراه بود، مشاهد می‌شد که بیش از ۸۵ درصد گوشی‌های ارائه شده، قاچاق است. این ماجرا را هم هیچ‌کس مخفی نمی‌کرد و به صورت علنی بود.

البته طرح رجیستری یک بار هم در دهه ۸۰ اجرا شد اما در آن زمان مشکلاتی در برنامه‌نویسی آن وجود داشت که منجر به هک شدن کدهای رجیستری شد. این گونه شد که طرح به نوعی شکست خورد، اما در مرحله دوم که در سال ۹۶ کلید خورد با یک برنامه‌ریزی بسیار قوی و بستن تمامی راه‌های نفوذ به این سامانه کار پیش رفت، نتیجه هم این بود که تا به امروز یک نمونه هم از هک شدن کدهای رجیستری در استان و چه بسا کشور اعلام نشده است.

کارشناس مسئول معاونت بازرسی سازمان صمت استان ادامه داد: همین امر موجب شد اگر در گذشته اعلام می‌شد ۸۵ درصد گوشی‌های موجود در بازار به صورت قاچاق وارد کشور شده بود، امروز هم می‌توان به جرئت گفت حتی یک گوشی قاچاق در بازار وجود ندارد و تمامی آن‌ها از مسیرهای شناخته شده وارد کشور شده است.

هیچ‌کس باور نمی‌کرد که اجرای طرح رجیستری، این محصول پُرقاچاق را  به کم قاچاق‌ترین و بهتر بگویم بی‌قاچاق‌ترین کالا تبدیل کند.

*سرقت اطلاعات مسافران خارجی و رجیستر گوشی!

مهدی مقدسی به روش جدید افراد سودجو برای دور زدن قانون و وارد کردن گوشی‌های مسافری اشاره و در تشریح ماجرا گفت: در زمان اجرای طرح رجیستری تدابیری اندیشیده شد و هر فردی که به خارج از کشور مسافرت می‌کند در صورت تمایل با خود یک گوشی تلفن همراه تحت عنوان گوشی مسافری وارد کشور و در ادامه هم مشخصات گوشی را در سامانه همتا با استفاده از شماره پاسپورت و... ثبت و اقدام به فعالسازی آن کند. این کار هم براساس معافیت‌های مسافری صورت گرفت.

این اقدام را هر مسافر در طول یک سال فقط یک بار می‌تواند صورت دهد و از طرفی وارکننده گوشی تا قبل اتمام زمان اعلام شده، حق انتقال و یا فروش گوشی را ندارند؛ چرا که پس از فروش گوشی قبل از تاریخ مذکور، آن دستگاه تحت عنوان تجاری شناخته می‌شود و به سرعت غیرفعال خواهد شد.

اما متأسفانه در طرح همراه مسافری اقداماتی در حال رخ دادن است؛ امکانی که قرار بود برای رفاه حال عزیزان هموطن باشد در مقاطعی تبدیل شد به محلی برای نگرانی و شکایت افرادی که به خارج از کشور سفر کرده بودند.

*شکایت ۴۰ مسافر از سفر برگشته

کارشناس مسئول معاونت بازرسی سازمان صمت استان در رابطه با لو رفتن نقشه‌ای عجیب و بازی با هویت افراد سفر کرده به خارج هم گفت: در یکی دو ماه گذشته با اعلام و ثبت شکایت حدود ۴۰ نفر در معاونت بازرسی سازمان متوجه شدیم که این افراد برای سفرهای زیارتی و سیاحتی به خارج از کشور رفته و پس از بازگشت به داخل کشور و گذشتن چندین ماه از حضور در ایران، پی برده‌اند از اطلاعات هویتی آن‌ها مانند کپی کارت ملی و پاسپورت و... توسط برخی افرادی که متولی اعزام آن‌ها به خارج از کشور بوده‌اند سوءاستفاده شده و به نام آن‌ها سیم کارت و گوشی تلفن همراه فعال و رجیستر شده است!

بررسی‌های دقیق ما روی این شکایت‌های مشابه نشان می‌داد برخی افراد سودجو برای آنکه بتوانند گوشی‌های قاچاق را به نام این گونه افراد ثبت کنند، برخی دفاتر فروش سیمکارت و موبایل فروشی‌ها هم با آن‌ها همراه بوده‌اند.

آن‌ها پس از ورود مسافر از همه جا بی‌خبر، ابتدا با استفاده از کپی کارت ملی او به صورت غیرقانونی اقدام به ثبت یک سیمکارت اعتباری کرده و پس از آن گوشی قاچاق را در سامانه همتا با مشخصات طعمه خود ثبت و به نام او گوشی تلفن همراه را رجیستر می‌کنند. در ادامه آن‌ها با روش‌های خاص دیگری اقدامات خلاف خود را پیش برده و گوشی مذکور را در بازار به فروش می‌رسانند.

وی عنوان کرد: از سوی در یک بازه زمانی خاص این نوع گوشی‌ها توسط سامانه همتا شناسایی و چون از حالت مسافری خارج و قبل یک سال فروخته شده، سامانه آن‌ها را تجاری تشخیص داده و به سرعت در فهرست غیرفعالسازی قرار می‌دهد. پس از غیرفعال شدن گوشی‌ها همه چیز لو می‌رود.

در نمونه‌هایی که ذکر شد پس از پیگیری و شکایت مسافران مذکور، برخی گوشی‌ها غیرفعال و برخی هم تا چندین روز دیگر قطع خواهند شد.

*مسافران اربعین به هوش باشید

مهدی مقدسی ادامه داد: با توجه به انجام این شیوه سودجویی و از طرفی نزدیک شدن به زمان خروج بیش از ۳ میلیون زائر حسینی، این زنگ خطر به صدا درآمده و باید عزیزان مسافر دقت داشته باشند به هیچ عنوان کپی مدارک هویتی آن‌ها در اختیار افراد نامطمئن قرار نگیرد. از سوی دیگر پس از بازگشت به کشور حتماً از طریق سامانه‌های موجود استعلام بگیرند که خطوط تلفن همراه دیگری به نام آن‌ها ثبت نشده باشد.

بخشی از این ماجرا به بی‌توجهی خود افراد برمی‌گردد و قسمت اعظم ماجرا به سودجویی افرادی که عامدانه در این مسیر قدم برمی‌دارند، اشاره دارد.

مقدسی در پایان هشداری هم به متخلفان داد و بیان کرد: اگر برخی موبایل فروشی‌ها در این مسیر قدم برمی‌دارند و برای سودجویی به صورت غیرمجاز از هویت مسافران خارجی استفاده و گوشی رجیستر می‌کنند، بدانند دیر یا زود همه چیز لو خواهد رفت و گوشی غیرفعال خواهد شد، از طرفی براساس قانون تحت عنوان فروش کالای تقلبی با آن‌ها برخورد خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.