مدیرکل اداره امور اتباع و مهاجرین خراسان رضوی گفت: در سال گذشته، بیش از ۳۳هزار و ۲۰۰ نفر زائرین ورودی برای اربعین به خراسان رضوی داشته‌ایم که امسال شاهد رشد ۳۰ تا ۴۰ درصدی خواهیم بود.

پیش‌بینی رشد ۴۰ درصدی ورود زائران به مرزهای شرقی کشور در اربعین

به گزارش قدس آنلاین، محمد تقی هاشمی در اولین نشست خبری خود، که صبح امروز با موضوع اربعین حسینی، در اداره امور اتباع خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: مجموعه اداره ‌کل اتباع خراسان رضوی علاوه بر اینکه جمع بزرگی از اتباع کشورهای مختلف را شامل می‌شود، مشغول خدمت‌گذاری به آنان نیز هست.

 وی با بیان اینکه امام حسین(ع) متعلق به همه بشریت است، افزود: ما به عنوان شیعیان این امام معصوم، وظیفه معرفی این خاندان را به بشریت داریم.

هاشمی با اشاره به اینکه در مورد اربعین تلاش‌های زیادی در مجموعه اداره‌کل امور اتباع صورت گرفته است، تصریح کرد: برنامه‌ریزی منسجمی از چهار ماه پیش برای ارائه خدمات ویژه‌تر به زائران صورت گرفته است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، تشکیل ستاد مردمی اربعین است.

مدیرکل اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه مراسم اربعین متعلق به مردم است، ابراز کرد: ما به عنوان دولت، نقش تسهیل‌گر برای رفع مشکلات داریم لذا هشت کمیته برای ارائه خدمات به مردم تشکیل شد.

وی عنوان کرد: در استان خراسان رضوی ۲۱ تا ۲۵ دستگاه، متولی در موضوع اربعین مشغول به خدمت هستند، ستادهای مردمی را طی نشست‌هایی با ادارات ذی‌ربط، ارتباط دادیم و اکنون همه کمیته‌ها با ادارات مربوطه، در ارتباط هستند.

هاشمی با بیان اینکه در سال گذشته، بیش از ۳۳هزار و ۲۰۰ نفر زائرین ورودی برای اربعین حسینی داشته‌ایم، ادامه داد: همچنین حدود ۱۲ هزار و ۹۱۶ از زائران،  مقیم بودند. امسال نیز پیش‌بینی می‌شود شاهد رشد ۳۰ تا ۴۰ درصدی در جمعیت زائرین ورودی و حتی مقیم در کشور باشیم.

مدیرکل اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی در خصوص شرایط ثبت‌نام اتباع برای سفر اربعین، ابراز کرد: دارندگان کارت آمایش و هویت معتبر، گذرنامه‌های غیرالکترونیک دارای اقامت معتبر و دفترچه اقامت‌های معتبر، از شرایطی است که برای سفر اربعین لازم و ضروری است. تاریخ شروع ثبت‌نام زائرین مقیم، از ۲۵ شهریور تا ۲۰ مهر ۹۸ ادامه دارد و تا کنون بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر ثبت‌نام شده‌اند.

وی ضمن اشاره به تسهیلات تدبیر شده برای زائرین، اضافه کرد: مصوباتی با هدف تسهیلات بیشتر به زائرین خارجی علاقه‌مند که به صورت ترانزیت از ایران عبور می‌کنند، صورت گرفته است که می‌توان از جمله آن‌ها به صدور روادید دو بار ورود اشاره کرد لذا به تمام اتباع، ویزای دو بار ورود داده می‌شود.

هاشمی ادامه داد: اتباعی که دارای پاسپورت الکترونیکی هستند، نگران هزینه‌ها بودند که تلاش شده با هماهنگی کشور عراق، ویزای رایگان را در اختیار آن‌ها قرار دهیم که امیدواریم این مسئله محقق شود.

مدیرکل اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی افزود: تخصیص و تجهیز موکب‌های ده‌ گانه در مسیر تردد اتباع صورت گرفته و علاوه بر آن‌ها، چهار موکب هم در کربلا و کاظمین توسط همکاری‌هایی که با ستادهای مردمی آماده ارائه خدمت هستند. همچنین از تمام کشور به نمایندگی از استان‌ها، موکب‌های فعالی در شلمچه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه توصیه ما این است که همه اتباع از مرز شلمچه برای خروج از کشور استفاده کنند، گفت: اگر برخی از اتباع به طور اضطراری در سایر مرزها حضور پیدا کردند تدابیری برای ارائه خدمت به آنان اندیشیده شده است.

هاشمی در خصوص آمار زائران ورودی، بیان کرد: در کل ۱۰۰ هزار زائر ورودی، به خراسان رضوی آمده و از این طریق عازم کربلا هستند که از این آمار ۵۰ هزار نفر از آن‌ها را پاکستانی‌ها تشکیل می‌دهند.

مدیرکل اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در سال گذشته تعدادی از افغانستانی‌ها در مرز شلمچه به دلیل دارا بودن ویزای تقلبی نتوانستند عازم کربلا شوند، اظهار کرد: در سال جاری از نمایندگان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران در پنج حوزه هرات، قندهار، مزار شریف، کابل و ... خواسته شد که هر کس بخواهد ویزا بگیرد، با کم‌ترین هزینه و در کم‌ترین زمان، به آن‌ها ارائه خدمت خواهد شد. اگر کسی موفق نشد در این پنج حوزه ویزا دریافت کند، در شهر مشهد نیز به آنان خدمات ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه هزینه اخذ ویزا برای زائران ورودی ۵۰ دلار است و ۱۶ هزار تومان نیز بابت هزینه امور دفتری دریافت می‌شود، ابراز کرد: همکاری‌های لازم با اداره ‌کل حج و زیارت صورت گرفته است تا اخذ ویزا با کمترین هزینه و کمترین زمان برای زائرانی که از کشورهای اطراف می‌آیند، انجام شود؛ این دفاتر در افغانستان هم مستقر هستند.

هاشمی در خصوص اقدامات دیگر که در مرزها صورت گرفته است، گفت: معمولا گیت‌های ورودی و خروجی در مرز دوغارون دو گیت و یک سالن مشترک بود،  ولی در سال جاری این تعداد به شش گیت ورودی، شش گیت خروجی و دو سالن مجزا افزایش پیدا کرد تا زائرین محترم در کمترین ایستایی و زودترین زمان ممکن، وارد کشور شوند.

مدیرکل اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما در خصوص دلیل عدم انجام امور اتباع برای سفر اربعین از طرف برخی دفاتر کفالت، گفت: ابلاغ انجام امور مربوط به واجدین شرایط از ۲۵ شهریورماه، به دفاتر ابلاغ شده،  اگر چنین نباشد، قصور از خود این دفاتر کفالت است و در صورت گزارش این تخلف‌ها، قطعا برخوردهای لازم صورت می‌گیرد.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.