زنجان- انباشته شدن افزون بر ۶ میلیون تن پسماند فلز«روی» در ۷ کیلومتری شهر زنجان موجب شده تا فعالان اجتماعی و دوستداران محیط‌زیست بیش از گذشته فشار خود را در قالب افکار عمومی افزایش داده تا شاید مسئولان را به حل این مشکل وادار سازند.

بلاتکلیفی ۶ میلیون تن پسماند صنعتی در زنجان

قدس آنلاین-گروه استان ها: متأسفانه باوجوداینکه افزون بر ۵۲ واحد تولید شمش روی و هم‌چنین ۱۰ واحد تولید سرب در این استان فعالیت دارند اما در کمال ناباوری شهرک تولید روی در این استان فاقد تصفیه‌خانه صنعتی است!

محیط‌زیست اقدامی نمی‌کند

در این رابطه یکی از فعالان زیست‌محیطی بیان می‌کند: سال‌هاست که ضایعات و پسماندهای روی به بیرون شهر انتقال و بر روی‌هم انباشته می‌شود.

امید زنگنه به قدس آنلاین می‌گوید: کارگاه‌های صنعتی تولید شمش روی روزانه از هزاران لیتر اسید برای فراوری محصول خود استفاده می‌کنند و در پایان پسماندهایی ازجمله سولفات سرب، کادمیوم و سایر فلزات را به خارج شهر انتقال و بر روی‌هم می‌ریزند.

وی می‌گوید: انتقال روزانه هزاران تن پسماند صنعتی و انباشت آن بر روی پسماندهای قبلی حال موجب ایجاد نگرانی‌های بی‌شماری در مردم و دوستداران محیط‌زیست شده است.

سال‌هاست که ضایعات و پسماندهای کارگاه های تولید شمش «روی» به بیرون شهر انتقال و بر روی‌هم رهاسازی می‌شودوی بابیان اینکه اداره کل محیط‌زیست در این زمینه تعلل می‌کند می‌افزاید: در این رابطه خواستار ورود دستگاه قضایی و دادستان به‌عنوان مدعی‌العموم برای تعیین تکلیف پسماندهای انباشته‌شده در مجاورت این شهر و هم‌چنین احداث تصفیه‌خانه صنعتی هستیم.

وی اضافه  می‌کند: اگر به محل دپوی این پسماندها مراجعه کنید مشاهده می‌کنید که حتی دیواری برای محاصره آن‌ها وجود ندارد.

زنگنه می‌گوید: سال‌هاست که علاوه برگرد و غبار ناشی از وزش باد هنگام بارندگی نیز جریان‌های آب به همراه عناصر سنگین در محیط جریان پیدا می‌کند که این وضعیت برای مردم این استان به‌شدت مخاطره‌آمیز است.

وی بابیان اینکه مسئولان وعده داده بودند که پسماندها را به محل جدید در روستای مرصع انتقال خواهند داد اما همین وعده را نیز عملی نکردند.

وی با اشاره به این موضوع که طبق قانون مدیریت پسماند باید پسماندهای ویژه که شامل موادی با ویژگی سمیت، بیماری‌زایی، انفجار یا اشتعال، خورندگی و مانند آن است توسط تولیدکننده مدیریت و بی‌خطرسازی شود و سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز به‌عنوان ناظر عالی باید بر این روند نظارت داشته باشد می‌افزاید: این در حالی است که همین اقدام هم توسط تولیدکنندگان انجام نمی‌پذیرد و اداره محیط‌زیست در این زمینه فقط نظاره‌گر است.

نحوه نظارت بر فراوری

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان در برابر کوهی از پسماندهای انباشته‌شده و سؤالات خبرنگار ما پاسخی کوتاه دارد و در این رابطه می‌گوید: برای برقراری ایمنی و منتشر نشدن مواد سمی، کف واحدها از بتون باضخامت مشخص ساخته‌شده است تا نفوذناپذیری در خاک ایجاد کند.

علی اسدی در خصوص نگرانی مردم از آلوده شدن آب شرب و چاه‌های آب توضیح می‌دهد: در این راستا شیب بندی مناسب برای واحدها لحاظ شده تا آب فراوری به حوضچه‌هایی منتقل شود که اگر بارندگی بود یا شست‌وشوی واحدها انجام شد آب به حوضچه‌های بتونی منتقل شود.

وی یادآور می‌شود: همچنین عمق آب سفره‌های زیرزمینی منطقه حدود ۱۰۰ متر است و امکان آلودگی ندارد ضمن اینکه واحدها ملزم هستند آب این حوضچه‌های را تخلیه و استفاده کنند تا سرریز نکند.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به حجم عظیم پسماندها اما هنوز در همین مکان نسبت به دفع آن اقدام می‌شود نیز پاسخ می‌دهد: جانمایی جدید برای انباشت پسماندهای روی حدود سال ۹۱ اجرا شد که این طرح به دلیل ایرادهای فنی توسط اداره محیط‌زیست رد و بعد مکانی دیگر ارزیابی و انتخاب شد که در نزدیکی روستای مرصع و ۶۰ کیلومتری شهر زنجان قرار دارد.

وی بیان می‌کند: البته قرار شده با همکاری انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران برای بی‌خطر شدن این پسماندها به‌صورت آزمونه اجرا شود، زیرا در کشور نمونه موفقی برای مدیریت پسماندهای روی نداشته‌ایم.  

آخرین وعده

استاندار زنجان که مدت‌هاست از طرف رسانه‌ها به‌منظور تعیین تکلیف پسماندهای روی تحت‌فشار قرار دارد درنهایت در جمع خبرنگاران قول داد هرچه زودتر پسماندهای روی به نفع استان تعیین تکلیف شده و نتیجه مثبت آن را مردم مشاهده کنند.

فتح‌الله حقیقی با اشاره به اینکه این پرونده در قوه قضائیه مطرح‌شده تصریح کرد: حجت‌الاسلام  رئیسی در همان لحظه که موضوع را مطرح کردیم به معاون اول خود دستور داد که موضوع را پیگیری کند که بلافاصله مدارک و مستندات را درخواست کردند و ما نیز تحویل دادیم.

وی بابیان اینکه خوشبختانه برای حل این موضوع هیئتی به استان اعزام‌شده است، اضافه کرد: امیدواریم این موضوع هرچه زودتر به سرانجام برسد، چون یکی از کارهای بزرگی است که لازم بود برای استان انجام شود.

حقیقی تأکید کرد: با تشکیل کمیته‌های ویژه مصرانه پیگیر حل موضوع پسماند در استان هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.