معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد گفت: دفترسازمان کشورهای فارسی زبان"آیتا" در مشهد راه اندازی می شود.

راه اندازی دفتر سازمان کشورهای فارسی زبان در مشهد

به گزارش قدس آنلاین، شهریار آل شیخ  معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد در مراسم افتتاحیه اجلاس بین المللی و مدل شبیه سازی اکو که با حضور تعدادی از سفرای کشورهای عضو اکو، معاون نمایندگی وزارت خارجه در شرق کشور، سفیر اسبق ایران در شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل متحد، عضو هیئت رئیسه شورای شهر و معاونان شهردار مشهد برگزار شد، گفت: پیش از این در سازمان همکاری های اقتصادی اکو پیمانی به عنوان پیمان کشورهای فارسی زبان"آیتا" مقابل پیمان "ترکسو" ترکیه شکل گرفته بود، همچنین سازمانی به همین منظور در پارلمان های کشورهای ایران، تاجیکستان و افغانستان مصوب شده است.

او افزود: متاسفانه چند سالی است که این سازمان بدون متولی رها شده و اقدام خاصی برای آن شکل نگرفته است، لذا درخواست کرده ایم مسئولیت این سازمان را به مشهد محول کنند و با این درخواست موافقت شده است، دفتر آیتا در مشهد راه اندازی و مرکزیت ارتباط سه کشور را درقالب برنامه فارسی زبانان پیگیری خواهیم کرد.

او تصریح کرد:کلانشهرها در حوزه‌های مختلف برنامه عملیاتی مبتنی بر چشم اندازشان دارند، شهرداری مشهد نیز برای چشم انداز برنامه عملیاتی سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ خود هدفگذاری‌هایی برای حوزه گردشگری انجام داده است.

آل شیخ با بیان اینکه فضاهای سیاسی و اقتصادی دائم در حال نوسان و تغییر است، افزود: زیرساخت‌های شهری نیز که برای ظرفیت‌ها و حوزه‌های مختلف گردشگری شکل گرفته است هم به همین دلیل در فصل‌های مختلف دچار نوسان می‌شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد تصریح کرد: گردشگری نیاز به بررسی‌های مختلف در چند بعد دارد که یک بعد آن دیپلماسی شهری است.

او ادامه داد: سابق براین شهرداری مشهد دیپیلماسی شهری خود را متمرکز بر محافل بین المللی کرده بود یعنی شهرداری مشهد در محافل مختلف بین المللی عضویت فعال و مستمری داشت و اکنون عضو هیئت مدیره متروپلیس، عضو هیئت موسس صندوق شهرها FMT، عضو شبکه زنان در حوزه شهرها و عضو شبکه بین المللی مجموعه دولت‌های محلی و ... است که مجموعه عضویت‌ها در این مراکز باعث یکسری ارتقاهایی شده است.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی افزود: در محور دیپلماسی عمومی موضوع شهرهای فارسی زبان است، در این حوزه سه کشور فارسی زبان ایران، تاجیکستان و افغانستان را داریم که نزدیک خراسان بزرگ هستند البته شهرهای فارسی زبان دیگری از جمله سمرقند و بخارا در ازبکستان، شهرمرو در ترکمنستان و لاهور در پاکستان هم هستند. بزرگترین کتابخانه نسخ فارسی و کرسی‌های آموزش زبان فارسی را نیزدر هند داریم.

او تصریح کرد: مهم‌ترین و بزرگترین شهر با ریشه‌های مشترک زبان فارسی شهر مشهد است و وجود شاهنامه به عنوان یک میثاق مشترک برای زبان فارسی و آرامگاه فردوسی وتوس در مشهد می‌تواند برای این پایتخت زبان فارسی، مبدا باشد.

آل شیخ گفت: با توجه به این موارد برنامه‌ای را تحت عنوان شهرهای خلاق ادبیات آغاز کرده ایم و در حوزه مدیریت شهری تمرکز را بر خواهر خواندگی میان شهر مشهد و سایر شهرهای فراسی زبان گذاشته ایم که در این حوزه ۱۴ شهرانتخاب شده اند.

او بیان کرد: در برقراری ارتباطات دانشگاه ها، اصناف، سازمان‌ها و شهرمشهد با دانشگاه ها، سازمان‌ها و صنوف شهرهای انتخاب شده در سطح دیپلماسی عمومی، نه رسمی برنامه ریزی شده است، زیرا مردم این شهرها ظرفیت و آمادگی کاملی دارند برای پذیرفتن این برنامه‌ها که ارتباط مستقیمی با دیگر هم زبانان خود در سایر شهرهای جهان داشته باشند.

او با بیان اینکه ازهر برنامه‌ای که بخواهیم در سطح ملی و در بخش‌های ادبی، فرهنگی وهنری حمایت کنیم فراخوان آن در ۱۴ کشور نیز اعلام خواهد شد، بیان کرد: به عنوان نمونه می‌توان به مسابقات کشتی نونهالان که سال گذشته برگزارشد، اشاره کرد: در سایر برنامه‌هایی که در راستای توسعه دیپلماسی شهری دنبال می‌کنیم که دعوت نامه آن برای ۱۴ شهر فارسی زبان خواهر خوانده مشهد ارسال می‌شود.

آل شیخ به اقدامات دیپلماسی شهری شهرداری مشهد درمحورمذهبی هم اشاره کرد و گفت: دو کشور ترکیه و هند جمعیت شیعه نشین مهمی دارند از جمله ترکیه که دارای ۳ میلیون شیعه و ۲۰ میلیون علوی است.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد افزود: همچنین در برخی از ایالات مشخص هند از جمله حیدرآباد با جمعیت شیعه نشین مواجه هستیم که می‌توانیم روی ظرفیت توسعه روابط با آن‌ها کار کرده و آن را توسعه دهیم به عنوان شهری که با وجود حضرت رضا (ع) مرجع شیعیان است.

او تصریح کرد: حفظ بازار زائران شیعی که از کشورهای مختلف به صورت خاص از عراق به مشهد سفر می‌کنند، شامل تنوع بخشی و مدیریت برنامه زمانی حضور و ارتقاء برنامه‌های زیارت از جمله برنامه‌های عملیاتی شهرداری درحوزه گردشگری است هرچند که سایر دستگاه‌های دخیل در امر گردشگری نیز از جمله وزارت گردشگری و وزارت امور خارجه در کنارشهرداری مشهد این امر را دنبال می‌کنند.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی خوبی در حوزه گردشگری و وزارت امورخارجه انجام شده و پوشش خوبی از سوی رسانه‌های سایر کشورها از جمله ترکیه در خصوص ظرفیت‌های مشهد انجام شده است گفت: با پیگیری‌های انجام شده یونسکوسال آینده را سال بکتاش اعلام کرده که اهمیت زیادی برای علویان ترکیه دارد.

او ادامه داد: آرامگاه بکتاش در نیشابور قراردارد بر همین اساس برگزاری نشست مشترکی را ازطریق یونسکو پیگیری می‌کنیم.
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.